سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:30 - جمعه 27 تیر 1393

چیت چیان، نمایندگان اصفهان را قانع نکرد/ وزیر نیرو چند قدم تا استیضاح

عصر گذشته جلسه ای در هیات رئیسه مجلس با حضور برخی نمایندگان اصفهان و وزیر نیرو برگزار شد تا وزیر بر سر مساله بهشت آباد و اینکه چرا این طرح بدون توجه به ۱۲ سال مطالعات کارشناسی یک شبه از تونل به لوله تبدیل شد، توضیح دهد. اما چیت چیان، اصفهانی ها را قانع نکرد تا باز یک قدم دیگر به استیضاح نزدیک تر شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ به گزارش ایمنا مدتی است که سناریو جدیدی برای اصفهان و زاینده رود از سوی استان های همجوار طراحی شده به گونه ای طرح های انتقال آب به این استان غیر کارشناسی است و موجب تشدید بحران آب در استان چهارمحال و بختیاری می شود. این سناریو تا جایی ادامه یافته که وزیر نیرو با قاطعیت اعلام کرد که طرح تونل بهشت آباد، غیرکارشناسی است و باید به لوله تبدیل شود در حالی که این طرح حاصل ۱۲ سال مطالعات کارشناسی است. با ادامه این جریانات و فشار نمایندگان چهارمحال و بختیاری، وزیر نیرو در برنامه ثریا اعلام کرد برخی از دوستان اصرار دارند که انتقال آب از سد بهشت‌آباد به اصفهان ازطریق تونل به طول ۶۵ کیلومتر انجام شود، اما انتقال این آب ازطریق تونل راهکار مناسبی نیست چراکه با تجربه‌های ناموفقی که در گذشته در طرح‌هایی نظیر تونل انتقال آب کوهرنگ ۳، سرشاخه‌های دز به قمرود و نواحی غرب با پدیده خشک شدن چشمه‌ها٬ چاه‌ها و قنات‌ها مواجه شدیم، برای جلوگیری از این موضوع قرار شد آب از طریق لوله و ایستگاه پمپاژ منتقل شود که با اجرای این کار، افزون‌ بر تامین آب موردنیاز شرب اصفهان، حساسیت مردم چهارمحال و بختیاری برای خشک شدن ۴۰ تا ۵۰ چشمه برطرف می‌شود ضمن آنکه به نظر مردم خوزستان توجه شده است.
این اتفاق موجب شد نمایندگان مخالف این تصمیم، بار دیگر موضوع استیضاح وزیر نیرو را مطرح کنند و روز گذشته نشستی در هیات رئیسه مجلس با حضور نمایندگان اصفهان و وزیر نیرو برگزار شد.
در این خصوص نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس و طراح استیضاح وزیر نیرو  با تاکید عصر گذشته در هیات رئیسه مجلس وزیر نیرو، نمایندگان اصفهان را قانع نکرد، اظهار داشت: با این وجود چیت چیان فرصتی دیگر برای توضیح خواست اما نمایندگان اصفهان همچنان بر مواضع خود بر موضوع بهشت آباد محکم ایستاده اند.
حسینعلی حاجی دلیگانی افزود: براین اساس عصر گذشته به این جمع بندی رسیدیم که دوشنبه هفته آینده نیزجلسه ای با حضور امام جمعه و استاندار اصفهان و نمایندگان استان با حضور وزیر نیرو در هیات رئیسه مجلس تشکیل شود.
وی تصریح کرد: در جلسه روز گذشته مباحث مهمی از سوی نمایندگان اصفهان و به خصوص بنده مطرح شد اما وزیر نیرو پاسخ نداد.
نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس تاکید کرد: اگر هفته آینده از صحبت های وزیر قانع نشویم به طور قطع استیضاح چیت چیان به طور رسمی به جریان خواهد افتاد.
وی پیرامون صحبت های مطرح شده در جلسه عصر گذشته، بیان داشت: بنده عصر گذشته خطاب به وزیر نیرو تعبیری به کار بردم که شما موضوع آب اصفهان را همانند موضوع هسته ای کردید، چرا که هر چه ایران اعلام کرد موضوع هسته ای یک مساله علمی و کارشناسی است اما دیگران نخواستند این مساله را بپذیرند و آن را سیاسی و امنیتی قلمداد کردند؛ متاسفانه در خصوص آب نیز این اتفاق افتاده است.
حاجی دلیگانی افزود: روز گذشته خطاب به وزیر نیرو عنوان کردم شما به جای اینکه به نظرات کارشناسی و علمی توجه کنید و آن را مبنا و ملاک قرار دهید، متاسفانه ملاک تصمیم خود برای بهشت آباد را مسائل سیاسی و محلی قرار دادید.
وی با انتقاد بر اینکه چطور وزیر نیرو می خواهد حق و حقوق یک استان ۵ میلیون نفری را نادیده قرار دهد، گفت: بنده به چیت چیان هشدار دادم که فردا از تصمیمات امروز خود پشیمان می شوید چرا که این تصمیم برای نابودی یک تمدن و استان و مردمی که نجیبانه منتظر تصمیمات قانونی دولتمردان و دیگر مسئولان کشور هستند، کافی است.
نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس با تاکید بر اینکه چیت چیان باید بداند که نمایندگان اصفهان بر سر حق و حقوق خود محکم می ایستند و ذره ای کوتاه نخواهند آمد، گفت: نمایندگان اصفهان حرف خود در خصوص بهشت آباد را با استدلال به همه اعلام می کنند و وزیر نیرو نیز در نهایت مجبور است حرف منطقی ما را بپذیرد.
وی افزود: چطور می شود یک وزارتخانه ۱۲ سال کار مطالعاتی انجام داده و به نتیجه کارشناسی مشخصی برسد و طرحی را با آغاز سفر مقام معظم رهبری به اصفهان در سال ۱۳۸۰ به نوعی استارت زده شود و مصوبه کمیسیون ماده ۳۲ را برای اجرای تونل بگیرد و اعتباری به اجرای تونل تخصیص یابد به گونه ای که تمام سوابق و نوشته ها نشان دهنده تایید متفق القول مجموعه وزارت نیرو و کارشناسان بر اجرای تونل بهشت آباد باشد اما یک مرتبه این همه تصمیم و بررسی از سوی چیت چیان زیر سوال برود.
حاجی دلیگانی با انتقاد بر اینکه به چه دلیل وزیر نیرو مرحله به مرحله طرح تونل بهشت آباد را که می تواند بخش کوچکی از نیازهای آبی استان را تامین کند زیر سوال می برد و قدم به قدم این طرح را تضعیف می کنید، بیان داشت: میزان آب طرح بهشت آباد حدود یک میلیارد متر مکعب بود که بعدا به ۵۸۰ میلیون متر مکعب کاهش یافت بعد از آن در دولت جدید به کلمه انتقال آب به روش توتل، قید شرب را اضافه کردند در حالی که پیش از این قید شرب وجود نداشت.
وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر سناریو جدیدی برای انتقال آب از سرچشمه های کارون در قالب خط یک و دو به یزد مطرح شده که با این تصمیم باز سهمیه های تخصیصی آب به اصفهان کاهش می یابد که این تصمیم باز غیر کارشناسی است.
نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس با اشاره به سوال اساسی که عصر گذشته از وزیر پرسیده شد اما نمایندگان اصفهان پاسخی دریافت نکردند، گفت: بنده در سوالی از چیت چیان پرسیدم شما که معتقدید طرح بهشت آباد با ۱۲ سال مطالعات کارشناسی و هزینه شدن ۲۵ میلیارد تومان برای آن غیر کارشناسی است باید مدارک و مکتوبات مستدل ارائه دهید اما چیت چیان این دلایل را ارائه نداد.
وی تصریح کرد: با وجود این صحبت ها در جلسه عصر گذشته هیات رئیسه مجلس، متاسفانه وزیر نیرو از پاسخ صریح به سوالات به حق نمایندگان اصفهان طرفه رفت و پاسخی منطقی ارائه نداد و سعی داشت بهشت آباد را به سمت مسائل دیگری سوق دهد.
حاجی دلیگانی همچنین افزود: از جمله نکات مورد انتقاد به وزیر نیرو، حضور وی در یک سناریوی طراحی شده در برنامه ثریا از شبکه یک سیما بود که با قرار گرفتن در شرایط خاص دانسته و یا نادانسته مسائلی را در خصوص بهشت آباد مطرح کرد که برخلاف مصالح کشور و امنیت ملی بود چرا که این نوع رفتار شایسته یک وزیر جمهوری اسلامی نیست.
وی با بیان اینکه وزیر نیرو عصر گذشته خطاب به نمایندگان اصفهان اعلام کرد که اعتقاد و اطمینان شما به طرح بهشت آباد چقدر است، افزود: بنده به عنوان نماینده اصفهان حاضر به مباهله برای دفاع از موضوع بهشت آباد هستم و اطمینان دارم تمام نظرات ما از دیدگاه کارشناسی است.

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.