سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:00 - جمعه 27 تیر 1393

مدیر شرکت آب منطقه‌ای اصفهان:

حوضه زاینده‌رود نیازمند انضباط برداشت آب است

مدیر شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: سامان دهی و کنترل برداشت‌ها از رودخانه زاینده‌رود و سرشاخه‌های آن از جمله اقدامات موثر احیای این حوضه از سراب تا پایاب است.

به گزارش اصفهان شرق؛ سیدمسعود میرمحمدصادقی در چهل و یکمین جلسه کمیته آب اتاق اصفهان اظهار کرد:مدیریت یکپارچه حوضه می تواند انضباط آب را در کل این حوزه برقرار کند تا آب در همه رودخانه جاری باشد.

وی افزود: رشد جمعیت و افزایش مصارف، وقوع خشکسالی و افزایش برداشت در بالادست را از علل بروز بحران کمبود آب در حوضه زاینده رود است.

مدیر شرکت آب منطقه‌ای اصفهان آثار و نشانه‌های بحران کمبود آب در حوضه زاینده‌رود را  شامل  آثار و پیامدها بر محیط زیست طبیعی و محیط زیست انسانی نام برد و تصریح کرد: در بخش زیست محیطی ناتوانی حوضه در تامین حقابه زیست محیطی رودخانه و تالاب و خطر نابودی محیط زیست طبیعی رودخانه و تالاب و نابودی کمی و کیفی آبخوان‌ها و منابع آب زیرزمینی و پدیده فاجعه بار و غیر قابل جبران نشست سراسری دشت‌ها در اثر آن از پیامدهای بحران آب در حوضه زاینده رود است.

وی بیان کرد: خطر نابودی میراث تاریخی و فرهنگی اصفهان در پی خشک شدن رودخانه، نابودی کشاورزی در بخش‌های میانی و شرق، خشک شدن باغ‌های چند صد ساله و دارای حقابه مصرح در طومار و پیامدهای ویرانگر خشک شدن رودخانه بر زندگی و روان مردم از جمله پیامدهای محیط زیست انسانی کمبود آب زاینده رود است.

میرمحمدصادقی  بحران آب در حوضه زاینده رود را یک معضل ملی دانست و خاطرنشان کرد: آب شرب 6 میلیون نفر جمعیت ساکن در حوضه زاینده‌رود شامل اصفهان، یزد و کاشان و نائین و اردستان، تولید 70درصد آهن و فولاد کشور، 8.5 درصد تولید برق کشور، 26 درصد تولید فرآورده‌های نفتی کشور و آثار تاریخی و میراث فرهنگی و جهانی در گرو جریان آب در رودخانه زاینده رود است.

وی با اشاره به مصوبه 9 ماده‌ای شورای عالی آب کشور در موضوع حوضه زاینده رود گفت: نخستین بند این مصوبه  به رسمیت شناختن  حقوق حق آبه داران زاینده رود است.

مدیر شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به دیدگاه وزارت نیرو در مورد استان اصفهان که دیگر ظرفیت افزایش واحدهای صنعتی را ندارد. اظهار کرد: با وجود اجرای طرح‌های آبرسانی کوهرنگ 3 و بهشت آباد  حدود 600 میلیون متر مکعب کمبود آب در این حوضه داریم.

وی با اشاره به آمار های رسمی کشور مساحت حوضه زاینده رود در استان اصفهان را  25005 کیلومتر مربع و در استان چهارمحال بختیاری 1912کیلومتر مربع اعلام کرد و گفت: جمعیت حوضه در استان اصفهان3588530 نفر و در  چهارمحال بختیاری79536  نفر است.

میرمحمدصادقی با اشاره به بروز خشکسالی و ترسالی در حوضه زاینده رود افزود: در هنگام خشکسالی در بالادست رودخانه هیچ کمبودی احساس نمی‌شود و در پایین دست است که شاهد تشدید خشکسالی هستیم.

وی دو تکه شدن حوضه از نظر مدیریت، کاهش آوردها و افزایش مصارف و عمل نشدن به حقوق آب را از عوامل موثر خشکی زاینده رود در پایین دست نام برد.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “حوضه زاینده‌رود نیازمند انضباط برداشت آب است”

  1. Behnam گفت:

    انتقال آب نه تنها باعث جاری شدن آب در زاینده رود نمی شود،بلکه خشکسالی بیش از پیش را نیز به ارمغان می آورد…بگذارید زاینده رود مسیر ناریخی خود را طی کند بدون هیچگونه سد و تونل انتقال آبی…به جای این کارها فکری به حال ذوب آهن و برنج کاری غرب اصفهان بکنبد….به جای این کار ها فکری به حال چمن کاری های شهر اصفهان بکنید….ذوب آهن را کنار آب ببرید نه آب را کنار ذوب آهن…مثل زمان مادها و انسان های اولیه جمعیت را کنار آب ببرید نه آب را کنار جمعیت و توسعه ی بی رویه و بدون برنامه ی شهر کویری اصفهان
    این قدر منفعت طلب و انحصار طلب نباشید تا همه چیز درست شود
    بگدارید زاینده رود مسیر تاریخی خود را طی کند،بدون تونل اتنقال آّب

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.