سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 13:05 - چهارشنبه 25 تیر 1393

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان:

هزینه انتقال آب بهشت‌آباد با لوله 18 برابر انتقال آب با تونل است

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان گفت: تغییر طرح انتقال آب تونل بهشت‌آباد به انتقال آب با لوله غیرکارشناسی بوده و هزینه آن 18 برابر انتقال آب با تونل است.

به گزارش اصفهان شرق: حسین محمد رضایی در خصوص توقف اجرای طرح تونل بهشت‌آباد اظهار کرد: طرح اجرای تونل بهشت‌آباد با 12 سال کار تحقیقاتی و هزینه بالغ بر 25 میلیارد تومان در حال حاضر با دلیل فشارهای استان‌های همجوار مبنی بر توقف این طرح، یک شبه طرح انتقال آب با تونل بهشت‌آباد تبدیل به طرح انتقال آب با لوله شد در صورتی که انتقال آب با لوله غیرکارشناسی بوده و هزینه آن 18 برابر انتقال آب با تونل است.

وی افزود: اگر این طرح انتقال آب با تونل انجام شود طول آن برابر 65 کیلومتر است اما اگر با لوله اجرا شود بیشتر از این می‌شود و باید طول مسیر به عرض حدود 50 متر آزادسازی شود که با مخالفت‌های زیادی از سوی صاحبان زمین در طول مسیر خواهد شد.

عضو کمیته استانی پیگیری مسائل و مشکلات زاینده‌رود تصریح کرد: با انتقال آب به وسیله لوله مسیر باید از پستی و بلندی های بسیاری عبور کند که در بعضی از آن نقاط ارتفاع به بیش از 600 متر می رسد و برای پمپاژ آب با حجم بالا و طول زیاد مسیر باید از چندین ایستگاه پمپاژ استفاده شود که هزینه بسیاری می‌برد.

وی اذعان داشت: اما با اجرای تونل نیاز به پمپاژ آب نیست و آب به صورت ثقلی از سرچشمه تا زاینده‌رود جاری می‌شود، همچنین آزادسازی در طول مسیر ندارد و از زیرزمین عبور می‌کند و مشکل عبور از ارتفاعات را هم ندارد.

محمدرضایی با بیان اینکه چهارمحالی‌های مقیم اصفهان درخواست مجوز از استانداری و فرمانداری اصفهان برای همایشی به حمایت از احداث تونل بهشت‌آباد اظهار کرد: با وجود اینکه 800 هزار نفر بختیاری مقیم اصفهان داریم اما استانداری و فرمانداری اصفهان با این همایش که در حمایت از انتقال آب با تونل از بهشت آباد استان چهارمحال و بختیاری به زاینده رود است مخالف کردند و مجوز آن را ندادند در صورتی که این حرکت به نفع استان ما بود.

وی با اشاره به اینکه در اصفهان اتحاد میان مسئولان وجود ندارد، تاکید کرد: اما مسئولان استان چهارمحال و بختیاری با اتحاد خود توانستند تونل بهشت آباد و گلاب را متوقف کنند اما در استان اصفهان با تفرقه میان مسئولان کاری از پیش نمی‌رود و امیدواریم با همدلی و همکاری بیشتر میان مسئولان و مردم بتوانیم زاینده‌رود را از خشکی و فصلی بودن نجات دهیم.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.