سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:00 - پنجشنبه 26 تیر 1393

سخنگوی کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان:

کشت برنج در استان اصفهان عامل بی آبی زاینده رود نیست

کشت برنج در استان اصفهان، عامل اصلی بی آبی رودخانه زاینده رود نیست و برای حل بحران باید به دلایل اصلی توجه کرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ محمد کوشافر، با اشاره به اینکه کشت برنج در منطقه اصفهان عامل اصلی بی‌آبی زاینده رود نیست، تاکید کرد: برخی از افراد تصور می‌کنند که کشت برنج در اصفهان باعث بحران فعلی رودخانه زاینده رود شده است، درحالی که باید این افراد اطلاعات خود را در زمینه تغییرات بخش کشاورزی در حوضه زاینده رود به روز کنند. کشت برنج در استان اصفهان عامل اصلی بی‌آبی رودخانه زاینده رود نیست و برای حل بحران باید به دلایل اصلی توجه کرد.

وی اضافه کرد: تغییرات وضعیت کشاورزی در اصفهان به واسطه بی‌آبی بسیار سریع بوده و لازم است در برنامه ریزی‌ها از آخرین آمار و اطلاعات استفاده شود زیرا استفاده از آمار‌های گذشته نه تنها مساله اصلی را برطرف نمی‌کند بلکه باعث انحراف از واقعیات موجود و عدم موفقیت راهکارهای مقابله با بحران آب در حوضه زاینده رود می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در ادامه سخنان خود تصریح کرد: کشت برنج در اصفهان نسبت به بلند مدت حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است و با ابزارهای علمی به راحتی قابل اندازه گیری است و سهم استان اصفهان در سطح زیر کشت برنج اکنون کمتر از یک درصد سطح کل برنج کشور است و سطوح کمی در این استان به کشت برنج اختصاص یافته است. ضمن آنکه به واسطه وبژگی‌های منطقه، بخشی از آب مورد استفاده در برنجکاری پس از نفوذ، در یک سیستم باز چرخش قرار گرفته و باعث افزایش کارایی وبازده آب در مقیاس حوضه نسبت به مقیاس مزرعه می‌شود.

کوشافر، استفاده از الگوی کشت مطابق با ویژگی‌های سرزمین را موضوع بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این الگو باید در کل حوضه زاینده رود انجام شود و در تعیین الگوی کشت حوضه باید مراقب بود که از توسعه کشت محصولاتی که نیاز آبی بالایی دارند، جلوگیری شود زیرا اکنون به ویژه دربالادست حوضه شاهد توسعه کشت محصولاتی هستیم که نیاز آبی بالاتری در مقایسه با برنج دارند.

منبع: ایلنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.