سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:30 - چهارشنبه 25 تیر 1393

برخی از بی آبی هم ماهی می گیرند؛

عروسی مخزن فروشان آب در اصفهان!

با ورود خشکسالی به هفتمین سال متوالی و تداوم بحران کم آبی و افزایش دمای هوای اصفهان تا ۴۰ درجه سانتیگراد، شاهد عدم توازن بین میزان مصرف و تولید آب و کمبود حدود ۳ متر مکعبی آب بر ثانیه در طرح آبرسانی اصفهان بزرگ هستیم به گونه ای که شهروندان به خصوص طی یک ماه گذشته با افت شدید فشار آب و حتی قطعی آب مواجه هستند و مجبورند برای رفع مشکل خود متوسل به فروشندگان پمپ های ذخیره آب شوند.

به گزارش اصفهان شرق؛  با تشدید گرمای هوا و به دنبال آن افزایش مصرف آب شاهد افت شدید فشار آب، در بسیاری از منازل مسکونی در نقاط مختلف اصفهان هستیم به گونه ای که فشار آب از ساعات ظهر تا نیمه شب به شدت کاهش یافته و یا به طور کامل آب قطع می شود که این موجب گلایه بسیاری از شهروندان شده است. البته مسئولان شرکت آب و فاضلاب اصفهان معتقدند قطعی آب نداریم و معتقدند به دلیل کمی آب، در بسیاری از ساعات حجم مخازن ذخیره آب به حدود ۱۰ درصد ظرفیت می رسد در حالی که ارتفاع این مخازن ۷ تا ۸ متر است اما در اوقات کمبود آب، حجم مخزن به زیر یک متر و حتی تا ۷۰ سانتیمتر نیز می رسد. با این حال کمبود و قطعی آب منازل اگرچه مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده اما بازار سودآوری را نصیب فروشندگان تانک های ذخیره آب فراهم کرده است و جالب اینکه با مراجعه به سایت های مختلف حتی شاهد آگهی هایی مبنی بر فروش انواع مدل های پمپ ذخیره آب به صورت نو و دست دوم هستیم.
کمبود آب در اصفهان به گونه ای است که بسیاری از ساختمان ها بدون وجود پمپ‌های مکش و تانکر آب، قطره‌ای آب ندارند، با این حال شرکت آب و فاضلاب اعلام کرده که مردم نباید برای حل کم آبی خود از طریق پمپ های غیرمجاز مشکل خود را حل کنند چرا که این اقدام موجب آسیب به شبکه و همچنین افت فشار آب همسایگان آنها می شود. با وجود این توصیه ها مردم متوسل به خرید تانک هستند و در خیابان های مختلف شهر تانک های ذخیره آب بر روی وانت بارها به سوی خانه ای می رود. در این شرایط مغازه داران نرخ های مختلفی را برای پمپ های ذخیره آب به مردم پیشنهاد می کنند.
با رونق کار فروشندگان تانکرهای آب برخی مخازن پلاستیکی و برخی منبع آب فلزی را به مردم توصیه می کنند و با تبلیغ مواردی چون گارانتی و مقاوم در برابر آلودگی و اسید و … نرخ های متفاوتی را پیش روی مردم می گذارند و مردم بی توجه به هشدار ۲۵ تا ۳۰ درصدی صرفه جویی آب، هزینه هایی بالایی بین یک تا ۱.۵ میلیون تومان را برای رفع کم آبی خود متحمل می شوند.
با مراجعه به مغازه‌های فروش پمپ بیشتر فروشندگان می‌گویند پمپ های موجود در مغازه به فروش رفته! سفارش دهید چند روز بعد درب منزل تحویل بگیرید. البته هزینه نصب این تانکرها جداگانه گرفته می شود. با این حال نرخی خاصی وجود ندارد فروشندگان تانکرهای آب، ماهیگیران حرفه ای شده اند و هر چقدر بتوانند جیب مردم را تیغ می زنند. هر چه قدر که اصفهان کم آب تر شود ارزش پمپ های ذخیره آب بیشتر شده است.
فروش پمپ های ذخیره آب قیمت مشخصی ندارد
رئیس اتحادیه دفاتر فروش تانکر اصفهان نیز در خصوص نرخ پمپ های ذخیره آب، بیان داشت: به دلیل اینکه قیمت مواد اولیه مدام در حال تغییر است، تاکنون نتوانستیم قیمت‌ مشخصی به بازار ارائه دهیم تا در این زمان که اوج خرید تانکر است تخلفی صورت نگیرد.
یدالله رضاییان تصریح کرد: البته در حال بررسی هستیم تا بتوانیم قیمت‌ها را در چارچوبی مشخص کنیم تا این‌گونه بازار نیز ثبات بیشتری به خود گیرد.
وی با اشاره به وضعیت بازار تانکر، اظهار کرد: با توجه به شروع فصل گرما، کمبود آب و مرتفع بودن ساختمان‌ها، بازار تانکر‌ها داغ است و استقبال خوبی از این محصولات می‌شود.
رئیس اتحادیه دفاتر فروش تانکر اصفهان افزود: در حال حاضر اکثر مردم برای خرید تانکر به سراغ انواع پلاستیکی آن می‌روند، اما باید توجه داشت که این تانکر‌ها بدون مشکل هم نیستند و بهتر است از تانکر‌های گالوانیزه استفاده شود.
وی یادآور شد: این مخازن از نظر بهداشتی با مشکلاتی روبرو هستند و با گذشت چند سال از استفاده، درون بدنه آنها جلبک می‌گیرد که باعث آلودگی است.
رضاییان تاکید کرد: در حال حاضر سازندگان این تانکرهای پلاستیکی اعلام می‌کنند مشکلات بهداشتی این تانکرها برطرف شده البته زمان می‌برد تا مشخص شود این تانکرها چه وضعیتی دارند.
افت فشار آب و رونق نصب پمپ های غیرمجاز ذخیره آب
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در این باره به خبرنگار اقتصادی ایمنا، گفت: متاسفانه برخی شهروندان بدون رعایت اصول فنی نسبت به نصب پمپ به صورت مستقیم بر روی شبکه اقدام کردند.
مجتبی قبادیان با اشاره به اینکه نصب پمپ های غیر مجاز علاوه بر تضیع حقوق مردم و همسایگان مجاور سبب ایجاد شرایط نامتعادل بر روی شبکه و میزان توزیع فشار در تمام مناطق می شود، تاکید کرد: مشترکانی که با نصب پمپ به طور غیرمجاز بر روی شبکه اقدام می کنند موجب می شوند فشار لازم آب به طور بهینه به مناطق اطراف نرود.
وی با اشاره به اینکه طی روزهای گذشته به دلیل اوج مصرف آب با افت فشار، کمبود و یا قطعی آب در برخی نقاط شهر مواجه شدیم، بیان داشت: افت فشار و قطعی آب در برخی مناطق موجب شده استفاده از پمپ های غیرمجاز در سطح شهر از سوی برخی شهروندان شدت بگیرد.
شرکت آبفا مخالف گذاشتن پمپ ذخیره آب نیست
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تاکید بر اینکه شرکت آبفا با گذاشتن پمپ از سوی شهروندان مخالف نیست، اظهار داشت: پمپ باید به صورت اصولی، فنی و درست نصب شود.
وی به شیوه صحیح نصب پمپ اشاره کرد و گفت: مردم بعد از کنتور آب خود می توانند نسبت به تعبیه یک مخزن ذخیره زمینی یا زیرزمینی اقدام کنند که آب ابتدا وارد این مخزن شده و بعد به سمت طبقات بالاتر پمپاژ شود.
قبادیان با بیان اینکه بسیاری از ساختمان های اصفهان دارای شرایط قانونی نصب پمپ هستند، افزود: این ساختمان ها در اکثر ساعات شبانه روز از ذخیره آب پمپ های خود برای رفع کم آبی استفاده کرده که بلامانع است.
وی تاکید کرد: روش نصب پمپ به خصوص برای ساختمان های بلند سبب عدم نارسایی در توزیع فشار آب می شود.
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تاکید بر اینکه مخالفت شرکت آب و فاضلاب با پمپ های غیرمجاز و مستقیم بر شبکه آب است، بیان داشت: این مشترکان بدون وجود مخزن ذخیره زمینی آب قبل از پمپ اقدام به مکش آب از شبکه شهری کرده و شرایط نامتعادلی را ایجاد می کنند.
شناسایی ۵ هزار مشترک با داشتن پمپ غیرمجاز
وی با بیان اینکه با استمرار خشکسالی، استان اصفهان گرفتار افت فشار آب در ساعات پیک مصرف شده و مدیریت آب به سختی صورت می گیرد، گفت: نصب پمپ های غیرمجاز آب بر روی کنتور از لحاظ قانونی، حقوقی و شرعی خلاف بوده چرا که سبب افت فشار آب در آن منطقه شده و مدیریت آب در آن بخش را با مشکل مواجه کرده است.
قبادیان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۵ هزار مشترک با داشتن پمپ غیرمجاز در مناطق مختلف اصفهان شناسایی و به آنها اخطار داده شد، گفت: برخی از شهروندان با توجه به اخطارها به اصلاح پمپ های خود اقدام کردند اما برخی بی توجه به اخطارها همچنان به صورت غیرمجاز از شبکه شهری آب پمپاژ می کنند که در بازرسی های مجدد طبق قانون انشعاب آنها قطع خواهد شد. وی تاکید کرد: پیمایش ها ادامه دارد و برای مشترکان پرمصرف برنامه ای تدوین کردیم و بر طبق میزان مصرف با آنها مکاتباتی صورت گرفته است.
برخورد با فروشندگان تانک وجاهت قانونی ندارد
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در خصوص اینکه چرا شرکت آب و فاضلاب برای جلوگیری از نصب پمپ های غیرمجاز بر شبکه آب با اتحادیه فروشندگان تانک تعامل ندارند، بیان داشت: همه شهروندان ممکن است تانک های ذخیره آب را از فروشندگان زیر نظر اتحادیه تهیه نکنند.
وی تاکید کرد: البته فروشندگان پمپ های ذخیره آب هم نمی توانند برای خریداران تعیین تکلیف کنند که علاوه بر پمپ مخزن ذخیره آب نیز تهیه کنند.
قبادیان یادآور شد: هر چند که رایزنی هایی نیز در حال انجام است و همکاری های متقابلی با این صنف در حال شکل گرفتن است اما اینکه فروشندگان را الزام کنیم که مشتریان را وادار به قانونی بودن خرید تانک های ذخیره آب نمایند، وجاهت قانونی ندارد.
مردم صرفه جویی ۲۵ درصدی آب را جدی نگرفتند
همچنین نماینده مردم فلاورجان در مجلس نیز با تاکید بر اینکه مسئولان و نمایندگان اصفهان باید بحرانی بودن مشکل آب آشامیدنی این استان را به گوش مسئولان برسانند، گفت: اگر در خصوص بحران آب اصفهان برنامه ریزی نشود و تدبیری صورت نگیرد احتمال ایجاد یک معضل اجتماعی وجود دارد. سید ناصر موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه با گرم شدن دمای هوا بسیاری از شهرها و روستاهای اصفهان در ساعات طولانی روز حتی آبی برای آشامیدن ندارند، بیان داشت: نبود آب در طبقات بالا زندگی را برای مردم سخت کرده است.
وی با بیان اینکه به گفته مسئولان با تانکر به برخی نقاط شهر آبرسانی می شود، تصریح کرد: ذخیره چند بطری ۴ لیتری آب جوابگوی نیاز آبی مردم نیست.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس با تاکید بر اینکه طی یک ماه گذشته مسئولان بارها بر صرفه جویی ۲۵ درصدی آب از سوی مردم تاکید کردند، گفت: متاسفانه بسیاری از شهروندان هشدارهای نبود آب را جدی نمی گیرند و همچنان از آب شهری برای شستشوی خودرو و آبیاری باغچه های منازل خود استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از شهروندان برای حل کمبود آب در منازل خود اقدام به نصب پمپ کرده اند، افزود: اگر آنها به طور غیر مجاز با نصب پمپ از آب دیگران استفاده کنند از لحاظ شرعی و عرفی و قانونی مرتکب اشتباه شدند.
موسوی لارگانی ادامه داد: البته نصب پمپ آب به صورت قانونی ایرادی ندارد چرا که با کاهش مصرف آب در برخی ساعات می توانند ذخیره آبی را برای منازل خود داشته باشند.

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.