سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:15 - یکشنبه 22 تیر 1393

مدیر گروه بهداشت محیط اصفهان خبر داد

استفاده از پساب تصفیه‌شده کارخانجات برای کشاورزی در اصفهان

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی خروجی پساب کارخانجات تصفیه شود و بر اساس استانداردهای محیط زیست تنها برای کشت برخی محصولات مشخص مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش اصفهان شرقٰ مهدی رفیعی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر دفع بهداشتی فاضلاب‌ها و پساب‌ها نظارت کامل صورت می‌گیرد و در صورت هر گونه تخلف با خاطیان برخورد قضایی می‌شود.

وی افزود: مزارعی که با پساب آبیاری می شود، در دستور کار قرار گرفته که با هماهنگی و حمایت قضایی از طریق دادستان از تصفیه‌خانه‌های فاضلابی جنوب بازدید و مزارعی که با این پساب‌های غیرمجاز آبیاری می شدند کشف و محصولات آنها معدوم شد.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: بر این اساس 47 موتور پمپ که برای مکش این پساب‌ها به کار می‌رفت، بنا بر دستور مقامات قضایی توقیف و نظارت بر این موضوع ادامه دارد و در صورت مشاهده بلافاصله توقیف می‌شوند.

وی تصریح کرد: البته برای پیشگیری از این گونه موارد لازم است با توجه به وضعیت خشکسالی خروجی پساب کارخانجات تصفیه شود و بر اساس استانداردهای محیط زیست تنها برای کشت برخی محصولات مشخص مورد استفاده  قرار گیرد.

رفیعی با اشاره به بازدیدهای این مرکز از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در سال 92 تاکید کرد: در سال گذشته و در قاب طرح ضربت 186 هزار و 20 مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در وقت اداری و  188 هزار مورد پس از وقت اداری انجام شده که در مجموع شامل 234 هزار و 208 مورد می شود.

وی اضافه کرد: در مجموع بازدیدهای اداری و غیراداری 54 هزار و 298 مورد  بازدید از اماکن عمومی و چهار هزار و 381 مورد نیز بازدید در وقت اداری و غیر اداری از اماکن بین راهی انجام شده است.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان در زمینه کنترل مواد غذایی بیان کرد: 8 هزار و 905 مورد مواد غذایی نمونه برداری و 249 هزار و 734 کیلوگرم ماده غذایی فاسد و تاریخ گذشته نیز کشف و متخلفان مربوط  به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی با اشاره به اینکه 541 مورد از واحدهای تهیه و توزیع غذایی متخلف پلمب شده‌اند، بیان کرد: بر اساس قانون جدید بازرسان بهداشت محیط به عنوان ضابطان خاص قضایی شناخته شده‌اند و علاوه بر اختیاراتی در حوزه تعطیل کردن سریع مراکز متخلف این اختیار را دارند تا اگر از مکانی تا مبالغ خاص و معینی کالای فاسد و تاریخ گذشته کشف کردند با تنظیم صورت جلسه در همان مکان و بدون نیاز به مراجعه به دادگاه این مواد را معدوم کنند.

رفیعی در ارتباط با واحدهای توزیع بستنی دستگاهی گفت: طی مذاکراتی با اداره دامپزشکی استان و سایر ادارات مربوطه قرار است از این پس برای فروشگاه های بستنی دستگاهی شیر پاستوریزه عرضه شود.

وی با بیان اینکه یکی از موارد مهم که همه ساله مدنظر داریم مبارزه با حشرات موذی است که بر این اساس شرکت آب و  فاضلاب موظف شده تا معابر فاضلاب را سم پاشی کند، اضافه کرد: همچنین برای مبارزه با جوندگانی همچون موش نیز معابر و گذرگاه های عبوری آنها طعمه گذاری می شود و هشدارهای لازم نیز به مردم داده می شود.

مدیر گروه بهداشت محیط  مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه امسال نظارت کامل بر پخت زولبیا و بامیه انجام شده است، گفت: این مرکز دستگاه پرتابلی تهیه کرده است که می‌تواند عدد پروکسید روغن را به راحتی تعیین کند.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.