سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:30 - یکشنبه 22 تیر 1393

مدیر گروه گسترش شبکه بهداشت اصفهان خبر داد

پوشش ۵۲۸ هزار نفری روستاهای اصفهان در طرح پزشک خانواده

مدیر گروه گسترش مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: از چند سال گذشته طرح پزشک خانواده از روستاهای اصفهان آغاز و هم اکنون جمعیت بیش از ۵۲۸ هزار نفری از این جمعیت را زیر پوشش قرار دادیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ محسن روحانی ظهر دیروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دنبال اجرای برنامه پزشک خانواده روستایی، جمعیتی بیش از 528 هزار نفر از خدمات کامل بهداشت و درمان  بهره‌مند شدند.

وی اجرای طرح پزشک خانواده در شهرهای کمتر از 20 هزار نفر جمعیت را فاز دوم اعلام کرد و افزود: در فاز دوم این طرح در حاشیه‌های شهر اصفهان به اجرا در می‌آید و هم اکنون شهرستان‌های شهرضا، خمینی‌شهر، شاهین‌شهر، نجف‌آباد، فلاورجان و اصفهان یک و 2 را اجرا و جمعیت بالغ بر 404 هزار و 434 نفر را شامل می‌شود.

مدیر گروه گسترش مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه 53 مرکز سلامت در حاشیه شهر ایجاد می‌شود، گفت: 13 مرکز  سلامت در منطقه یک اصفهان، 19 مرکز در منطقه 2 اصفهان، 6 مرکز در شاهین‌شهر، 7 تا در شهرضا، 5 مرکز در خمینی‌شهر و یک مرکز در نجف‌آباد و یک مرکز در فلاورجان ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حاشیه شهرها شاهد جمعیتی از مردمی هستیم که به خاطر جست‌وجوی کار از روستاها و شهرهای کوچک و اقماری مهاجرت و در  حاشیه کلان‌شهرها به صورت غیر رسمی و بدون هماهنگی با مسئولان شهرداری و دیگر مسئولان ساکن شدند.
روحانی افزود: در همین راستا شهرک‌های اقماری اطراف شهرهای بزرگ نیز اضافه شدند که تا پیش از این برای آنها خدمات بهداشتی درمانی وجود نداشت.

وی با بیان اینکه تا پیش از این مجموعه خدمات درمانی در حاشیه شهر شرق اصفهان تا شمال شهر وجود نداشت و جمعیت آنها نیز در آمار محسوب نمی‌شد، بیان کرد: به طور مثال در منطقه جوی آباد خمینی شهر بهداشت و درمان با مشکلاتی روبرو بود که با اجرای طرح رفع می شود.

مدیر گروه گسترش مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه در روستاهای مشمول طرح پزشک خانواده یک پزشک، یک ماما و یک بهورز از 8 صبح تا 5 شب فعال هستند، بیان کرد: همچنین برای ساعت 5 تا 8 بعدازظهر نیز مرکز معین تعریف و به روستاها اعلام شده است .

وی خاطرنشان کرد: در روستاهای با فاصله کمتر از 5 کیلومتر فاصله  تا شهر مرکز معین تعریف و از 5 کیلومتر بیشتر پزشک نیز شبانه‌روزی به روستاها خدمات ارائه می‌دهد و  طبیعی است که مردم برای ارائه خدمات تخصصی نیز لازم است به مراکز تخصصی پزشکی در شهرها مراجعه کنند.

روحانی افزود: امسال در پکیج تحول نظام سلامت برای این جمعیت برنامه‌ای در نظر گرفته شده و بر این اساس از 20 اردیبهشت ماه سرشماری خانه به خانه این مناطق انجام شد و تعداد 404 هزار و 443 نفر با اسم و به تفکیک گروه سنی ثبت شدند و خدمات جامع سلامت را دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: این جمعیت به بلوک‌های 2 هزار و 500 نفره تقسیم و در هر بلوک یک پزشک و یک ماما مستقر هستند و به ازای هر 5 بلوک نیز ساخت یک مرکز جامع و نوین سلامت تعریف شده است.

مدیر گروه شبکه گسترش مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: در این مرکز نیز یک پزشک عمومی، 2 پرستار و یک کارشناس مامایی، یک تغذیه، روانشناسی بالینی، مددکار اجتماعی، کارشناس آمار، کارشناس بهداشت و محیط حرفه ای، مسئول پذیرش و سرایدار مستقر هستند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس دستور‌العمل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تا چهارم تیرماه تکلیف برنامه پزشک خانواده به طور کامل مشخص شده و تا ابتدای مهرماه کادر درمانی در این مراکز مستقر و از اوایل آبان ماه خدمات بهداشتی درمانی را آغاز می کنند و اجرای طرح پزشک خانواده در شهر اصفهان فاز سوم است.

روحانی با بیان اینکه این پکیج بر اساس رشد جمعیت هر 5 سال یک‌بار بازنگری می‌شود و بر اساس سیاست‌های جمعیتی تعداد نیروها و بسته خدماتی تغییر می‌کند، اظهار کرد: همانگونه که در پکیج 5 سال پیش خدمات روانشناسی، اجتماعی و تغذیه‌ای وجود نداشت و اکنون با توجه به تغییر سطح زندگی و موارد دیگر این موارد اضافه شده است.

وی گفت: در بسته پزشک خانواده برای هر گروه سنی خدماتی در نظر گرفته شده و بر اساس خدمات یک نفر کارشناسی تخصصی در هر بخش وجود دارد.

مدیر گروه شبکه گسترش مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اجرای طرح شبکه جامع و همگانی سلامت بیان کرد: هم اکنون  این طرح در استان‌های فارس و مازندران در حال اجرا بوده و قرار است در بقیه استان‌ها تنها در یک شهرستان اجرایی شود.

وی بیان کرد: بر این مبنا این طرح در شهرستان شاهین شهر با جمعیتی بالغ بر 205 هزار و 75 نفر اجرا می‌شود و در صورتی که این طرح موفق باشد در بقیه شهرستان‌ها نیز اجرایی می‌شود.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.