سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:00 - یکشنبه 22 تیر 1393

اصفهان رکورد دار بیکاری در کشور است

تعداد بیکاران کشور ما در مرز ۲.۵میلیون نفر قرار دارد و بیکاری جوانان زیر ۳۰سال بحرانی است. دولت تدبیر وعده داده یک طرح ضربتی برای اشتغال‌زایی را در کشور به مرحله اجرا در آورد اما با گذشت یکسال از زمان آغاز به کار خود هنوز نتوانسته برنامه روشنی برای اشتغال‌زایی و کاهش نرخ بیکاری ارائه کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ اشتغال و بیکاری، از جمله موضوع‌های اساسی اقتصاد هر کشور است، به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

بحث اشتغال نیروهای جوان در طول سال‌های متمادی و با حضور هر کدام از دولت‌ها جزو مهم‌ترین مسائل مطرح شده به شمار می‌آید و تمامی مسؤولان مربوطه ایجاد اشتغال و پایین آوردن نرخ بیکاری را از ضروریات می‌دانند.

در این رهگذر نرخ بیکاری یکی از شاخص‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعداد بیکاران کشور ما در مرز ۲.۵میلیون نفر قرار دارد و بیکاری جوانان زیر ۳۰سال بحرانی است. دولت تدبیر وعده داده یک طرح ضربتی برای اشتغال‌زایی را در کشور به مرحله اجرا در آورد اما با گذشت یکسال از زمان آغاز به کار خود هنوز نتوانسته برنامه روشنی برای اشتغال‌زایی و کاهش نرخ بیکاری ارائه کند.

متاسفانه به دلیل مرتبط بودن اشتغال و بازار کار کشور با همه تصمیمات کلان دولت‌ها، در سالیان گذشته اشتغال‌زایی متاثر از سیاست‌های هیجانی و لحظه‌ای پیشرفت چندانی نداشته است. این مسئله باعث انباشت تقاضا برای کار در کشور طی سال‌های گذشته شده است.

نگاهی به آمارهای مرکز آمار نیز نشان‌دهنده این است که وضعیت بیکاری در کشور با وجود کاهش نسبت به ماه‌های گذشته هنوز هم در وضعیت بحران قرار داد.

لا

برابر آخرین اطلاعات و آمار به دست آمده، تعداد ۳۰۰هزار بیکار در استان اصفهان وجود دارد که بالغ بر ۱۰۰هزار نفر از آنها در شهرستان اصفهان حضور دارند و به گفته رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان اصفهان متاسفانه از لحاظ درصد جمعیت این استان، امسال نرخ بیکاری در حدود ۱تا ۲درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

مجتبی مولیایی در گفت و گو با “صاحب نیوز” می گوید: از درصد واقعی بیکاری در جامعه بی‌اطلاع‌ هستم، اما در استان اصفهان که کالایی‌ترین استان کشور است متاسفانه درصد بیکاری روبه رشد است.

وی با تاکید بر اینکه درصد بیکاری اکنون بیشتر ار چند ماه گذشته است، ادامه می دهد: به دلیل عدم سردرگمی تولید، نبود حمایت دولت و عملی نشدن قول‌های مساعد برای حمایت از تولیدکنندگان در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، آمارها حاکی از افزایش بیکاری در سال جاری است.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان اصفهان تصریح می کند: درحال حاضرنه تنها صنایع کوچک بلکه صنایع بزرگ به دلیل عدم مدیریت واحدها و تحریم‌ها هنوز بلاتکلیف‌ و دستخوش تحولات شده‌اند و این مسایل بیش از پیش جامعه را تحت‌شعاع قرار داده است.

تعدیل نیرو به بیکاری دامن زده است

یکی از فاکتورهای مهم رشد اقتصادی یک جامعه آمار بیکاری است، آماری که همیشه دولت‌ها و مسئولان سعی دارند با پایین آوردن آن نشان دهند که اقدامات اقتصادی آن‌ها مثبت بوده است، آماری که اکنون در استان اصفهان ۱۵ درصد است، یعنی یک درصد بالاتر از متوسط نرخ بیکاری کل کشور و این مسئله برای اصفهان به هیچ عنوان پسندیده نیست.

در دو سال اخیر اشتغال زایی طبق برنامه های از پیش تعیین شده جلو نرفته است و متاسفانه تعدیل نیرو در برخی واحدهای صنعتی نیز به بیکاری در استان دامن زده است.

 در این باره دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان با اشاره به اینکه هم اکنون بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط این استان به دلیل وضعیت نقدینگی و تورم با رکود و نداشتن بازارفروش مواجه‌ شده اند، اظهار می کند: نمونه بارز کارگاه‌هایی که در حال تعدیل و یا تعطیلی به سر می‌برند را می توان درشهرک‌های صنعتی که در حوزه شهر اصفهان قرار دارند مشاهده کرد.

images

اصغر برشان می گوید: درحال حاضر۵۰ درصد واحدهای شهرک صنعتی مبارکه فعال نیستند و ۵۰ درصد بعدی هم نیمه فعال و یا درحال تعدیل نیرو می باشند که این مسأله تبعات بسیار بدی برای واحدهای صنعتی و اشتغال در بر داشته است.

وی با اشاره به اینکه نمی توان آمار دقیقی از تعداد نیرو های بیکار شده از این صنایع ارائه کرد، تصریح می کند: کارفرمایان با تمام شدن قراردادهای کارگران، دیگر تمدید قرار نکرده و  کارگران مشغول در این واحدها با وجود چند سال فعالیت از کار بیکار می‌شوند و ابزاری هم وجود ندارد که کارفرما را بتوان زیر سوال برد؟

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان بیان می کند:‌ به دلیل عدم اجرای کامل بسته‌های حمایتی پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها بسیاری از واحدهای تولیدی حتی باوجود اجازه افزایش قیمت با بحران کمبود نقدینگی روبرو هستند.

وی، وضعیت بحرانی واحدهای تولیدی، افزایش بی‌رویه واردات کالا‎‌‎‌و افزایش حضور اتباع بیگانه در کشوررا از دلایل افزایش نرخ بیکاری بیان کرده و اظهار می کند: تامین نقدینگی،رفع موانع تولید برای حفظ اشتغال موجود و به کار گیری طرح‌هایی که متناسب با اقلیم مناطق صنعتی باشد را از جمله راهکارهای حفظ اشتغال برشمرد.

برشان معتقد است دولت به منظور ایجاد ۲.۵ میلیون فرصت شغلی باید مشکلات ساختاری کشور را اصلاح کند.

جمعیت بیکار اصفهان تا پایان امسال به بیش از ۶۰۰ هزار نفر می رسد

در حال حاضر تعداد ۷۷ شهرک و ناحیه صنعتی و بیش از ۱۰۱ هزار ناحیه صنعتی، صنفی و تولیدی در استان اصفهان وجود دارد اما۳۰ درصد از واحدهای تولیدی استان اصفهان راکد هستند و نرخ بیکاری در آن یک درصد از متوسط کشوری بیشتر است.

اما به گفته مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان ، در حال حاضر جمعیت بیکار استان اصفهان بیش از۳۰۰ هزار نفر است که با فارغ التحصیل شدن تعدادی از دانشجویان این رقم تا پایان سال جاری به بیش از ۶۰۰ هزار نفر می رسد.

غلامعلی قادری با تاکید بر حمایت از پایداری مشاغل و بیمه بیکاری ، می گوید: طی سال گذشته تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری در استان ۱۷ هزار و ۸۱۰ نفر و تعداد قطع مقرری نیز ۲ هزار و ۲ نفر بوده است.

وی می افزاید: در این مدت تعداد اشتغال مجدد مقرری بگیران ۲ هزار و ۵۰۲ نفر و تعداد پرونده های بررسی شده در هیات های تشخیص بیمه بیکاری ۱۹ هزار و ۷۸۰ نفر بوده است.

اصفهان در صنعت نخستین رتبه و در بیکاری پیشتازاست

در سال ۹۲ دستگاه‌های متولی اشتغال باید ۹۰ هزار شغل ایجاد می‌کردند، اما بر اساس گزارشات ارائه شده حدود ۷۹ هزار شغل جدید در سال ۹۲ ایجاد شد و این نشان دهنده یک عملکرد ۸۸ درصدی در این خصوص است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه در سال گذشته همین مقدار شغل فعال نیز از دست رفته، می‌توان نتیجه گرفت که در مجموع عملکرد استان در اشتغال مثبت نبوده است.

از این رو  تصمیم گرفته شخصا مسایل مربوط به اشتغال و سرمایه‌گذاری استان را پیگیری کند.

رسول زرگر پور بیان می کند: به نظر می‌رسد با وجود سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در استان، دیگر نباید مشکل بیکاری در کشور داشته باشیم، اما اکنون نرخ بیکاری اصفهان از متوسط کشوری بیشتر است این در حالی است که هم اکنون یک میلیون نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی کارگری قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال استان اعتبار اختصاص یافته بود، تصریح کرد: البته زمانی که این اعتبار به اصفهان رسید ۱۰۰ میلیارد تومان آن کم شد و به ۱۲۰۰میلیارد رسید.

زرگرپور با اشاره به اینکه مشکلات مربوط به ناهماهنگی‌ها در سیستم بانکی و شورای اشتغال است، اظهار می کند: البته باید تحرکات، برنامه‌ریزی‌ها و پی‌گیری‌های بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات موجود را کشف و نسبت به از بین بردن آن اقدام کنیم .

وی ادامه می دهد: شورای اشتغال نیز باید برنامه‌ریزی و پیگیری بیشتری برای رفع مشکل اشتغال داشته باشد و ما نیز در جلسات عالی شورای اشتغال در حال پیگیری این موضوع هستیم که به چه دلیل ۳۰ درصد واحدهای صنعتی با رکود روبرو هستند.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه با توجه به حجم زیاد کارگران اصفهان و معضلات در ارتباط با مسائل کارگری باید وزارتخانه توجه ویژه‌ای به این استان داشته باشند، می افزاید: نرخ بیکاری بالا و رشد سرمایه‌گذاری پایین در اصفهان سبب شده تا وضعیت اشتغال در استان مناسب نباشد.

وی با تاکید بر اینکه باید نرخ اشتغال را حداقل به ۲ برابر وضعیت فعلی افزایش دهیم، بیان می کند: باید به سمت افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در استان حرکت کنیم.

مهارت به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم در کشور به شمار می رود و نهادینه شدن فرهنگ مهارت‌آموزی در سطح کشور نقش مهمی در راستای ایجاد اشتغال برای افراد و رفع چالش و معضل شوم بیکاری در کشور دارد، از این رو فنی و حرفه‌ای نیز می تواند از تمام ظرفیت‌های موجود در راستای نهادینه شدن فرهنگ مهارت‌آموزی استفاده کند

به هر حال از یک سو بیکاری راه را برای جرم، جنایت، بی‌اعتمادی و هزاران معضل اجتماعی هموار می‌کند و از سوی دیگر هرچند کاهش نرخ بیکاری نمی‌تواند در قالب یک پروژه مستقل از سایر برنامه‌های کشور به ویژه بدون ارتباط با رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم اتفاق بیافتد، اما انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید داخلی و خارجی، ایجاد رونق در بازارهای مختلف و تقویت فعالیت بنگاه‌های موجود نیز راهکارهای روشنی است که می‌تواند منجر به اشتغال‌زایی و رونق در بازار کار شود.

منبع: صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.