سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:45 - شنبه 21 تیر 1393

آیت‌الله جنتی در خطبه‌های نمازجمعه تهران:

دادگاه یکی از سران فتنه نباید با فشارهای زیاد عقب بیفتد

خطیب موقت نمازجمعه تهران گفت: یکی از سران فتنه که ۳ سال است پرونده‌اش در حال پر شدن است و غنی‌ترین پرونده را دارد و از هر جهت آماده دادگاه است، با فشارهای زیاد نباید دادگاهش عقب بیفتد.

به گزارش اصفهان شرق؛ آیت‌الله احمد جنتی خطیب موقت نمازجمعه این هفته تهران در خطبه‌ دوم نمازجمعه، ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن میلاد امام حسن مجتبی(ع)، گفت: با میلاد امام حسن(ع) خانه حضرت علی(ع)،‌ پیغمبر و حضرت زهرا(س) روشن شد و کوثری که خداوند به حضرت علی(ع)‌ و حضرت زهرا(س) عنایت کرده بود از اینجا آغاز و چشم دشمنان کور شد.

وی با بیان اینکه امام حسن مجتبی(ع)‌ مظلومیت‌های ویژه‌ای داشت، افزود: دشمنان برای خانه‌نشینی امام حسن(ع) شیطنت‌های بسیاری کردند که در اینجا می‌توان به کنار گذاشتن بندگان صالح خدا از صحنه اجتماعی جامعه اسلامی اشاره کرد.

خطیب موقت نمازجمعه این هفته تهران تاکید کرد: آنها در آن زمان با وعده پول و ثروت و نفوذ در سپاه امام حسن مجتبی(ع) و با نقشه‌های فراوان کاری کردند که آن حضرت مطمئن شد که نمی‌تواند در این سمت کار کند و ناچار شد که قراردادی را امضاء کرده و علنا کنار رفت. البته امامت‌شان ادامه داشت، اما فقط خانه‌نشین شد.

آیت‌الله جنتی به سالروز وفات حضرت خدیجه(س) همسر پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: حضرت خدیجه(س)‌ بانوی بسیار عزیز و شریفی در اسلام است که پس از حضرت زهرا (س)‌ شریف‌ترین بانوی اسلام محسوب می‌شود. البته حضرت زینب(س) نیز در مرحله و جایگاه دیگری از این منظر قرار دارند.

وی با بیان اینکه حضرت خدیجه کاری کرد که انسان از خودش خجالت می‌کشد، گفت: او با بدگویی‌هایی که علیه وی می‌کردند ایستاد، به طوری که در شب معراج حضرت رسول (ص) وقتی پیامبر به جبرئیل می‌گوید که چه حاجتی از او دارد، جبرئل در پاسخ فقط می‌گوید سلام من و خدا را به حضرت خدیجه(س) برسان. باید توجه کنیم که حضرت خدیجه (س) چنین مقامی دارد.

امام‌جمعه موقت تهران به رحلت آیت‌الله محمدی گیلانی اشاره کرد و گفت: آیت‌الله محمدی گیلانی مردی شریف و و عزیز بود. او 11 سال در شورای نگهبان خدمت کرد و 4 سال عهده‌دار سمت دبیری شورای نگهبان را داشت و ما جز خوبی چیزی از او ندیدیم.

آیت‌الله جنتی ادامه داد: او مردی با خلوص نیت و متدین بود. بعدها و پس از شورای نگهبان در دستگاه قضایی ماموریت گرفت و افراد رژیم سابق را یکی یکی محاکمه کرد.

وی اظهار داشت: رحلت این بزرگوار را به قوه قضائیه، بیت شریف‌شان و اعضای شورای نگهبان تسلیت عرض می‌کنم.

خطیب موقت نمازجمعه تهران ضمن ابراز تاسف از وضعیت جسمی آیت‌الله مهدوی‌کنی، گفت: با کمال تاسف باید بگویم که آیت‌الله مهدوی‌کنی هنوز بیماریش خوب نشده که امیدوارم با دعای شما مردم در شب‌های قدر حال ایشان بهتر شده و بتوانیم در خدمت‌شان باشیم.

آیت‌الله جنتی به موضوع عفاف و حجاب در جامعه اشاره کرد و گفت: در زمان رژیم شاه ماموران به افرادی که خواهان عفاف و حجاب در جامعه بودند در مسجد گوهرشاد حمله کردند و به جان مردم افتادند و عده‌ای را کشتند و آواره کردند. آنها فقط جرم‌شان این بود که می‌گفتند ما می‌خواهیم با حجاب باشیم.

وی تاکید کرد: بنده معتقدم که حجاب تنها مسئله شرعی نیست، بلکه نسل را حفظ می‌کند و جلوی حرام‌زادگی و روابط نامشروع را می‌گیرد.

خطیب موقت نمازجمعه این هفته تهران با بیان اینکه حجاب پاکدامنی را حفظ می‌کند، آن را مسئله ساده‌ای ندانست و گفت: متاسفانه امروز ما در مورد مسئله حجاب مشکل داریم و نمی‌دانیم که باید چکار کرد.

آیت‌الله جنتی یکی از راه‌های مقابله با بدحجابی و بی‌حجابی در جامعه را تشکیل یک ستاد مقتدر برای بررسی علل آن دانست و افزود: معتقدم باید یک ستاد متقدر برای بررسی حجاب در جامعه به وجود آید و افرادی با اختیارات و امکانات کامل برای این مسئله مهم چاره‌جویی کنند.

وی با بیان اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد عفاف و حجاب سال‌ها خاک خورده است، گفت: در این مصوبه 10 تا 20 دستگاه را مسئول کرده‌اند، به طوری که هر کس از این طریق مسئولیت را بر عهده دیگری می‌اندازد. باید چاره‌جویی کرد. مراجع و عقلای قم باید در این زمینه چاره‌جویی کنند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران مسئولان اجرایی را در زمینه وضعیت حجاب در کشور مقصر دانست و گفت: دلیلش این است که دستگاه‌ها خودشان می‌توانند حجاب را رعایت کنند که نباید منکر آن شوند. آنها می‌توانند کارمندان را ملزم به رعایت حجاب در محیط‌های کاری، آموزشی و دانشگاهی کنند.

آیت‌الله جنتی اضافه کرد: بنده از نیروی انتظامی که مردانه در زمینه مبارزه با بدحجابی اقدام می‌کند، تشکر می‌کنم، اما نباید همه بار را به گردن آنها انداخت. بنده معتقدم کارهایی شدنی است، اما نمی‌کنند. ما فقط حجت‌مان را تمام کردیم.

وی به موضوع به کارگیری برخی عناصر فتنه و فضای ایجاد شده برای آنها در به کارگیری مسئولیت‌ها اشاره کرد و گفت: در این شرایط جدید متاسفانه که چراغ سبز به آنها نشان دادند و با کلمه اعتدال و امثال آن، آنها را امیدوار کردند، آنها اقدام به پذیرش مسئولیت‌ها کردند.

امام‌جمعه موقت تهران افزود: عناصر مطرود و سابقه‌دار، بعضی محکومیت‌دار و زندان رفته هستند. آنها کسانی هستند که مردم آنها را در فتنه می‌شناسند و می‌دانند که در دانشگاه‌ها چه کارهایی کردند. یکی یکی راه آنها باز شد و امیدوار شدند که بتوانند بیایند و پست‌ها را اشغال کنند. از جمله امیدوار شدند که در دانشگاه‌ها پست‌ها را اشغال کنند زیرا دانشگاه‌ها کادرسازی نظام را برعهده دارند.

آیت‌الله جنتی اضافه کرد: آنها تصور می‌کردند که اگر به دانشگاه‌ها ورود کنند و عده‌ای را آن طور که دل‌شان می‌خواست تربیت کنند، هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند با آنها برخورد کند، این مسئله جدی است.

وی به برخی اقداماتی که توسط بعضی‌ها در دانشگاه‌ها انجام می‌شود، اشاره کرد و گفت: انتصاب افرادی که در غائله 18 تیر 78 و فتنه 88 نقش موثری داشتند، انتصاب افراد بدون استعلام از مراجع قانونی و یا انتصاب در عین مخالفت مراجع مذکور، اینها مستند است و به بنده داده‌اند.

خطیب موقت نمازجمعه این هفته تهران به برخی دیگر از اقدامات اشاره کرد و گفت: تلاش برای بازگرداندن محکومین و افراد موثر فتنه 88 که توسط مراجع قانونی اخراج شده‌اند و یا به دلیل ترس از محاکمه و مجازات خود، تقاضای بازنشستگی کرده‌اند. برکناری عناصر مومن در دانشگاه، علیرغم فرمایش صریح مقام معظم رهبری و انتصاب افراد مسئله‌دار به جای آنها، ادامه سرپرستی روسای دانشگاه‌هایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی رای نیاورده‌اند و شورای عالی انقلاب فرهنگی آنها را قبول نداشته است.

آیت‌الله جنتی با بیان اینکه انتصاب افرادی که مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سرپرستی یا اداره دانشگاه‌ها نیستند دهن‌کجی به مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی است، به روند استیضاح فرجی‌دانا اشاره کرد و گفت: بنده نمی‌دانم که مجلس چه برخوردی بود که در این زمینه انجام داد. این باید عمل شود. به بنده گفته‌اند که آنها وعده‌هایی داده‌اند و استیضاح‌کنندگان باور کرده‌اند. امیدوارم که این‌طور باشد، اما شخصا بنده باور نمی‌کنم زیرا کسی که در اول کار خودش را نشان داد، هویت خودش را مشخص کرده است. با فشار و زور نمی‌شود کاری کرد.

وی از آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در زمینه قاطعیتی که دستگاه قضایی در برخورد با عناصر فتنه داشته تشکر کرد و گفت: دستگاه قضایی در این زمینه قاطعیت داشته است. یکی از سران فتنه که 3 سال است پرونده‌اش در حال پر شدن است و غنی‌ترین پرونده را دارد و از هر جهت آماده دادگاه است، با فشارهای زیاد نباید دادگاهش عقب بیفتد.

خطیب نمازجمعه این هفته تهران اضافه کرد: من نمی‌دانم، مگر برخی خون‌شان از دیگران رنگین‌تر است؟ مگر وقتی کسی جرمی کرد دستگاه قضایی نباید با آن برخورد کند؟ مگر همه نباید مقابل قانون تسلیم باشند؟ چرا تبعیض قائل بشوند و چرا مدام فشارها مانع اجرای عدالت می‌شود؟ این مسائل جزو مسائلی است که برای ما واقعا قابل قبول نیست.

جنتی اظهار داشت: امیدوارم وعده‌ای که داده شده که در آینده نزدیک محاکمه شود، عمل شود و اعتراضاتی که می‌شد، برچیده شود.

وی به قسمتی از سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد اعتدال اشاره کرد و گفت: سخنان رهبر معظم انقلاب جمله به جمله قابل بحث است. رهبر انقلاب فرمودند که شعار اعتدال دولت بسیار خوب است و افراط محکوم است. اسلام مظهر اعتدال است و اعتدال یعنی مقابله شدید با کفار.

دبیر شوراس نگهیان با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند اعتدال یعنی اینکه ما با دشمن و عناصر شناخته شده و شناخته نشده برخورد نکنیم و اگر برخورد کردیم ضداعتدال و افراط است، گفت: اعتدال مقابله با کفار و مهربانی با یکدیگر و امر به معروف و نهی از منکر است.

آیت‌الله جنتی به این بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره کرد که ایشان خطاب به مسئولان نظام فرمودند “مراقب باشید با شعار اعتدال جریان‌های مومن را کنار نزنند”، گفت: چرا بچه‌هایی که در 8 سال دفاع مقدس شهید شده‌اند و تعدادی هنوز اجسادشان پیدا نشده و در بین آنها هنوز قطع‌ نخاعی و مجروح وجود دارد، چرا اینها باید کنار زده شوند و دیگرانی بیایند؟

وی به دستگاه‌های اجرایی توصیه کرد که این سخنان رهبر معظم انقلاب را در همه جا تابلو کرده و در اداره‌ها و محل کارشان نصب کنند تا همه بدانند که راه چیست و هر کسی که غیر از این راه را می‌رود او را بشناسند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، خطیب نمازجمعه این هفته تهران به 26 تیر سالروز تاسیس شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان ویژگی که دارد این است که از اول تاکنون قاطعیت داشته و همواره عدم سفارش‌پذیری و عدم نفوذپذیری را مورد توجه قرار داده است.

آیت‌الله جنتی ادامه داد: شورای نگهبان در جایی که تشخیص دهد چه کسی باید از نظر قانون تایید شود و یا چه کسی تایید نشود، براساس قانون عمل می‌کرده و می‌کند. در جایی هم که نباید کسی تایید می‌شده، هر کسی که خوشش بیاید و یا نیاید، براساس قانون عمل می‌کند. شورای نگهبان به هیچ جایی وابستگی ندارد و روی پای خودش ایستاده است. البته بنده نمی‌گویم که ما هیچ خطایی نکرده‌ایم، حتما مواردی بوده و خودمان هم بعد فهمیده‌ایم و توانسته‌ایم بعضی‌ها را نیز عذرخواهی کنیم.

وی ادامه داد: فقها در شورای نگهبان در مورد مسائل فقهی و مسائل انتخاباتی و غیرانتخاباتی اظهارنظر می‌کنند که مواضع بسیار روشن شورای نگهبان قابل دفاع است. البته دهان افراد را نمی‌توان بست و هر کسی می‌تواند هر حرفی بزند.

امام‌جمعه تهران به موضوع تحولات عراق و فلسطین اشاره کرد و افزود: خداوند آمریکا، انگلیس و اسرائیل، این مثلث شوم را لعنت کند که از وضعیت موجود در عراق و این تروریست‌ها سوء استفاده می‌کنند.

آیت‌الله جنتی اضافه کرد: آنها مناطق فلسطین را به صورت زمینی و هوایی بمباران می‌کنند و جوانان روزه‌دار را به خاک و خون می‌کشند. مقاومت دردسرهایی دارد که باید مقاومت کرد. فلسطینیان در مقابل آمریکا، انگلیس و اسرائیل ایستاده‌اند. نباید انتظار داشت که جان سالم به در ببرند. هرکس در مقابل ظلم ایستاد، عاقبت این چنینی دارد.

وی با بیان اینکه تروریست‌های بی‌رحم و دیوانه در عراق به جان مردم افتاده‌اند، گفت: آنها اموال را غارت می‌کنند و کودکان و زنان را می‌کشند. این شرارت‌ها بی‌سابقه است. از این بدتر در تاریخ سابقه نداشته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه مجامع جهانی در برابر ظلمی که به مردم بی‌دفاع عراق می‌شود، نفس‌شان در نمی‌آید و مرده‌اند و خفه‌شده‌اند، گفت: کودکان و زنان گناهی ندارند. عراق و فلسطین وضعش اسفبار است، اما مطمئن باشید که آینده از آن آنهاست.

آیت‌الله جنتی ادامه داد: به لطف خدا در عراق آثار موفقیت و پیشرفت و شکست اشرار زیاد می‌شود. گزارشی که بنده دارم، به لطف خدا پیشرفت‌هایی نصیب شده، البته از آیت‌الله سیستانی تشکر می‌کنم که فتوای مردانه را دادند و نیروهای مردمی را در مقابله با تروریست‌ها بسیج کردند که اثر خودش را گذاشته است. البته قسمت عمده امید ما به همین نیروهای مردمی است، اما ارتش نیز در حال پاک‌سازی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله جنتی در خطبه‌های اول نمازجمعه تهران یکی از توطئه‌های شیطان را مغرور شدن انسان‌ها دانست و گفت: شیطان همواره انسان را فریب می‌دهد و در تشخیص خیر و شر او اثرگذار است.

وی افزود: انسان وقتی کارش به اینجا برسد، دروغ، تهمت، بی‌عفتی و فحشا را به سرحد می‌رساند. بعضی‌ها با صراحت می‌گویند که قتل نفس هم مانعی ندارد.

خطیب نماز‌جمعه این هفته تهران اضافه کرد: اشراری که در عراق به جان مردم افتاده‌اند و این‌طور هتک حرمت ناموس مردم را می‌کنند و ادعای اسلام دارند، در بعضی از آنها این احتمال می‌رود که احساس گناه نمی‌کنند و به خیال خودشان تصور می‌کنند که کار خوبی است. آنها به نام اسلام این کار را انجام می‌دهند. وقتی کار انسان به اینجا می‌رسد زشتی‌ها در نظرش زیبا جلوه می‌کند.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها هستند که به دلیل اینکه به آمریکا طمع دارند تسلیم آمریکا می‌شوند و مدام می‌گویند که درآمد نداریم و آمریکا به ما کمک می‌کند و به همین دلیل در برابر آمریکا مردم را می‌فروشند و با دلارهای آمریکایی مردم را معاوضه می‌کنند.

آیت‌الله جنتی در پایان خطبه‌های اول نمازجمعه امروز تهران بر ازدواج جوانان و صراحت قرآن در این زمینه اشاره و تاکید کرد: آن دسته از افرادی که از ترس روزی و تامین نشدن آن ازدواج نمی‌کنند به خدا سوء‌ظن دارند که اینها همه از آثار نفوذ شیطان در انسان است و شیطان همواره انسان را منحرف می‌کند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.