سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:15 - شنبه 21 تیر 1393

روایت رئیس هیات فوتبال از تلخ‌ترین شکست مردان سلسائو:

بعد از باخت برزیل به آلمان، آبادانی‌ها به محل کار نرفتند/ شهر در شوک کامل بود!

رئیس هیات فوتبال آبادان گفت: بعد از باخت 7 بر یک تیم ملی فوتبال برزیل مقابل آلمان خیلی از آبادانی‌ها به محل کار خود نرفتند و در خانه ماندند.

به گزارش اصفهان شرق؛ بیش از صد سال قبل زمانی که یک گروه انگلیسی برای اکتشاف چاه نفت به جنوب ایران اعزام شدند کسی فکر نمی‌کرد این کار باعث ورود فوتبال به جنوب ایران شود و روزگاری فوتبال این سرزمین را در آینده همه به نام برزیل بشناسند.

این بار ساحل نه بلکه طلای سیاه باعث ورود جادوی فوتبال به یک سرزمین جدید می شد. گروه انگلیسی در زمینی که اکنون در باشگاه نفت آبادان است فوتبال بازی می‌کردند تا از آن پس کارگران ایرانی شرکت نفت هم به این رشته علاقمند شده و فوتبال در ایران هم متولد شود.

اولین چاه نفت ایران را در مسجد سلیمان کشف کردند اما کشف مهتر کشف استعداد و علاقه مردمی خونگرم به فوتبال بود که کم کم با عصیانی بی نظیر در حال ورود به تمامی کشورها و تسخیر قلب همه جهانیان بود.

تیم اول آبادان سال هاست که یاد برزیل را در دل فوتبالدوستان زنده می کند.فوتبال تکنیکی مردان آبادان و پیراهن زرد و شورت ورزشی آبی نفت آبادان تیم اول شهر، به تنهایی بیانگر این است که قلب مردم این شهر برای سلسائو می تپد.

صنعت نفت آبادان سال‌ها با پیراهن باشگاه‌های کشورهای آمریکای جنوبی و گاهی اوقات باشگاه‌های انگلستان به میدان رفت، اما از اواخر سال 1355 با روی کار آمدن کادر مدیریت جدید و مربیگری منوچهر سالیا به پیشنهاد پرویز دهداری رنگ لباس تیم نفت آبادان رسماً به زرد برزیلی تغییر یافت. از همان سال صنعت نفت با نام «برزیل ایران» شهرت یافت.

فاجعه بلوهوریزنته و شکست هفت بر یک  برزیل مقابل آلمان تنها قلب مردم برزیل را به درد نیاورد بلکه در گوشه ای از همین آب و خاک قلب مردمان همنشین اروند رود و خلیج فارس را هم شکست.

نقل قول هواداران آبادانی سلسائو که این کشور را گوشه‌ای از خاک آبادان می دانند که بر اثر اتفاقی از آبادان جدا شده تا فوتبال را به تمام دنیا نشان دهد به خوبی بیانگر عشق و علاقه مردم این شهر به برزیل است.  از تلخ‌ترین شب تاریخ سلسائو  و ناراحتی مردم آبادان از باخت برزیل روایات زیاد است.

مظفر شاملی رئیس هیأت فوتبال آبادان در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در مورد حال و هوای فوتبالدوستان برزیلی در آبادان بعد از شکست سنگین 7 بر یک این تیم در دیدار مرحله نیمه نهایی مقابل آلمان توضیحات کاملی را ارائه کرد که حاصل آن را در زیر می خوانید:

فارس: سرمنشاء این علاقه به فوتبال برزیل در بین مردم آبادان از کجاست؟

تمامی مردم جهان برزیل را دوست دارند. این علاقه فقط مختص به ما نیست. برزیل فوتبالی زیبا و تکنیکی به نمایش می گذارد و صاحب سبک است. این مسئله باعث شده تمام دنیا به برزیل علاقمند باشند و در آبادان این مسئله تا حدودی مربوط به منوچهر سالیا مربی قدیمی آبادانی است. او طرفدار برزیل بود و با توجه به اینکه صنعت نفت آبادان هم پیراهن زرد را انتخاب کرده بود و بازیکنان آبادانی هم تکنیکی و با سرعت بودند این قرابت بین فوتبال آبادان و برزیل به وجود آمد و نام برزیل را روی فوتبال آبادان گذاشتند.

فارس: مثل اینکه قبل از انقلاب تورنمنتی در ایران برگزار می شده که تیم ملی جوانان برزیل به آبادان آمده بود و سرمربی این تیم تکنیک بازیکنان آبادانی را شبیه به برزیل دانسته بود؟

بله این مسئله هم هست در آن بازی ها بنده توپ جمع کن بودم. در کل چون بازیکنان آبادان تکنیکی، احساسی، دارای تعصب و عرق ملی هستند این تشبیه به وجود آمده است. البته می دانید شهرهای ساحلی خیلی زودتر از سایر مکان ها به فوتبال رسیدند و می گویند ساحل فوتبال را به مکان های مختلف رسانده است. آبادان هم از این قضیه مستثنی نبود و با آمدن انگلیسیها به آبادان فوتبال هم وارد این شهر شد. در آن تورنمنت کشورهای برزیل، لهستان و … حضور داشتند که تیم منتخب آبادان هم در آن بازی می کرد.

فارس: بعد از باخت سنگین برزیل مقابل آلمان واکنش مردم چه بود؟

واقعا مردم شهر از این باخت ناراحت بودند. هیچکس فکر این نتیجه را نمی کرد و دور از ذهن بود. برزیل برای قهرمانی آمده بود و کسی فکر این موضوع را نمی کرد. این شکست برای مردم آبادان که برزیل را دوست دارند خیلی سخت بود.

فارس: فردای بازی مردم در بازی چه صحبتی می کردند؟

مردم بسیار ناراحت بودند و همه در شوک به سر می بردند این مسئله را کاملا در مردم می دیدید. البته فوتبال همین است و قابل پیش بینی نیست.

فارس:می گویند فردای بازی خیلی از هواداران آبادانی از خانه خود خارج نشدند و حتی برخی از آنها تلفن های همراه خود را خاموش کردند؟

بله درست است. خیلی ها فردای بازی در خانه ماندند و حوصله حضور در محل کار خود را نداشتند. عده ای تلفن های خود را خاموش کرده بودند و حتی میل به صحبت با خانواده خود را نداشتند. فوتبال در پوست و خون مردم آبادان است و این عرق و علاقه به فوتبال برزیل هم بسیار بیشتر است. باور کنید این باخت برزیل آنقدر غیر مترقبه بود که شاید در دنیا 10 – 20 نفر کشته هم داده باشد.

فارس:مردم در صحبت با شما چه چیزی می گفتند؟

مردم شوکه شده بودند و همه از این مسئله ابراز ناراحتی می کردند. با خیلی ها که حرف می زدیم دوست نداشتند از بازی چیزی بگویند چرا که از این شکست خیلی ناراحت بودند و آن را شوک آور می دانستند.

فارس:بعد از بازی به طنز گفتند فلیپ اسکولاری درخواست پناهندگی در آبادان برزیل فوتبال ایران را داده است.

بله چنین چیزهایی گفته شد (با خنده) که البته این موضوعات مزاح است. وقتی چنین اتفاق غیر قابل پیش بینی می افتد این موضوعات طنز هم در کنار آن مطرح می شود و با باز خورد همین نتایج عجیب است.

فارس: و صحبت پایانی.

باید سطح فوتبال خود را ارتقا دهیم باید از احساسات دور شویم و واقعیات را ببینیم. باید فوتبال گروهی را یاد بگیریم و با حساب و کتاب کار کنیم تا بتوانیم فوتبال خوبی را به نمایش بگذاریم.

– See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930420000268#sthash.85uEypEy.dpuf

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.