اصفهان شرق

50 هزار هکتار کشت بهاره اصفهان آماده برداشت است

کدخبر: 2347
1392/07/07 در ساعت 15:35

محمد نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان گفت: بازگشایی رودخانه زاینده رود در فصل بهار هرچند برای کشاورزان کافی نبود، ولی بی تاثیر هم نبود و توانست حدود 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را زیر کشت ببرد.

وی اظهار کرد: حدود 15 تا 16 هزار هکتار به صورت مستقیم و به همین میزان نیز به صورت غیر مستقیم و از طریق چاه‌ها زیر کشت رفت و حدود 20 هزار هکتار نیز از لنجانات تا شرق اصفهان در مسیر رودخانه قرار داشت که مورد کشت بهاره قرار گرفت.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه عمده کشت بهاره استان را پنبه، ذرت، گلرنگ و سیفی جات تشکیل داده است، بیان کرد: در بالا دست رودخانه نیز مقداری برنج کشت شد که مورد تایید سازمان جهاد کشاورزی بود، اما آنچه که در شرق اصفهان برنج کاری شد را سازمان جهاد کشاورزی تایید نکرد و مسئولیت هر گونه اتفاق در این زمینه نیز بر عهده کشاورزان است.

وی در تشریح علت بلامانع بودن کشت برنج در بالادست افزود: در شهرستان‌های لنجان و فلاورجان به خاطر نوع زمین و طبقه طبقه بودن آن، بیشتر آب زمین‌های کشاورزی دوباره به رودخانه باز می‌گردد، اما در شرق به علت مسطح بودن زمین، بخش زیادی از این آب هدر می‌رود.

*85 درصد خسارت سرما در سمیرم

نصر در مورد سیب سمیرم و کمبود آن در بازار نیز گفت: امسال سمیرم دچار سرمای شدید شد و بخش زیادی از محصول باغات آن در اثر سرما زدگی از بین رفت به طوری که در بخش‌هایی از این شهرستان تا 85 درصد شاهد خسارت بودیم.

وی بیان کرد: بخش دیگری از محصول این شهرستان که عمده آن سیب است نیز طبق روال سال‌های قبل به دیگر استان‌های کشور پیش فروش شده و همین موضوع سبب شده تا این محصول در استان کمیاب گردد.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان همچنین عمده محصول انار استان را متعلق به شهرستان‌های نطنز،اردستان و کاشان دانست و ضمن تایید کیفی این محصول در استان خاطر نشان کرد: برداشت این محصول از باغات این شهرستان‌ها آغاز شده و تا پایان فصل پاییز هم ادامه خواهد داشت، اما هنوز آمار دقیقی از میزان برداشت این محصول در دست نیست.

به گزارش فارس، اکنون کشت پاییزه استان با محوریت محصولاتی چون گندم، جو، پیاز و کلزا آغاز شده و بر اساس روال سال‌های قبل، نیاز این نوع کشت به آب رودخانه در این فصل به حداقل می‌رسد.