سرویس: تولیدی » مقاله و یادداشت 11:50 - پنجشنبه 19 تیر 1393

فاطمه دانش پسند

نقش امامزادگان در گردشگری مناطق روستایی شرق اصفهان

يكي از مهم‌ترين انگيزه‌هايي كه از ديرباز انسان‌ها را به سفر ترغيب مي‌كرده، مذهب است و در این مقاله به بررسی برخی امامزادگان می پردازیم.

اصفهان شرق- فاطمه دانش پستد کارشناسی ارشد جغرافیا – برنامه ریز روستایی

در فرهنگ اسلامی هدف اصلی از خلقت، رشد و ارتقای معنوی است؛ از این رو یکی از راه های تقویت معنویت و ایجاد ارتباط با معبود، زیارت است. انسان وقتی به معنای عمیق زیارت نامه ها توجه کند و با عشق و علاقه به زیارت بپردازد، احساس می کند از طریق مکانی که مشغول زیارت است، به معبود خود نزدیک تر شده است. در تفسیر مفاتیح الجنان در باب امامزادگان آمده است که امامزادگان قبورشان محلّ فيوضات و بركات،و موضع نزول رحمت و عنايات‏ الهيّه است و موجب تسلّى دلهاى پژمردگان تا روز قيامت خواهد بود،و از بسيارى از ايشان كرامات‏ و خوارق عادات مشاهده شده است.

ضرورت و اهمیت زیارت امامزادگان

يكي از مهم‌ترين انگيزه‌هايي كه از ديرباز انسان‌ها را به سفر ترغيب مي‌كرده، مذهب است. انگيزه‌هاي مذهبي چون بازديد از اماكن مقدس، زيارت بقعه‌هاي متبركه، به جاي‌آوردن مناسك مذهبي يا حتي اداكردن نذورات، همواره جريان‌هاي گردشگري عظيمي را در بسياري از كشورها بويژه ايران شكل داده است. در استان اصفهان نیز با داشتن آب و هوایی متنوع و همچنین امامزادگانی در نقاط روستایی امکان گسترش توریسم مذهبی فراهم آمده است . این پژوهش به معرفی چند امامزاده در مناطق روستایی است .

تحقیق حاضر به معرفی موقعیت چند روستای نمونه گردشگری بر اساس یافته های تاریخی و میدانی پرداخته می شود.

امامزاده ازیران :

امامزاده علی ابن موسی الکاظم(ع) در روستای ازیران بخش براآن جنوبی شرق اصفهان دفن شده و محل توجه زائرین محترم و لطف و توجه علاقه مندان میباشد.در کنار مسجد در سمت قبله ، امامزاده و قبرستان روستای ازیران قرار دارد . بنای امامزاده گنبد خانه ای مربع شکل است با دو طبقه گردنی هشت ضلعی و گنبد کوچک آجری که احتما لاً فرو ریخته و به تازگی بازسازی شده ولی در زیر آن مقرنس های هندسی آجری ساده ای ایجاد از قدیم باقی مانده است.

SAM_0920
 امامزاده برسیان:

در این‌ روستا یك‌ مسجد جامع‌، چهار زیارتگاه‌ بنام‌های‌امامزاده‌ شاه‌ مراد، امامزاده‌ شاه‌ مردان‌، امامزاده‌ شاه‌ لنگر، امامزاده‌ شمس‌ الله و همچنین‌ یك‌ كاروانسرای‌ شاه‌عباسی‌ دارد. كاروانسراي صفوي برسيان تنها كاروانسراي اين روستاست و يك كاروانسراي كامل با حياط مركزي، ايوان‌ها، باربندها و باراندازها، شترخوان‌ها و طويله‌ها، هشتي و سردر ورودي، اتاق‌هاي نگهباني و ساكنان را به طور كاملا سالم در خود جا داده، اما متأسفانه و در كمال تعجب مورد بي‌مهري برخي اهالي و مسئولان قرار گرفته است.

index
 امامزاده سیان:

امامزاده عبدالمظفر در غرب این روستا قرار دارد.در ضلع غربی امامزاده عبد المظفر در بالای استخر آب ودر دامنه ی کوه معروف به چهل دختر مکانی به نام در بهشت وجود دارد.
 امامزاده اسحق هرند:

مربوط به دوره صفوی است و در هرند، داخل شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۹ آبان ۱۳۵۱ با شماره ثبت ۹۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 
امامزاده سید محمد طالجرد:

این امامزاده در شهر اژیه قرار گرفت یک آب انبار قدیمی نیز روبروی امامزاده به ارزش تاریخی و مذهبی این امامزاده افزوده شده است .

25228356190312788236

متاسفانه با وجود اعتقادات مذهبی مردم خصوصا شرق اصفهان، نگاهی جامع به این آثار مذهبی نشده است ولی طی این سالها انعکاس خبری اوقاف در تجهیز و جمع آوری نذورات در سایتهای شرق اصفهان گاها اولین استارت خبری در این زمینه زده شده است.

با امید به توجه بیشتر به این اماکن

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.