سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 11:51 - پنجشنبه 19 تیر 1393

مسئول ترویج جهاد کشاورزی بخش بن رود:

کاهش چشمگیری محصولات کشاورزی بن رود با امتداد خشکسالی

مسئول ترویج جهاد کشاورزی بخش بن رود گفت: تدارم خشکسالی در بخش بن رود جدا از کاهش سطح زیرکشت محصول در عملکرد و میزان برداشت تاثیر منفی را ایجاد کرد.

رضا انصاریان مسئول ترویج جهاد کشاورزی بخش بن رود در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره به کاهش سطح کاشت پنبه تا سطح 200هکتار نسبت به سالهای ترسالی اظهار داشت: بخش بن رود در کشت پنبه از دیرباز به عنوان مرکز مهمی بود و میتوان میزان 3000 تا 3500 هکتار سطح زیر کشت پنبه را در سالهای تر سالی عنوان کرد که متاسفانه با تداوم خشکسالی و کاهش آبهای سطحی امسال مقدار 200 هکتار از زمین ها به کاشت پنبه اختصاص یافت.

وی با توجه به وجود 16 حلقه چاه عمیق کاشت پنبه را در اطراف چاههای عمیق ذکر کرد و افزود: خشکسالی خسارت زیادی را به مراکز کشاوزی شرق اصفهان وارد کرد و یکی از مواردی که در کاهش میزان کاشت پنبه دخیل بود بی آبی چاههای سطحی این بخش است که با توجه به خشکسالی و جاری نبودن آب در رودخانه سطح آبهای زیرزمینی به شدت کاهش پیدا کرد.
انصاریان با اشاره به وسعت زراعی بخش بن رود خاطرنشان کرد: 25 هزار هکتار سطح زیرکشت با زمین های مرغوب جهت کاشت در شرایط مناسب آبسالی موجود می باشد که در سالیان گذشته مقدار 17900 از این زمین ها زیر کشت قرار می گرفت و 12 هکتار آن به غله اختصاص داشت ولی امسال 800 هکتار از مزارع زیر کشت قرار گرفت و در مجموع با توجه به کاهش سطح، عملکرد تولید در هکتار با کاهش قابل توجهی روبرو بود.

وی در توضیح میزان برداشت ها گفت: در سالهای ترسالی میزان برداشت گندم حدود 4 تن و 500 کیلو در هکتار بود که این میزان به 2 تن کاهش پیدا کرده است.

مسئول ترویج بخش بن رود از آمادگی کشاورزان جهت کشت پاییزه خبر داد و افزود: اگر میزان آبی که قول آن را در پاییز به کشاورزان پایین دست داده اند مناسب باشد با آمادگی بالای کشاورزان بخش میتوان شاهد برداشت خوبی در فصل پاییز بود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.