اصفهان شرق

کولرهای آبی مصرف آب را تا 50 درصد افزایش می دهد

کدخبر: 23353
1393/04/19 در ساعت 11:15

به گزارش اصفهان شرق؛ ˈهاشم امینیˈ با اشاره به نقش کولرهای آبی در افزایش مصرف آب در فصل تابستان، قطعی ناگهانی آب در سطح شهر اصفهان را ناشی از پایین رفتن حجم ذخیره مخازن آب بیان کرد و گفت: جیره بندی در شهر اصفهان وجود ندارد.

وی افزود: استفاده از پمپ های غیرمجاز بر روی شبکه آب نیز موجب افت شدید فشار آب شده است.

وی در باره قطعی و افت فشار آب در برخی نقاط اصفهان گفت: در فصل تابستان تعادلی میان عرضه و تقاضای آب وجود ندارد به همین دلیل در برخی از مناطق فشار شبکه آب پایین است و این امر افت فشار آب را به دنبال داشته است.

امینی افت فشار آب را مختص به مناطق خاص در شهرستان اصفهان ندانست و تصریح کرد: هر سال مردم این شهر در فصل تابستان با مشکل کم آبی مواجه هستند و این امر مختص به منطقه خاص نمی باشد.

وی با بیان اینکه طبقات بالا در مجتمع ها بیشتر در معرض افت فشار آب قرار می گیرد، اضافه کرد: رفع مشکل افت فشار آب مستلزم صرفه جویی مردم در مصرف آب است.

امینی گفت: امسال شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با کمبود سه مترمکعبی آب در ثانیه مواجه است.

وی خواستار صرفه جویی 30 درصدی مردم در مصرف آب شد و افزود: در شرایط سخت کنونی دسترسی به منابع جدید آبهای زیرزمینی نیز مورد اهتمام جدی مسوولان ذیربط است.

فناوری موجود کولرهای آبی در ایران مربوط به حداقل چهار دهه قبل است و در این سالها کارخانه های سازنده این کولرها اقدام چندانی برای کاهش مصرف آب و برق آنها نکرده اند.

با توجه به شمار زیاد مراکز تحقیقاتی و شهرک های علمی و فناوری در کشور به نظر می رسد بهینه سازی کولرهای موجود یا ساخت تجهیزات خنک کننده سازگار با مناطق گرم و خشک ایران باید مورد توجه این مراکز قرار گیرد و دولت با تنظیم یک پروژه تحقیقاتی از این موضوع حمایت کند.

بگفته کارشناسان نصب سایبان روی کولرهای آبی در کاهش مصرف آب و افزایش خنک کنندگی آنها تاثیر قابل توجهی دارد.

منبع: نیوز 110