سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:15 - پنجشنبه 19 تیر 1393

واشکافی کارنامه اصفهان و اصفهانی ها در تیر ماه ۱۳۷۸

درگذری کوتاه بر عملکرد اصفهان و اصفهانی ها در غائله ۱۸ تیر ۱۳۷۸ شاید از دانشگاه تهران شروع شد اما مردم شهید پرور اصفهان هیچگاه روزهای غمبار تیر ماه سال هفتاد و هشت را فراموش نخواهند کرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ آنچه در تیر ماه سال ۱۳۷۸ در کوی دانشگاه تهران و کف خیابان های تهران گذشت و تحولات پیش آمده در فضای سیاسی و اجتماعی کشور چند نکته مغفول مانده است. اولین نکته آنکه وقایع تیر ماه هشتاد و هفت منحصر شد در دانشگاه تهران و شهر تهران و اتفاقات مهمی که کمتر از وقایع تهران هم نبود و در شهرهای دیگر اتفاق افتاد نادیده گرفته شد. مثلا در شهر اصفهان در چهار منطقه شهر وقایعی رخ داد که به خاطر شرایط خاص آن زمان کشور کمتر اخباری از شرح ما وقع رخ داده در سطح رسانه های عمومی منعکس شد. در ادامه ی این یادداشت به طور خلاصه چند منطقه مهم درگیر در حوادث و اغتشاشات تیر ماه ۷۸ در شهر اصفهان اشاره می کنیم.

۱- دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان واقع در خیابان دانشگاه و منتهی به میدان آزادی است و اغتشاشات تیرماه از این مکان بود؛ به ویژه دو روز نخست در گیری ها که به علت تجمع دانشجویان در محوطه مشرف به خیابان دانشگاه و خیابان هزار جریب و پرتاب سنگ و چوب و پخش اعلامیه های ضد حکومتی به سمت مردم رهگذر و عابرین پیاده جرقه اولیه درگیری ها را روشن کرد و این حرکت دانشجویان به خوابگاه دانشجویان نیز گسترش پیدا کرد و درگیری های درون دانشگاه به بیرون دانشگاه منتقل شد.

11
۲- خیابان چهارباغ بالا
خیابان چهارباغ بالا که در مجاورت میدان آزادی و دانشگاه اصفهان قرار دارد محلی شد برای استقرار و تجمع عده ای افراد خاص که نه دانشجوی دانشگاه اصفهان و نه اصلا جز بدنه و قشر دانشگاهی بودند بلکه مغرضین سیاسی بودند که برای شدت بخشیدن به حواشی اطراف دانشگاه در این خیابان تجمع کرده و بیشترین خسارت به اموال عمومی و بیت المال نیز در همین خیابان وارد شد.

۳- خیابان مرداویج
خیابان مرداویج در فاصله چند صد متری شرق دانشگاه اصفهان واقع شده است و از لحاظ موقعیت شهری و بازار ملک و املاک جز گرانترین محل های شهر اصفهان است. افراد حاضر در این خیابان هم زمان با دانشجویان حاضر در دانشگاه شروع به مسدود کردن خیابان و آتش زدن لاستیک و اموال عمومی نمودند و ماهیت افراد اغتشاشگر در این خیابان را سلطنت طلبان و حامیان گروهک ضاله منافقین تشکیل می دادند.

۴- خیابان توحید
از دیگر خیابان های ملتهب تیر ماه ۷۸ خیابان توحید (جنوبی و میانی) بود که انتهای آن به دانشگاه اصفهان ختم می شود. حضور عده ای از جوانان و نوجوانان هوس باز که حضورشان در این خیابان تنها به دلیل گرفتن ارتباطات خلاف شرع و عرف است بر تنش این خیابان افزوده بود.

۵- محله های شمالی شهر مانند ملکشهر و خانه اصفهان و دارک و زینبیه
درگیری ها در این مناطق بیشتر از آنکه وجهه ی سیاسی پیدا کند به جولانگاه عده ای از اراذل و اوباش و همچنین مجرمان سابقه دار مبدل شده بود که برای ابراز اندام در مقابل ماموران انتظامی، با قمه و چاقو به مردم عادی حمله ور و بخشی از خیابان ها را مسدود نموده بودند.

۶- محله حسین آباد
خیابان حسین آباد به علت واقع شدن بیت نماینده (سابق) ولی فقیه در این خیابان و افراد انقلابی در این محله همیشه در همه حوادث سیاسی شاهد زد خوردهای دو طرف درگیر بوده است که در تیرماه ۷۸ هم این محله از وقایع اتفاق افتاده بی نصیب نماند.

اما چهرهای اصفهانی شاخص در حوادث تیر ماه ۷۸
۱ـ عبدالله نوری (متولد ۱۳۲۸ اصفهان) – وی دارای تحصیلات حوزوی است. از جمله سوابق فعالیتی دولتی و غیردولتی وی می توان به عهده دار بودن منصب وزرات کشور در دور اول ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و دور اول ریاست جمهوری محمد خاتمی و همچنین نمایندگی مجلس پنجم و عضویت در اولین دوره شورای اسلامی شهر تهران اشاره نمود. چهره ی اصلی و بازیگر میدانی اتفاقات تیرماه ۷۸ در تهران و نقش عمده در تهییج دانشجویان و خط دهی به لیدرهای اصفهان را هم بر عهده داشت . عبد الله نوری؛ یک اصفهانی اصیل که هم محلی مرحوم طاهری امام جمعه سابق اصفهان و اهل سیاسی ترین محله اصفهان یعنی محله حسین آباد و یک اصلاح طلب دو آتشه است.

14

۲- فضل الله صلواتی (متولد۱۳۱۷- اصفهان) – وی در سال ۱۳۴۱ در دانشکده ادبیات اصفهان در رشته زبان و ادبیات عربی مشغول به تحصیل شد و در سال ۱۳۴۴ دانشکده را به پایان رسانید. در سال ۱۳۸۰ توانست دوره دانشوری زبان و ادبیات فارسی را تا دکترا بگذراند. وی نماینده اصفهان در دوره اول مجلس شورای اسلامی و فعال اصلاح طلب که چند سالی از مباحث سیاسی به دور بود و مشغول به فعالیت های علمی و تدریس در دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان بود اما به ناگاه در تیر ماه ۷۸ دوباره به میدان سیاسی اصفهان بازگشت و نقش لیدر فکری دانشجویان معترض را در اصفهان به دست گرفت و بعد از حوادث تیر ۷۸ و از سال ۷۹ به بعد هم به عنوان ریاست انجمن صنفی روزنامه نگاران اصفهان انتخاب شد.
15
۳- شیخ عباسعلی روحانی
شیخ عباسعلی روحانی امام جمعه موقت (سابق) و مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در استان اصفهان که همراهی وی با لیدر های اصلی دانشجویان معترض باعث وجهه پیدا کردن این گروه در شهر اصفهان و بخشی از عوام مذهبی اصفهان شد.

16

۴- بیت امام جمعه سابق اصفهان
مرحوم سید جلال طاهری حسین‌آبادی (۱۳۰۵ در اصفهان ) امام جمعه شهر اصفهان (از سال ۱۳۵۱ تا سال ۱۳۸۱ که استعفا داد)، نماینده منتخب مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان قانون اساسی و همچنین مجلس خبرگان رهبری بود. او از جمله روحانیان منتقد و هوادار اصلاح‌طلبان ایران شناخته می‌شد. انتشار نامه سرگشاده استعفای او خطاب به رهبری در اعتراض به حصر منتظری جنجال زیادی به پا کرد اما در تیر ماه ۷۸ عدم برخورد ایشان با فرزندان خود و توبیخ نکردن مسئولان استانی که موثر در شدت پیدا کردن اغتشاشات بود بیشترین همراهی را با معترضین انجام داد.

259928_168

۵- مصطفی معین ( متولد۱۳۳۰ نجف آباد-اصفهان) داماد آیت‌الله دستغیب و نماینده سابق شهر اصفهان و وزیر علوم دوره اصلاحات که مواضع منفعلانه و بعضا هم سوی وی با اغتشاشگران دلیل عمده وجود حوادث ناخوشایند در دانشگاه تهران و اصفهان بود که به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست.

19

۶- اصلاح طلبان مسئول در استانداری
اما نقش مسئولان دولتی در شدت گرفتن و طولانی شدن وقایع تیر ماه هفتاد و هشت پر رنگ تر ازهمه بود و همین مسئولان استاداری بودند که بعضا به نیروهای انتظامی و بسیج فشار می آوردند که با اغتشاشگران برخورد قانونی انجام ندهند! و چند تن از معاونین استاندار وقت هم بعدا همین دلیل به مراکز قضایی و امنیتی احظار شدند.

اما چگونه غائله ۱۸ تیر ۷۸ در اصفهان جمع شد
۱- نیروهای مردمی بسیج که با رشادت خاصی مثل همیشه در صحنه درگیری ها حضور پیدا نمودن و در این راه هم چند ده نفر از بسیجیان مخلص و مظلوم زخمی و آسیب های جدی جسمی پیدا کردند.

۲- نیروی انتظامی که با انجام عملیات روانی و مانورهای تاکتیکی در اطراف محل های درگیری نقش بسزایی در پایان این غائله ایفا نمودند.

۳- پیگیری خانواده شهدا و در خواست های مردمی از مسولان شهری که باعث شد مسئولان شهر از خواب تصنعی غفلت بیدار شوند متوجه شوند تعلل و سکوت بیش از این در برابر عده ای اغتشاشگر که از عنوان دانشجو سوء استفاده کرده بودند جایز نیست و همین امر باعث تسریع در خاتمه دادن درگیرهای چند روزه اصفهان شد.
در پایان ذکر این نکته قابل اهمیت است که وقایع تیر ماه ۱۳۷۸ شاید از دانشگاه تهران شروع شد و عامه مردم عوامل و محل حوادث را با دانشگاه تهران و خیابانهای اطراف آن بیاد میاورند اما مردم شهید پرور اصفهان هیچگاه روزهای غمبار تیر ماه سال هفتاد و هشت را فراموش نخواهند کرد که چگونه عده ای فریب خورده و جاهل به آرمان های امام خمینی (ره) و انقلاب و شهدا توهین کردند و نه تنها به توهین به مبانی سیاسی انقلاب اسلامی بسنده نکردند بلکه به مردم عادی شهر و اموال مردم نیز تعدی و جسارت نمودند.

منبع: صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.