سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:30 - پنجشنبه 19 تیر 1393

ازدواج یک اصل نیست ، یک باور است…

یکی از مشکلات نگران کننده‌ای که در حال حاضر با آن روبرو هستیم تآخیر در ازدواج جوانان است تآخیری که با شاخص‌های گوناگون همراه است.

به  گزارش اصفهان شرق؛ سروش علیزاده جامعه شناس گفت: ازدواج امری مقدس در اسلام و تمامی ادیان است و بزرگان دینی ما همواره جوانان را به ازدواج و تشکیل خانواده دعوت کرده‌اند. متأسفانه جوانان دیدگاه مناسبی نسبت به ازدواج ندارند، جوانان به ازدواج به عنوان یک اصل نگاه می‌کنند ،اصلی که به جز لایفنک زندگی آن‌ها تبدیل شده و آن‌ها مجبور به عمل کردن به آن هستند. آن‌ها در اکثر مواقع به باور ازدواج و تأثیرات آن در زندگی فردی و  اجتماعی‌شان نرسیده‌اند.

وی در ادامه افزود: فرهنگ سنتی و اسلامی ما رد به افول است و فرهنگ بیگانه‌ی غربی رقیب بلامعارض سنت‌های قدیمی ما شده‌اند و این امر باعث شده علاقه‌ی جوانان برای ازدواج روز به روز کاهش یابد.

وی در ادامه اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر روابط پنهانی در جامعه‌ی گسترش یافته و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد ازدیاد این سبک زندگی‌های غیر معقول خواهیم بود.

علیزاده در ادامه گفت: یکی از مسائلی که در حال حاضر از دیدگاه آقایان به غولی ترسناک تبدیل شده مهریه است، خانواده ها با تقاضای مهریه‌های سنگین سنگی بزرگ بر راه پسران برای ازدواج می‌گذارند.

وی در ادامه بیان داشت: نداشتن مسکن، بالا بودن اجاره‌بها و رهن، بیکاری رو به افزایش جوانان تحصیلکرده، نداشتن امنیت شغلی جوانانی که مشغول به کار هستند از عوامل ترس از تعهدپذیری پسران می‌باشد و از طرف مقابل دختران وقتی شاغل می‌شوند و استقلال مالی پیدا می‌کنند یکی از انگیزه‌های اصلی خود که نیاز مالی است را برای ازدواج از دست می‌دهند و این امر باعث کاهش علاقه آن‌ها برای ازدواج می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ازدواج بهترین راه برای تشکیل یک زندگی مشترک است و راهی مناسب برای بقای نسل و ارضای نیازهای روحی افراد، اما مسائل اقتصادی و نداشتن امکانات اولیه‌ی مناسب برای ازدواج باعث نگرانی جوانان و عدم رغبت آن‌ها به ازدواج شده است.
یک برنامه ریزی مناسب و مدرن از سوی مسئولین و کاهش هرچه بیشتر سطح توقعات خانواده‌ها می‌تواند پلی برای رسیدن جوانان به آرزوی ازدواج باشد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.