سرویس: سیاسی » بین الملل 12:00 - پنجشنبه 19 تیر 1393

روحانی زیرکانه به دنبال بمب هسته‌ای است

این نشریه نومحافظه کاران آمریکایی، معتقد است روحانی از بنیانگذاران حکومت روحانیون در ایران و برنامه هسته‌ای این کشور بوده است. روحانی در گذشته برای موفقیت انقلاب اسلامی، تلاش‌های کم نظیری انجام داده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ نشریه آمریکایی ویکلی استاندارد نزدیک به جریان نومحافظه کار در گزارشی با عنوان «مرد و اسطوره: چهره های مختلف حسن روحانی»، ادعا کرده که حسن روحانی در مذاکرات هسته ای، به طور زیرکانه و مخفیانه، به دنبال حفظ ساختار برنامه ایران برای ساخت بمب هسته ای است.
در این گزارش که توسط علی آلفونه و روئل مارک گرچت نوشته شده، درباره ویژگی های شخصیت روحانی و تمایزهای اساسی آن با احمدی نژاد، ذکر شده که: روحانی هرچیزی است که احمدی نژاد نبود: امنیتی، خوش سخن، آراسته و فرهیخته.

 نویسندگان گزارش معتقدند آمریکایی ها از این که مذاکرات هسته ای را با تیم روحانی خصوصا وزیر خارجه غربگرایش انجام می دهند، خوشحالند. روحانی نقش کاتالیزور را در این ماجرا بازی کرده است.

نویسندگان، شخصیت روحانی را پیچیده، پنهان و چند لایه خوانده اند و نوشته اند روحانی پس از اخذ مدرک دکترا از یک دانشگاه اسکاتلندی در دو دهه پیش از دیگران خواسته او را به جای حجت الاسلام، دکتر روحانی صدا بزنند.

نویسندگان در ادامه تلاش کرده اند شخصیت و اهداف واقعی حسن روحانی و دولت تدبیر و امید را کشف کنند که آیا او واقعا به شعارهای غربگرایانه ای که می دهد پایبند است یا اینها فقط یک تاکتیک است.

برای پاسخ به این سوالات، نویسندگان به کتاب خاطرات روحانی که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده، مطالبی که نشریات درباره وی نوشته اند و مصاحبه های وی با رسانه ها رجوع کرده اند.

در این گزارش پس از شرح نسبتا مفصلی از زندگی حسن روحانی از بدو تولد تاکنون، به کسانی که معتقدند روحانی برنامه هسته ای ایران را متوقف کرده، توصیه شده تا با دقت بیشتری به سخنان، اعمال، روابط و افتخارات وی توجه کنند.

ویکلی استاندارد تصریح کرده که به احتمال بسیار بالا، روحانی به اندازه مسئولان سپاه پاسداران یا سعید جلیلی، خواستار نیروی هسته ای است. این نشریه در توصیف جلیلی، او را یک جانباز و رزمنده سابق و متقید به شعائر دینی خوانده که در دوران مذاکرات هسته ای، با بی اعتنایی و تحقیر با دیپلمات های اروپایی و آمریکایی رفتار می کرد.

اما ویکلی استاندارد معتقد است، تفاوت روحانی با مسئولان سابق، این است که می خواهد برای تبدیل ایران به یک کشور هسته ای، راهکار زیرکانه تری استفاده کند.

 این نشریه آمریکایی ادعا کرده که هدف روحانی از ترتیب دادن مذاکرات و توافق ژنو، فقط کاستن از سرعت برنامه هسته ای ایران در بخش های کم اهمیت بوده، نه کاهش قدرت ایران در بخش اهم آن یعنی ساخت بمب هسته ای و موشک بالستیک برای حمل آن.

نویسندگان گزارش در ادامه گفته اند که حتی اگر روحانی واقعا به دنبال دادن امتیازاتی برای بهبود روابط با آمریکا و کشورهای غربی با هدف بهبود اوضاع اقتصادی ایران باشد، به علت مخالفت رهبری و سپاه، از قدرت چنین کاری برخوردار نخواهد بود.

این نشریه نومحافظه کاران آمریکایی، وابسته شدن سیاست خارجی اوباما به روحانی را نادرست خوانده چرا که معتقد است روحانی از بنیانگذاران حکومت روحانیون در ایران و برنامه هسته ای این کشور بوده است. روحانی در گذشته برای موفقیت انقلاب اسلامی، تلاش های کم نظیری انجام داده است؛ او در دوران جنگ با عراق، به گونه ای با دولت شیطان بزرگ (دولت ریگان) رفتار کرد تا ایران بتواند منافع خود را حفظ کند و به نظر می رسد او قصد دارد برای حفظ انقلاب اسلامی، دوباره همان رفتار را تکرار کند.

منبع: مشرق

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.