سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 08:16 - چهارشنبه 18 تیر 1393

انتقاد از زبان یک مسئول:

غله کاران بزرگ دیروز صدقه بگیران امروز/ نابودی یکی از بزرگترین منابع غله کشور در شرق اصفهان

رئیس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای شهرستان اصفهان با انتقاد از اینکه غله کاران و بزرگ زارعان دیروز شرق اصفهان به صدقه بگیران امروز بدل شده اند، گفت: دولت به دلیل سوءمدیریت ها در تخصیص حقابه های قانونی زاینده رود یکی از بزرگترین منابع تولید غذای کشور را درشرق اصفهان از دست داد.

به گزارش اصفهان شرق: مجید جابر درباره ارزش اقتصادی کشاورزی در منطقه شرق اصفهان برای استان و کشور، اظهار داشت: سوءمدیرت ها در عرصه آب باعث شد که دولت یکی بزرگترین کارخانه های خودکفای تولیدی غذای استان و  کشور را در این منطقه از دست بدهد.

وی با بیان اینکه 19 سهم از 33 سهم کل تقسیمات زاینده رود متعلق به منطقه شرق اصفهان است، افزود: کل منطقه حوضه آبریز زاینده رود در شرق 400 هزار هکتار  هزار زمین مساعد کشت دارد چرا که محل انباشت آبرفتهای انتهای مسیر  زاینده رود در طی میلیونها سال است به تعبیر علمی تر 700 سال زمان لازم است که خاکی برای کشت حاصل خیز شود.

این کارشناس زراعت با بیان اینکه تحقیقات مراکز علمی استان از جمله دانشگاه صنعتی موید این مطلب است، یادآور شد: زمین های حاصلخیز شرق به بیابان بدل شده است.

جابر در ادامه گفت: برای نمونه در بخش ورزنه و بن رود حدود 28 هزار هکتار زمین به کشت غلات اختصاص داشت که با همان روش سنتی درآمدی در بیش از 500 میلیارد تومان اعم از مستقیم و غیر مستقیم برای منطقه رقم می زد.

وی یادآور شد: سالانه دو هزار و 500 هکتار یونجه،نزدیک به سه هزار هکتار پنبه و پنج هزار تن چغندر قند در همین بخش تولید می شد که علوفه آن در تمامی استان اصفهان و یزد به فروش می رسید و تخم همان علوفه نیز در مناطق غرب کشور مشتریان خود را داشت.

این عضو شورای شهر ورزنه ادامه داد: کشاورزان شرق اصفهان علاوه بر پرداخت هنگفت زکات به محرومان جامعه همواره گندم و جوی خود را به نرخ سوبسیدی به دولتها می فروختند که این مزیتی برای متولیان امر به حساب می آمد.

جابر یادآور شد: این کارخانه عظیم و خودکفا نیازی به کارمند، بازرس دیوان عالی ،حسابرس و … نداشت و امور آن به درستی به وسیله مالکان آن اداره می شد.

73 درصد حق آبه زاینده رود متعلق به کشاورزان است

وی با بیان اینکه تقسیمات زاینده رود اصالتی باستانی دارد،افزود: بالاخره در حدود 533 سال قبل طومار منصوب به شیخ بهایی تکلیف حقابه های این رودخانه را  تکمیی تر از تمامی اعصار تاریخ ، برای بهره برداران آن مشخص کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان تاکید کرد: این تقسیمات به نحوی دقیق است که آب به پای خود و بدون نیاز به پمپاژ وارد مزارع شده و در ادامه به تالاب گاوخونی وارد می شد.

جابر ادامه داد: رژیم طبیعی زاینده رود اول شامل حدود 700 میلیون مترمکعب آب در سال است که از چشمه دیمه در استان چهار محال سرچشمه می گیرد و  دوم حدود 350 ملیون مترمکعب آب در سال است که منبع آن از حفر تونل اول کوهرنگ در دهه 1330 تامین شده است.

وی با بیان اینکه تونل های دوم و سوم کوهرنگ خرید و سهم دولت بوده است، تاکید کرد: مطابق قانون 73 درصد حق آبه این رودخانه که شامل آب چشمه دیمه و تونل اول است کاملا به حق آبه داران و زارعان آن تعلق دارد.

 خشکی زاینده رود از برداشت غیر قانونی است نه خشکسالی

این عضو شورای شهر ورزنه با انتقاد از برداشت غیر قانونی آب حق آبه داران گفت: حدود 93 درصد طول مسیر رودخانه زاینده رود در استان اصفهان و فقط هفت درصد آن در استان چهار محال است به عبارت بهتر استان بالادستی حدود 140 میلیون مترمکعب حق آبه دارد اما متاسفانه در عمل برداشت های آنان خیلی بیشتر از رقم ذکر شده است.

جابر افزود: میزان آب انتقالی به استان یزد 65 میلیون مترمعکب در سال عنوان می شود اما واقعیات حاکی از آن است که این میزان تا 95 میلیون مترمکعب است که از سد زاینده رود تامین می شود.

وی با اشاره به سهم 15 میلیون مترمکعبی کاشان گفت: همین میزان  آب از زاینده رود برای نیز به قم اختصاص داده شده است و سهم صنایع استان اصفهان همواره 50 میلون مترمکعب در سال بیان می شود که طبق تحقیقات رقم واقعی آن بیش از 150 میلیون مترمکعب در سال است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای شهرستان اصفهان با بیان اینکه به هیچ عنوان خشکسالی را عامل خشکی زاینده رود نمی دانیم،اظهار داشت:در شرایط فعلی باید قاعدتا حدود یک میلیارد و 500 متر مکعب در پشت سد زاینده رود جمع شود اما  ظاهرا  این آب به همه جا غیر از دست حق آبه داران قانونی  و تاریخی آن منتقل می شود.

غله کاران بزرگ دیروز صدقه بگیران امروز شده اند!

جابر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نابودی زراعت در شرق اصفهان به دلیل سوء مدیریت های ذکر شده در توزیع آب، منجر به متلاشی شدن معیشت 37 هزار خانوار و به عبارت بهتر جمعیت 300 هزار کشاورز شده است.

وی افزود: متاسفانه افرادی که هرساله بیشترین میزان غله و همچنین پنبه و علوفه و چغندر استان را تامین میکردند امروزه باید برای گذران زندگی به کمیته امداد مراجعه و از این نهاد مبالغی صدقه وار دریافت کنند.

این عضو شورای شهر ورزنه یادآور شد: سطح زراعت در شرق اصفهان وسیع است به این معنا که برخلاف زمین های خرد شهرستان های بالادستی  مالکان این منطقه حداقل از یک هکتار به بالا زمین در اختیار دارند که نشان از ارزش اقتصادی تولید در آن است.

افزایش میزان طلاق در شرق اصفهان

جابر با بیان اینکه کارخانه و شغل درستی نیز در این منطقه ایجاد نشده است، تصریح کرد: متاسفانه میزان مشاجرات و مشکلات خانوادگی و بحث طلاق به دلیل مشکلات معیشتی در شرق اصفهان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: علاوه بر خسارات هنگف ذکر شده به جامعه کشاورزان خشکی تالاب بین المللی گاوخونی و آثار سوء را برای محیط زیست استان به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس زراعت تصریح کرد : حدود 170میلیون مترمکعب آب در سال حق آبه این تالاب تعیین شده به عبارت بهتر دو سهم از 19 سهم حق آبه شرق متعلق به این مکان زیستی است.

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.