سرویس: اخبار شهرستان » براآن جنوبی 02:07 - چهارشنبه 18 تیر 1393

مسئول کانون های هنری مساجد شهرستان اصفهان:

سیاست ما در سالهای اخیر توسعه کانون های روستایی است/ 100 کانون در شرق اصفهان دایر است

مسئول کانون های هنری مساجد شهرستان اصفهان گفت: کانون های فرهنگی مساجد یکی از مردمی ترین نهادها هستند که در سطح جامعه دارند فعالیت می کنند.

بازیگران مسئول کانون های هنری مساجد شهرستان اصفهان در گفتگو با اصفهان شرق با توجه به ظرفیت های زیادی که در روستاهای شرق اصفهان وجود دارد اظهار داشت:
در روستاها اعتقاد ما این است ظرفیت های خیلی فراوانی وجود دارد که به صورت نهفته و به صورت پنهان دوستان ما در کانون های فرهنگی و هنری مساجد با همت و تلاش لازم که این ظرفیت ها و پتانسیل ها روستایی و محلی را شناسایی می کنند و از آنها در جهت فعالیتها اهداف کانون استفاده لازم را می برند.

اصفهان شرق: کانون ها با توجه به وسعت خوبی که در روستاها دارند متاسفانه هنوز نتوانسته اند به درستی به جوانان معرفی کامل شود، به نظر شما انگیزه ی لازم در این راستا بر عهده چه افرادی می باشد؟

هر روستایی هم به فراخور جغرافیایی و به فراخور ظرفیت های خودش می تواند خروجی های خودش و پتانسیل های متفاوتی داشته باشد. و در کل با تدبر و برنامه ریزی صحیح از این ظرفیت ها استفاده بکنند.

اصفهان شرق: در حال حاضر چند کانون در شرق اصفهان وجود دارد و خروجی این مکان ها تا چه اندازه بوده است؟

در منطقه شرق اصفهان در حال حاضر 100 کانون فرهنگی و هنری مسجد داریم که اکثر اینها کانون های روستایی هستند، سیاست مان در سالهای اخیر توسعه کانون در روستاها بوده است. روستاهایی که البته ظرفیت های اولیه را دارا باشند. برای مثال یک مسجد به عنوان مسجد محور روستا، هیئت امنای فعال و جمع علاقه مند به برنامه های فرهنگی موجود باشد.اگر بخواهیم به خروجی کانون اشاره داشته باشیم به لحاظ اینکه مستحضر هستید کانون های فرهنگی مساجد یکی از مردمی ترین نهادها هستند که در سطح جامعه دارند فعالیت می کنند. به نظر بنده هر کانونی بایستی تا شعاع مشخصی اطراف مسجد را به لحاظ همه ی مولفه های فرهنگی یعنی مسائل خانواده هایی که اطراف مسجد زندگی می کنند را پوشش دهد. در واقع در سنین مختلف مقاطع سنی مختلف مباحث سبک زندگی، مباحث اقتصادی مقاومت، مباحث سیاست های جمعی و مباحثی که الان جامعه ما نیاز دارد را تبین کند. به طور کلی در یک کلام خروجی کانون ها فرهنگی باید ارتقاع سطح فرهنگی عمومی باشد.

7457575757

اصفهان شرق: در روستاها ارگانهای مختلفی جهت پر کردن اوقات فراغت موجود می باشد که هدف اصلی آنها ایجاد برنامه های متنوع بر حسب نیاز منطقه مذکور می باشد، اگر توجه داشته باشیم در بسیاری از روستاها موازی کاری های پنهانی در این رابطه صورت می گیرد، نظر شما به عنوان مقام مسئول در این زمینه چیست؟
قانون گذار در جهت رفع این مشکل تدابیریرا انجام داده است ولی به دلایلی این قانون به خوبی اجرا نشده است. هیئتی در سطح استان به نام هیئت هماهنگی و نظارت برکانون های فرهنگی هنری مساجد که همه ی دستگاههای فرهنگی عضو این هیت هستند و در دی ماه سال گذشته به ریاست استاندار تشکیل شد. از مهمترین مصوباتش این بود که امکان اینکه جلساتی متفاوتی تشکیل بدهند وجود ندارد و می بایست یک کار گروه تخصصی ذیل این هئیت تشکیل بشود که نمایندگان این دستگاهها عضو این کار گروه ها باشند. این کار گروه جلسات متعددی برگزار می کند و هر شش ماه یکبار گزارش جلسات در هئیت استانی منعکس و مصوبات در آن مطرح میشود.

اصفهان شرق: کارگروههای بسیاری در سطح استان به وجود آمده است که گاها به صورت جلسات خلاصه می شود، اهداف شما تا چه حد در کارگروهها تحقق و عملی شده است؟

در کارگروه ما چند تا هدف اصلی را دنبال می کنیم، ظرفیت سنجی یکی از این اهداف می باشد که در کارگروهها دنبال می شود. یعنی صرف نظر از اینکه آیا این مکان پایگاه بسیج، کانون فرهنگی است به نیاز سنجی در رابطه با آن می پردازیم. هدف دیگر در واقع هم افزایی این ظرفیت هاست یعنی در مسجد، پایگاه بسیج و کانون فرهنگی می بایست حول محور امام جماعت مسجد که رییس طبیعی مسجد هست بنا شود.

اصفهان شرق: شما صحبت از برنامه های فرهنگی کردید، چه برنامه هایی برای برخی از مناطق محروم شرق اصفهان از جمله ورزنه و دیگر نقاط کویری داشته اید؟

پایه گذاری کانون در مناطق به خودی خود ابتدای شروع برنامه های فرهنگی می باشد که توسط مدیر مسئول باکفایت مدیریت شود.
در جلسه ای که 10 روز گذشته بود سیاست های امسال را تبین کردیم. کانون ها مامور شدند به آسیب شناسی منطقه و برنامه ریزی ما هم موکلف شدیم برای حمایت و پشتیبانی
هر مسجدی که آمادگی تاسیس کانون داشته باشد، قدم برداریم و اولین قدمش این است که درخواستی به ما مبنی بر فرمی مشخص در سایت ما به آدرس رواق موجود است این فرم در ابتدا توسط امام جماعت و رییس هئیت امنای مسجد تکمیل می شود و به ما ارسال خواهد شد و بعد از آن محل بازدید می کنیم و در واقع تاسیس یا عدم تاسیس را مشخص شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.