سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 19:50 - سه شنبه 17 تیر 1393

مسئول کمیته آب اتاق اصفهان:

کاشت برنج در اصفهان، صورت مساله بحران زاینده رود را پاک نمی‌کند

مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان گفت: کاشت سه هزار هکتار برنج در زمینی که چند هزار سال است برنج در آن کاشت می شود و آب مصرف شده در زمین بازچرخش می شود، نباید صورت مساله بحران زاینده رود را پاک کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ مهدی بصیری در سی و هفتمین جلسه کمیته آب اتاق اصفهان، با اشاره به انتقادات استان های بالادست رودخانه زاینده رود در تولید برنج در غرب استان اصفهان از آمادگی تشکیل میزگردی با حضور کارشناسان کشاورزی و آب در موضوع کشت برنج در استان اصفهان و میزان تبخیر و بازآوری چرخش آب در حاشیه رودخانه زاینده رود خبر داد و افزود: نباید به جای بحث های کارشناسی مسایل حاشیه ای را مورد توجه قرار داد.

وی تاکید کرد: کنترل برداشت از رودخانه در بالادست یکی از اقدامات موثر در احیای رودخانه است.

مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه اگر خشکسالی بهانه خشکی زاینده رود است، پس تمام حوضه آبریز باید مشمول خشکسالی باشد، افزود: متاسفانه کنترلی بر روی برداشت آب در شرایط خشکسالی در بالادست نمی شود و خشکسالی فقط برای پایین دست رودخانه است.

نایب رئیس اتاق اصفهان در این جلسه گفت: شورای عالی آب کشور قبل از انقلاب تشکیل شده بود و این شورا وظیفه بررسی منابع و مصارف آب در کشور برعهده داشت.

سیدعبدالوهاب سهل آبادی اصفهان را استان کار و تولید در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات برشمرد و گفت: نباید استانی که ۸ هزار واحد صنعتی و چند صد هزار نیروی کار در خود جای داده را به دلیل آباد ساختن منطقه دیگر به بحران وارد کنند.

وی خواستار توجه مجلس به بحران زاینده رود شد و گفت: کمیسیون های اقتصادی، صنعت و معدن، کشاورزی و امنیت ملی باید پیامدهای خشکی زاینده رود را بررسی و اقدام موثری در این زمینه انجام دهند.

عضو کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه گفت: تالاب گاوخونی در دوره دوم زمین شناسی تشکیل شده و میلیون سال است که پایاب رودخانه زاینده رود است.

سیداحمد خاتون آبادی با انتقاد از قانون استقلال آب استان ها گفت: برخی از مسئولان بدون توجه به مسایل ملی اقدام به وضع قوانینی می کنند که پیامدهای آن خشکی زاینده رود و دریاچه ارومیه است. سخنگوی کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه گفت: در استان بالادست که عمدتا کوهستانی است با محدودیت خاک برای کاشت محصولات کشاورزی روبرو هستند و هوای سرد نیز باعث سرمازدگی بادام ها در چند سال گذشته شده است.

محمد کوشافر افزود: این در حالی است که در پایین دست زمین های حاصلخیز کشاورزی با کمبود شدید آب مواجه هستند.

مجید خشوعی مسئول کارگروه حقوقی کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه تصریح کرد: متاسفانه به دلیل خشک شدن رودخانه، تولید محصولات کشاورزی با استفاده از پسآب فاضلاب در بخش های از استان، سلامتی جامعه را مورد تهدید قرار می دهد.

عضو کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه گفت: دولت های قبل بیش از ظرفیت رودخانه تعهد ایجاد کرده است که این میزان در طول یک سال ۷۰۰ میلیون متر مکعب است.
لطفعلی ضیایی طرح اولیه انتقال آب از بهشت آباد را یک میلیارد متر مکعب در سال عنوان کرد و گفت: این طرح پس از رایزنی های بسیار به ۵۵۰ میلیون متر مکعب رسید و دولت تا کنون ۷۰۰ میلیون متر مکعب از بهشت آباد برای سه استان اصفهان، یزد و کرمان تعهد ایجاد کرده است.

وی افزود: دولت ابتدا باید طرح های آبرسانی بین حوزه را به انجام رساند و پس از آن تعهد ایجاد کند تا حقوق حق آبه داران از رودخانه حفظ شود و دولت مجبور به برداشت آب از حق آبه داران نشود.

وی مدیریت یکپارچه رودخانه و اجرای طرح های انتقال آب را دو راهکار اصلی احیای زاینده رود برشمرد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.