سرویس: تولیدی » خبر پوششی 19:37 - دوشنبه 16 تیر 1393

خلیلی ورزنه در جلسه هم اندیشی احیاء تالاب بین المللی گاوخونی:

غبار ناشی از آوار تالاب از شرق اصفهان به تهران خواهد رسید

مدیرعامل تشکل زیست محیطی دوستداران تالاب گاوخونی گفت: بر خلاف قانون طبیعت که آب بر اساس نیروی ثقلی به پایین دست هدایت می شد آب به بالادست پمپاژ می شود و مردم از حقوق مسلم خود محروم شده اند و مردم ورزنه و شرق اصفهان با این تجاوز، محکوم به نابودی یا مهاجرت هستند.

به گزارش اصفهان شرق: این جلسه در محل سازمان محیط زیست استان اصفهان و با حضور کارشناسان و متخصصین حوضه آب و کشاورزی، محیط زیست و جمعی از تشکل های زیست محیطی، اساتید دانشگاههای صنعتی اصفهان و آزاد اصفهان با ریاست مهندس ظهرابی در محل سازمان محیط زیست استان اصفهان تشکیل شد.

ابتدای این جلسه با سوالی در خصوص احیای تالاب گاوخونی و حل مشکلات به وجود آمده توسط مهندس ظهرابی آغاز شد؟ وی در پاسخ به سوال مطرح شده اظهار داشت: مشکلات تالاب در طول سالیان طولانی آغاز شده است و روی هم انباشته شده و حل آن به زمان زیاد و تخصصهای مختلفی نیاز دارد و یکی از اتفاقات نامیمون در این حوضه این است که ما نتوانسته ایم ابعاد این مشکل را در سطح کشور مطرح کنیم ولی این مسئله در مورد سایر تالابها مانند ارومیه، شادگان، بختگان و پریشان اتقاق افتاده و در سطح ملی مطرح گردیده است.

رضا خلیلی ورزنه مدیرعامل تشکل زیست محیطی دوستداران تالاب گاوخونی از نزدیکترین شهر و تمدن به تالاب گاوخونی حکایت کرد و با اشاره به شهر ورزنه تصریح نمود: یکی از بدیهی ترین حقوق طبیعی حق بر آب است و حق بر آب به این معنی است که از نظر قانون طبیعت اولویت برداشت آب از یک رودخانه با کسانی است که در ابتدا به خاطر وجود آن رودخانه زندگی را در کنار آن آغاز کرده اند، پس طبق این قانون حق آبه حق مسلم مردم شرق اصفهان و پایاب آن یعنی شهر ورزنه است که از 5000 سال قبل به خاطر این رودخانه زندگی خود و آباء و اجدادشان را آغاز کرده اند و شواهد باستان شناسی در تپه های ماسه ای کنار گاوخونی شاهدی بر این مدعاست.

وی به شریان زندگی از 5000 سال قبل تا کنون و عدم قطعی آن اشاره و افزود: در تمامی دوره های تاریخی در حاشیه زاینده رود می توان آثار تمدنی یافت ولی الان این حق مسلم طبیعی زیر پا گذاشته شده است و بر خلاف قانون طبیعت که آب بر اساس نیروی ثقلی به پایین دست هدایت می شد آب به بالادست پمپاژ می شود و مردم از حقوق مسلم خود محروم شده اند.

79b0e_Vater-Mark757657
وی با تاکید بر نگاه کارشناسی به این مقوله گفت: اگر امروز مردم ورزنه و شرق اصفهان با این تجاوز حقابه توسط پمپاژها، محکوم به نابودی یا مهاجرت هستند بدانید که غبار ناشی از این آوار نه تنها شرق اصفهان بلکه تهران را نیز فرا خواهد گرفت پس برای احیاء حق پایین دست حوضه تا دیر نشده چاره ای باید و به عقیده کارشناسان تنها راه کار اجرای مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب است.

در ادامه مهندس انصاری معاونت طبیعی سازمان در خصوص اهمیت تالاب مطالبی را عنوان کرد و با اشاره به شعار روز جهانی تالابها” تالابها، کشاوری همراهانی برای رشد و بالندگی ” رابطه متقابل تالابها و کشاورزی را با اهمیت توصیف و افزود: با مدیریت یکپارچه و صحیح م می توان تالاب را زنده نگه داشت و به امر کشاورزی پرداخت.

دکتر جلالیان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اصفهان با ذکر چندین مقاله و رساله در خصوص حوضه زاینده رود تصریح نمود: تا کنون چندین مورد رساله دکتری و کارشناسی ارشد در حوضه زاینده رود و گاوخونی کار شده است که به پتانسیل تالاب 47000 هکتاری گاوخونی برای تولید ریزگرد در شهر اصفهان و تهران اشاره داشته اند.

وی ادامه داد: همان پتانسیلی که هور العظیم برای تولید ریز گرد در غرب و جنوب کشور دارد تالاب گاوخونی برای نواحی مرکزی دارد، در تالاب گاوخونی سازندهای نمکی و رسی موجود است که با خشک شدن کامل ذرات ریز که بار منفی هم دارند کیلومتر ها راه طی می کنند و چند استان کشور را در بر می گیرند و در این زمینه با توجه به شرایط فعلی در آینده سونامی نمک با ورزش بادهای شرقی– غربی خواهیم داشت.

13-10-22-164043p2

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اصفهان با توجه به خشکی های اخیر شرق اصفهان افزود: شرق اصفهان شرایط خیلی خیلی سخت در پیش دارد و با توجه به آلوده بودن خاک گاوخونی به فلزات سنگین مانند کادمیوم و سرب بیش از حد مجاز ریزگردها می تواند تولید و بسیار خطرناک باشد و از طرفی صدها هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت اصفهان به زیر کشت نرفته است که پتانسیلی برای تولید ریز گرد با قطر کمتر از 5/2 میکرون وجود دارد.

این استاد دانشگاه راهکار احیاء تالاب بین المللی گاوخونی را عملی کردن مصوبه 9 ماده ای دی ماه 92 شورای عالی آب و مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز دانست و گفت: از سال 1384 این مدیریت یکپارچه برداشته شد و بهره برداریها و بارگزاریها هماهنگ نیست و با توجه به مهاجر پذیر بودن اصفهان و افزایش جمعیت این استان، بارگزاریها زیاد و بهره برداری غیر مجاز و انتقال آب بر این مشکل افزوده است. مسئله دیگر اینکه چطور برای دریاچه ارومیه شورای عالی آب کارگروه تشکیل داده و متخصصین داخلی و خارجی در حال مطالعه هستند ولی برای گاوخونی هیچگونه کارگروهی در سطح ملی و منطقه ای تشکیل نشده است. ما همه مسئولیم و باید یک حرکت جهادی داشته باشیم و بحث تالاب باید در شورای عالی محیط زیست مطرح شود و یک وجه ملی پیدا کند زیرا که بی توجهی به آن ریزگردها تهران را هم در بر خواهد گرفت.

در ادامه دکتر قاضی بی توجهی و عدم عمل به اصل 50 قانون اساسی در خصوص حفاظت از محیط زیست را مشکل اصلی عنوان کرد.

7

سازمان آب پس از سخنان اساتید در خصوص تالاب به وظعیت خطرناک اصفهان در این حوضه اشاره و افزود: آژیر خطر برای اصفهان در حوضه زاینده رود به صدا درآمده و تمدن فلات مرکزی در حال از بین رفتن است و وضعیت اصفهان خطرناکتر از ارومیه می باشد.

شیشه فروش از مدیریت بحران استان با اشاره به سخن استاندار خاطرنشان کرد: گریه برای زاینده رود دیگر کافی است باید دست به دست هم داد و طرح 9 ماده ای شورای عالی آب را اجرایی کرد و میبایست مسئله نابودی گاوخونی مانند بحث ارومیه باید کشوری گردد.

سپهریان استاد دانشگاه آزاد اصفهان نیز با اظهار تاسف بر نام تالاب افزود: ما خودمان تالاب را می کشیم زیرا حتی در صحبتمان تالاب را باتلاق می گوییم.

دکتر نجفی معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اصفهان با توجه به نقصان رطوبت در خصوص شرایط فعلی افزود: واقعیتی که وجود دارد این است که متوسط بارندگی ما در حوضه 200 میلی متر و تبخیر متوسط 2000 میلی متر می باشد، بنابراین به یک حساب ساده ما 1800 میلی متر نقصان رطوبت داریم که در گذشته زاینده رود این نقصان را برای قرن ها جبران می کرد و مسئولین ملی هم باید بفهمند که اینجا بحران ملی اتفاق می افتد.

دکتر پورمقدس از حاضران این جلسه با اشاره به تاریخ و تمدن اصفهان در کشور تصریح نمود: پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی نباید آسمانش خاکستری و زاینده رودش خشک باشد، اصفهان بدون زاینده رود تا چه موقع می تواند پایدار بماند، بایستی نگاه امنیتی به بحران آب داشت، شهر اصفهان از گذشتگان به ما ارث رسیده است و کویری به آیندگان تحویل می دهیم.

دکتر خاتون آبادی استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با پیشنهاد دفتر ملی گفتگوی آب بیان داشت: حق آبه زیست محیطی تالاب را دکتر سلطانی 250 میلیون متر مکعب تخمین زده اند حال اگر 170 میلیون متر مکعب هم در نظر بگیریم باید این گلایه را به مطالبه تبدیل کنیم و از مجریان دولتی و غیر دولتی بخواهیم برنامه را اجرایی کنند. می بایست دفتر ملی گفتگوی آب در تهران ایجاد شود و آب حوضه زاینده رود را به عنوان یک مشکل ملی پیگیری کرد.

زاینده رود را زنده می خواهیم،همیشه می خواهیم و کامل می خواهیم از سرچشمه تا پایات

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.