سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:32 - شنبه 14 تیر 1393

مخالفت با ادغام دو دانشگاه

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اشکالات قانونی ادغام دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی گفت: مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی به صورت قانونی با این ادغام مخالف هستند.

به گزارش اصفهان شرق؛  محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  با اشاره به شایعات مبنی بر ادغام دو دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی، گفت: ادغام این دو دانشگاه اشکالات متعددی در بخش ساختاری و قانونی دارد که به دلیل این اشکالات نمی‌توان این دو دانشگاه را ادغام کرد.

وی افزود:‌ اشکال قانونی ادغام این دو دانشگاه این است که دانشگاه علمی کاربردی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای مصوبه مجلس است و بر اساس نظر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری دو نهاد قانون‌گذار شورای عالی و مجلس نمی‌توانند در مصوبات یکدیگر دخالت کنند، بنابراین با توجه به اینکه مرجع صدور مجوز دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علمی کاربردی دو نهادی هستند که نمی‌توانند در کارهای یکدیگر دخالت داشته باشند این دو دانشگاه نباید ادغام شوند.

زاهدی با بیان اینکه ادغام این دو دانشگاه از نظر قانونی میسر نیست، اظهار داشت: در صورتی این دو دانشگاه می‌توانند با یکدیگر ادغام شوند که نظر مقام معظم رهبری باشد زیرا ولایت فقیه اعلام کردند که شورای عالی و مجلس نباید در کار یکدیگر دخالت کنند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اشکالات ساختاری ادغام دو دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی گفت:‌ در آموزشکده‌های فنی به این صورت بود که فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها با مهارت‌های خاص جذب می‌شدند که برای کشور نیز مفید است و بودجه و امکانات رفاهی نیز کاملا دولتی بود ولی در دانشگاه علمی کاربردی امکانات صددرصد غیر انتفاعی است، بنابراین نمی‌توان این دو دانشگاه را ادغام کرد.

وی اضافه کرد: همچنین در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مجوز رشته‌ها به صورت دائمی است ولی در دانشگاه علمی کاربردی مجوز رشته‌ها بر اساس نیاز آن موسسه، نهاد دولتی یا حتی کارخانه غیردولتی متناسب با منطقه جغرافیایی و به صورت مقطعی صادر می‌شود و مجوز دائمی نیست.

زاهدی با بیان اینکه انعطاف‌پذیری در رشته‌های علمی کاربردی بسیار بالا است، گفت: این رشته‌ها فقط مختص قشر خاص و بازه زمانی مشخصی است و ممکن است در مناطق جغرافیایی مختلف متفاوت باشد.

وی ادامه داد: بحث بعدی در زمینه مشکلات ساختاری ادغام این دو دانشگاه و بحث استخدام‌ها است که در دانشگاه علمی کاربردی حتی یک عضو هیأت علمی به عنوان مدرس استخدام نیست ولی در فنی و حرفه‌ای بیشتر اعضا استخدام دولت هستند و نمی‌توان این دو دانشگاه را با یکدیگر ادغام کرد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیدواریم آنچه به نفع کشور است دنبال شود، تصریح کرد: توصیه اکید من این است که وزارت علوم به دنبال ادغام دو دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی نباشد زیرا هم مجلس و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت قانونی با این مسئله مخالفت می‌کنند.

منبع: جوان آنلاین

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.