سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:04 - پنجشنبه 12 تیر 1393

آیت‌الله مظاهری:

توبه و توجه به خدا نباید تنها در زمان مصیبت و بلایا باشد

یک مرجع تقلید گفت: توبه و توجه به خدا نباید تنها در زمان مصیبت و بلایا باشد.

به گزارش اصفهان شرق، آیت‌الله حسین مظاهری از مراجع معظم تقلید ظهر امروز در درس اخلاق خود در مسجد حکیم اصفهان، با اشاره به پاک بودن ذات و فطرت هر انسانی، اظهار کرد: فطرت از عمق جان و از حقیقت درون انسان به انسان دستور می‌دهد، حتی اشخاص کافر و بی دین زمانی که به آخر خط و به بن بست می‌رسند خداوند را صدا می‌زنند و این مطلب در قرآن هم تذکر داده شده است.

وی، ضمن اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم تصریح کرد: مشکل اینجاست که انسان زمانی که از بن بست رها می‌گردد دوباره به همان حالت گذشته خود بازگشته و همان اعمال و رفتار گذشته خود را انجام می‌دهد.

این مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: 99 در صد مردم وقتی در بن بست و در سختی‌های بزرگ قرار می‌گیرند به راستی و از عمق وجود خداوند را صدا می‌زنند و خداوند را پیدا می‌کنند اما وقتی مشکل آنها برطرف شد خدا را رها کرده و به سراغ رفتار و اعمال گذشته خود می‌روند، این صدا زدن خدا از عمق وجود در هنگام قرار گرفتن در بن بست علم نیست بلکه مرتبه‌ای بالاتر اعلم است، یک مسأله دانستنی نیست بلکه باید آن را یافت و مسأله‌ای یافتنی است، باید این یافتن به گونه‌ای باشد که یک ملکه و سرمشق برای شخص شود.

آیت‌الله مظاهری، علم به اینکه هیچکس به غیر از خدا نمی‌تواند فریادرس انسان باشد را مهم‌ترین مسئله برای انسان دانست و گفت: انسان در هنگام بن بست به وسیله فطرت به معنای حقیقی (بسم الله الرحمن الرحیم) پی می‌برد و در بن بست حقیقت بسم الله را درک می‌کند، یعنی ذات جمیع صفات را در می‌یابد.

وی، دستیابی به توحید فطری و وجدانی را در مراتبی بالاتر از علوم دانستنی ذکر کرد و این مسأله را از الطاف خفیه الهی دانست و تصریح کرد: قرآن انسان را به خاطر رها کردن خداوند و حقایق و معارف هستی که مطلوب حقیقی هر انسانی است و ریشه در الطاف خفیه الهی دارد نکوهش می‌کند، خوشا به حال کسانی که مصائب و بلایا را از الطاف خفیه الهی می‌دانند و از این فرصت‌ها به خوبی استفاده می‌کنند برای رسیدن به خداوند متعال.

این مرجع تقلید شیعیان، مرگ حاج آقا مصطفی فرزند امام خمینی(ره) را در نظر ایشان از الطاف خفیه عنوان کرد و افزود: انسان در زمان مصائب و بلایا نه تنها خدا را درمی‌یابد، بلکه به حقیقت معاد نیز می‌رسد، گرفتار است و خدا را صدا می‌زند برای رفع گرفتاری‌ها و همان موقع از کارهای بد خویش توبه ‌می‌کند و این مسأله به واسطه فطرت است اما در غیر بن بست‌ها هم باید فطرت انسان بیدار باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.