سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:08 - چهارشنبه 11 تیر 1393

قلعه تاریخی ‘ گووارت دز ‘ در شرق اصفهان کشف شد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: قلعه تاریخی ‘گووارت دز’ متعلق به دوره ساسانیان با تلاش باستان شناسان اداره کل میراث فرهنگی اصفهان در شرق اصفهان کشف شد.

به گزارش اصفهان شرق ، محسن مصلحی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: قلعه تاریخی “گووارت دز” متعلق به دوره ساسانیان در ارتفاعات جنوبی شهر گورت کشف شده که قدمت آن به یک هزار و 600 سال پیش بر می گردد.

علمدار علیان، مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان درباره این قلعه تاریخی گفت: تیم پنج نفره باستان شناسان در معاونت میراث فرهنگی استان بر اساس اطلاعات اولیه اهالی منطقه موفق به کشف این قلعه تاریخی شدند.

علیان، افزود: در محل شناسایی شده این قلعه، 15 اتاق، آب انبار، تالار، برج نگهبانی و پلکان دسترسی کشف شده است.

وی کاربری قلعه” گووارت دز” را در زمان ساسانیان به عنوان سازه ای نظامی برای حفاظت از محدوده شهر ذکر کرد و گفت: بیشتر قسمت های این قلعه از سنگ، ملات، گچ و ساروج ساخته شده که هم اکنون 60 درصد آن تخریب شده است.

مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: این قلعه احتمالا در ارتباط مستقیم با قلعه شاه دز واقع در کوه صفه در شهر اصفهان بوده که به نوعی این دو قلعه در جنوب و شرق اصفهان به عنوان مرکز دفاعی محسوب می شده است.

وی تصریح کرد: برای پی بردن به زمان دقیق ساخت قلعه و کاربردهای مورد استفاده و همچنین ثبت در فهرست آثار ملی، باید اقدام به حفاری های اولیه شود.

علیان، افزود: برای کاوش های مقدماتی این اثر تاریخی یک میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

منبع:شبستان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.