سرویس: غیر تولیدی » دریافتی 19:57 - دوشنبه 09 تیر 1393

حامی شش فرزند یتیم

سهم ایتام در زندگی من محفوظ است

کودکانی هستند که سايه پدري و بعضاً سايه والدين را در بالاي سرخود حس نمي‌كنند تا خستگي روزگار و گرماي جانكاه زندگي را در زير سايه آن از تن خود بزدايند و اینجاست که خیر نیکوکاری به نام “حامی” به برای جبران محبت محروم شده از پــدر يا بی‌بهره گشتن عاشقانه‌های مادرانه ناشی از مرگ مـادر کمک خود را ارزانی یتیمان می‌کند تا سهمی در سبد هزینه‌های سنگین زندگی آنان داشته باشد.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان؛ یتیم و یتیم‌نوازی واژه ای که خدای مهربان برای سرپرستی و شاد کردن اطفال بی‌سرپرست بابت آن ثواب‌های زیادی را وعده داده است. حدیث است هر کس بر سر یتیمی دست بکشد به عدد هر موئی که از زیر دستش می‌گذرد در نامه عملش پاداش می‌نویسند.
اكرام در فرهنگ به معني نكو داشتن،احسان كردن،گرامي داشتن و خوشرفتاري كردن است. اين نام به استناد آيه شريفه “كلا بل لا تكرمون اليتيم” « سوره فجر آیه 17 » تعيين شده است. در واژه اكرام رعايت عزت نفس و كرامت انساني افراد به خوبي لحاظ شده است. به همین دلیل کمیته امداد امام‌خمینی(ره) از سال 84 طرحی به نام اکرام برای کمک به ایتام ایجاد کرده است، طرح اكرام برنامه‌اي انسان دوستانه است كه براي ياري و حمايت كودكان بي‌سرپرست طراحي و به اجرا در آمده است، براساس اين طرح هر فرد حقيقي يا حقوقي كفالت مادي و معنوي يك يا چند نفر از ايتام واجد شرايط، فرزندان یتیم بی‌سرپرست دختر (تازمان ازدواج) و پسر (زیر 18 سال سن) مورد حمایت مادی و معنوی حامیان خیر که آمادگی خود را جهت رسیدگی و معاضدت ایتام اعلام کرده‌اند ، قرار می‌دهند.

* آرامش دل خويش را در كنار فرزندي يتيم پیدا کنیم

فرد خیری كه آرامش دل خويش را در كنار فرزندي يتيم يافته است، حامی است و ورودش به طرح اكرام به منظور داشتن سهمي در سبد هزينه‌هاي سنگين زندگي يتيمي
است كه سايه پدري و بعضاً سايه والدين را در بالاي سرخود حس نمي‌كند و سايباني براي خود نمي‌بيند تا خستگي روزگار و گرماي جانكاه زندگي را در زير سايه آن از تن خود بزدايد ، یتیمی که به خاطر مرگ پدر از نوازش و محبت پــدرانه محروم شده يا به سبب مرگ مـادر از آغــوش عاشقانه مادرانه بي‌بهره گشته يا هر دو منبع لطف،فيض، عشق و محبت را از دست داده است موردحمایت حامی نیکوکار قرار می گیرد.

خانواده‌های نیازمندی که مستمری بگیر هیچ سازمانی نبوده و به دلیل فوت،طلاق،مفقود شدن سرپرست و متارکه و یا خانواده‌های نیازمندی که دارای سرپرست از کار افتاده بالای 60 سال هستند تحت حمایت کمیته امداد قرار می گیرند.

*میانگین کمک حامیان در هر ماه به هر یتیم 120 هزار تومان در سال گذشته بوده است
مهدی مجلس‌آراء مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان می‌گوید، 95 هزار و 745 خانوار زیر پوشش کمیته امداد استان اصفهان هستند که حدود 45 درصد
از این افراد خانواده‌های یتیم بوده و 43 هزار و 571 نفر خانوار یتیم را شامل می‌شود.

وی افزود:پس از خانوار یتیم،سرپرست خانوارهای از کار افتاده با 36 درصد بیشترین مددجویان تحت پوشش کمیته امداد هستند،که از خدمات حمایتی این نهاد استفاده می‌کنند.
مدیر کل کمیته امداد استان اصفهان سهم 11 درصدی خانوارهای طلاق و متارکه را از دیگر موارد حمایتی این نهاد دانست و افرود:خانوارهای زندانیان،سرباز، خانواده بدسرپرست و خانواده‌های بیمار صعب‌العلاج نیازمند از دیگر افراد تحت حمایت کمیته امداد هستند.

وی ادامه داد: استان اصفهان 8 هزار و 796 نفر یتیم زیر 18 سال تحت حمایت کمیته امداد دارد که 42 هزار و 175 حامی نیکوکار از آنها حمایت می‌کنند.

مجلس‌آراء با بیان اینکه میانگین کمک حامیان در هر ماه برای هر یتیم 120 هزار تومان در سال گذشته بوده است،گفت: در سال گذشته 12 میلیارد و 600 میلیون تومان وجه واریز شده توسط حامیان محترم بوده که در اختیار ایتام قرار گرفته است.
*کمک به ایتام برکات معنوی زیادی در زندگیم دارد/سهم ایتام در زندگی من محفوظ است
صادق محمدیان از خیران بنام و حامی شش فرزند یتیم با شغل آزاد است که اکنون به مدت پنج سال است کمک‌های نقدی خود را به حساب مددجویان نیازمند تحت پوشش
خود واریز می‌کند.
وی افزود: پنج سال پیش که حامی این یتیمان شدم، این شش یتیم دانش‌آموز مدرسه راهنمایی بودند و اکنون دانش‌آموز دبیرستانی و بزرگ شده‌اند که امیدوارم بتوانند ادامه تحصیل و وارد دانشگاه و برای جامعه فرد مفیدی باشند. این حامی خیر معتقد است، انفاق و کمک که در روایات هم سفارش زیادی به آن شده است، دارای آثار و برکات معنوی زیادی در زندگی است،بخصوص اینکه بتوانی دل یک تییم را شاد کنی.

وی ماهیانه مبلغ 250 هزار تومان برای ایتام تحت پوشش خود واریز می‌کند که بتواند در شادی هر چند کوچک این ایتام دخیل باشد.

محمدیان با بیان اینکه سهم این ایتام در زندگی من محفوظ است، اضافه کرد:انشا‌الله خدا کمک کند، برای سه دختر یتیمی که تحت پوشش گرفته‌ام، جهیزیه تهیه می‌کنم تا بتوانند زندگی آبرومندانه‌ای را آغاز کنند.

*مردم خیر اصفهان 74 میلیارد و 400 میلیون تومان کمک نقدی و غیر نقدی داشته‌اند
بهرام سوادکوهی معاون مشارکت‌هاي مردمي کميته امداد استان اصفهان گفت: سال گذشته مردم خیر اصفهان 74 میلیارد و 400 میلیون تومان کمک نقدی و غیر نقدی داشته‌اند.
وی افزود: این کمک‌ها برای جهیزیه و ازدواج،کمک به دانش‌آموزان و دانشجویان،کمک معیشت به خانواده‌ها، مسکن نیازمندان، وام قرض‌الحسنه و هزینه درمان نیازمندان و اشتغال خانواده‌های تحت حمایت هزینه می‌شود.
سواد کوهی با بیان اینکه اعتبارات دولتی بیشترین حجم اعتبارات را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد:منابع درآمدی در کمیته امداد امام خمینی(ره) از طریق کمک‌های مقام معظم رهبری ،کمک‌های مردمی در قالب صدقات، نذروات، زکات، اکرام ایتام و درآمدهای حاصل از فعالیت‌های مجتمع اقتصادی امداد تأمین می‌شود.

باید یادآور شد، کمیته امداد با منابع درآمدی‌های موجود، در راستای فرهنگ انفاق و کمک به همنوع و حمایت از قشر محروم و بی‌بضاعت جامعه و احیای سنت‌های  حسنه اسلامی مانند،صدقه، زکات،اکرام ایتام ، عقیقه و … تلاش می‌کند که بتواند زمینه توانمند سازی افراد کم بضاعت و محروم جامعه را با کمک‌های فرهنگی،و توسعه سطح تحصیلی، آموزش، ایجاد فرصت‌های شغلی، بیمه تامین اجتماعی رایگان،درمان نیازمندان، معاضدت‌های حقوقی ، کمک به مسکن و حمایت ایتام را بیشتر کند که در این راستا نیاز به کمک مردمی دارد و به همین دلیل برای مردمی‌تر شدن و سهولت در اعطای کمک نیکوکاران به نیازمندان طرح ایجاد مراکز نیکوکاری در مساجد محله‌ها را راه‌اندازی کرده که از این طریق کمک‌های هر محله به دست نیازمندان همان محل می رسد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.