سرویس: اخبار شهرستان » براآن شمالی 15:26 - دوشنبه 09 تیر 1393

مدیر مرکز باستان شناسی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خبر داد:

کشف قلعه‌ای با قدمت ۱۶۰۰ سال در شرق اصفهان

در اصفهان به دلیل قدمت تاریخی کم اکتشافات مختلف انجام نشده که توسط آنها تمدن نصف جهان بیشتر به اثبات میرسد و این بار در منطقه گورت قلعه ای باقدمت ۱۶۰۰سال که باستان شناسان آنرا گوارت دژ نام گذاری کرده اند کشف شده است.

به گزارش اصفهان شرق: مدیر مرکز باستان شناسی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اضفهان از کشف قلعه ۱۶۰۰ساله در نزدیکی روستای گورت توسط باستان شناسان خبر داد و گفت:این قلعه تاریخی در دوره ساسانیان و در شرق اصفهان کشف شده و آثار باقی مانده از این قلعه که به نام گوارت دژ نام گذاری شده نشان میدهد که کاربری دفاعی و استحفاظی داشته است.

علمدار علیان با بیان اینکه در زمان ساسانیان این خلا حفاظتی در شرق اصفهان احساس می شده و نگرانی از بابت ورود دشمن از شرق وجود داشته است ادامه داد:ساخت این قلعه در شرق با معماری ویژه اشراف ساسانیان و تسلط آنان را به همراه داشته و از این طریق هرگونه نفوذاز شرق و حتی شمال رصد و با آن برخورد می شده است.

وی مصالح بکار رفته در ساخت این قلعه را سنگ،گچ و ساروج اعلام کرد و اظهار داشت:این برج داری ۱۵اتاق و با معماری ویژه است که یکی از شاه کارهای این دوران محسوب می شود.

وی از صخره ای بودن بخش هایی از این قلعه سخن گفته و یاد آور شد:با کنده کاری در دل کوه پلکان هایی برای تردد سربازان و دیگر افراد ساخته شده است که رفت و آمد و حمل وسایل مختلف به داخل قلعه امکان پذیر باشد.

علیان همچنین از صعب العبور بودن مکان قلعه گوارت دژ گفته و خاطر نشان کرد:کاوش در این منطقه ادامه دارد اما کاوش های کامل در گوارت دژبه دلیل صعب العبور بودن نیاز به ۱۰۰میلیون اعتبار دارد تا بتوان پیگیری ها را به صورت مداوم و کامل انجام داد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.