سرویس: غیر تولیدی » نقلی 19:35 - یکشنبه 08 تیر 1393

به بهانه مثبت اعلام شدن تست دوپینگ نعمت طالب پور

پهلوان یا ورزشکار؟ شاید هیچ کدام…

اپیدمی دوپینگ در ورزش کشورمان موجب شده تا پس از هر تورنمت و یا مسابقه ای باید انتظار این را داشته باشیم که این بار کدام ورزش و ورزشکار در دامن دوپینگ افتاده است.

به گزارش اصفهان شرق: شاید یکی از مشکلاتی که جامعه ورزش ایران به خصوص وزنه برداری و کشتی با آن روبرو هست؛ معضل دوپینگ است. مشکلی که اگر فکری برای ان نشود می تواند درخشش های بین المللی ایران را تحت الشعاع قرار دهد، پس از هر تورنمت و یا مسابقه ای باید انتظار این را داشته باشیم که این بار کدام ورزش و ورزشکار در دامن دوپینگ افتاده است و مدت محرومیت فلان ورزشکار چقدر است و این دوپینگ چه وجهه ای از ورزش های این مملکت را برای دنیا به نمایش گذاشته است.

کشتی، ورزشی که شاید کمتر ایرانی علاقه به دیدنش ندارد و اسطوره هایش را نشناسد؛ ورزشی که پهلوانانی را در دامن خودش پرورانده است، پهلوانانی همچون آقا غلامرضا تختی، حاج احمد پهلوانی و … . این بار در اوج رقابت های جهانی فوتبال و والیبال شوک بزرگی دید. مثبت بودن جواب آزمایش دوپینگ فرنگی کار کشورمان جامعه ورزشی ایران را به فکر فرو برد.

جواب آزمایش طالب نعمت پور، کشتی گیر ۸۴ کیلوگرم تیم ملی که قهرمانی در بوداپست مجارستان و عنوان بهترین فرنگی کار سال ۲۰۱۳ را در کارنامه خود دارد، مثبت اعلام شد. نعمت پور که در بازی های جام جهانی کشتی فرنگی در تهران و بدون پذیرفتن شکست، یکی از عوامل قهرمانی ایران نام گرفته بود، دوپینگی اعلام شد.

جواب نمونه های BوAاین وزشکار مثبت اعلام شد و در نمونه این ورزشکارماده ممنوعه آنابولیک استروئید ترندبلون مشاهده شده است و فدراسیون جهانی کشتی در رابطه با دوپینگ نعمت پور اعلام کرد که او بر اساس قوانین فیلا موقتا برای دو سال از حضور در تمامی میادین کشتی محروم شده است که البته رای نهایی نیز در قبال محرومین او بعدا اعلام می شود.

طالب نعمت پور دومین ملی پوش کشتی فرنگی ایران است که طی این چند سال اخیر جواب آزمایش دوپینگش مثبت اعلام شد. امیر علی اکبری هم دیگر فرنگی کار کشورمان بود که به دلیل تکرار دوپینگ در مسابقات جهانی ۲۰۱۳ برای همیشه از حضور در مسابقات محروم شده است.

حال که نزدیک مسابقات آسیایی می شویم اگر فکری به حال این وضعیت نشود میتواند به صورت جدی برای ایران مسئله ساز شود. نبودن نظارت کافی بر روی فعالیت و رژیم غذایی بازیکنان ملی پوش باعث شده است تا ورزش ایران بیشتر از قبل با این مسئله روبرو شود. اگر نظارت کافی صورت بگیرد و اطلاعاتی راجع به دوپینگ در اختیار ورزشکاران قرار گیرد شاید پس از هر تورنمنت نباید نگران این باشیم که قهرمانی ورزشکاری به دلیل دوپینگ از پس گرفته شود.

حال باید منتظر ماند و دید مسئولین ورزشی کشور چه ساز و کاری برای به حداقل رساندن این آفت ورزش حرفه ای است.

منبع: صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.