سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه علیا 11:55 - چهارشنبه 04 تیر 1393

مسئول جهاد کشاورزی جرقویه علیا:

آغاز برداشت 30 هکتار گلرنگ از مزارع جرقویه علیا

مسئول جهاد کشاورزی جرقویه علیا گفت: قیمت 2 برابری بذر گلرنگ نسبت به گندم از مزیت های کاشت این گیاه مقاوم به آب در منطقه می باشد.

احمد مهدی زاده مسئول جهاد کشاورزی جرقویه علیا در گفتگو با اصفهان شرق، با اشاره به کاهش 20 هکتاری در کاشت گل رنگ در جرقویه علیا اظهار داشت: 30هکتار زمین در منطقه زیر کشت گل رنگ می باشد و این در صورتی است که سال قبل 50 هکتار زیر کشت این محصول بود.

وی مناطق کویری را مستعد کاشت این گیاه دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به کاشت این محصول در شرایط کم آبی و استفاده اقتصادی از دانه ی روغنی گل رنگ توسط کشاورز عاملی جهت گرایش به کاشت این محصول در سالیان گذشته می باشد ولی پاره ای از مشکلات اعم از هزینه ی کارگر و سختی در برداشت گل رنگ عاملی در بی انگیزگی برخی کشاورزان نسبت به کاشت محصول می شود.

Vater-Mark41

مسئول جهاد کشاورزی جرقویه علیا از تسهیلات مربوطه در این زمینه خبر داد و گفت: پرداخت وام به کشاورزان و قیمت حداقل کودهای شیمیایی توسط جهاد کشاورزی از تسهیلات این اداره به کشاورزان می باشد که کشاورزان هر ساله در فصل کاشت و سبزی گیاه اقدام به خرید این کود می کنند.

این مسئول جهاد کشاورزی با توجه به برداشت های سال گذشته از این محصول به پیش بینی میزان محصول این منطقه اشاره و تصریح نمود: میزان 3 تا 3.5 تن بذر و حدود 200 کیلو گرم گل رنگ در هر هکتار از مزارع جرقویه برداشت شد و قیمت 2برا بر بذر این محصول نسبت به گندم از دیگر موارد جذب به کاشت می باشد.
مهدی زاده با توجه به کاشت گل رنگ در منطقه از حداکثر کشت این محصول در کوهپایه، اسلام آباد و اژیه خبر داد.

Vater-Mark574545

هر ساله برداشت گلرنگ در اواخر خرداد یا اوایل تیرماه در منطقه جرقویه علیا انجام می گیرد. کشاورزان منطقه جرقویه علیا طبق سنوات قبل برداشت گل زردی یا گلرنگ را آغاز کردند این گیاه جزء گیاهان دارویی است و می تواند در درمان بعضی از بیمار ها موثر باشد.

ارتفاع این گیاه بین 60 تا 80 سانتی متر، دارای برگ های خار دار و گل های ان به رنگ زرد مایل به قرمز می باشد.

Vater-Mark8888858
برداشت این گیاه به دو صورت می باشد: برداشت گل بعد از کامل شدن گل دهی صورت می گیرد و چیدن گلها در صبح زود یا عصر انجام می شود چرا که اگر گلها خشک باشند هنگام چیدن خرد شده و از بین می رود به همین دلیل در صبح یا عصر برداشت شده و در سایه پهن کرده تا خشک شود.

برداشت دانه که بعد از گل دادن انجام می گیرد و دانه های این گیاه به رنگ سفید بوده و در منطقه ما به آن کوشه می گویند که از این دانه ها روغن گلرنگ تهیه می کنند .و برای کشت مجدد آن از بذر استفاده می کنند.

بعضی از فوائد گلرنگ:
در طب قدیم ایرانی این گیاه گرم و خشک بوده است.
مسکن و خاصیت مسهلی دارد.
تقویت کننده اعضای عمومی بدن می باشد.
از گل آن می توان در صنایع غذایی بجای زعفران برای رنگین کردن برنج استفاده می شود.
هنگام پخت نان بر روی خمیر می ریزند وهمرا نان از آن استفاده می کنند.
از دانه آن روغن گلرنگ تهیه می کنند.

Vater-Mark888 Vater-Mark22

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.