سرویس: غیر تولیدی » تنظیمی 11:30 - چهارشنبه 04 تیر 1393

سخنان موافقان و مخالفان یک طرح

کامران: عشایر در نیاوران زندگی نمی کنند که توقع بالایی داشته باشند

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: تصویب بازنشسته کردن کسانی که حق بیمه اجتماعی روستایی و عشایر حداقل کاری است که برای قشر محروم و مستضعف انجام می‌دهیم.

به گزارش اصفهان شرق: گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص رد طرح بازنشسته کردن کسانی که در سن بازنشستگی بوده و هنوز حق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر را پرداخت می‌کنند در دستور کار جلسه علنی امروز پارلمان قرار گرفت.

بازنشسته کردن کلیه روستاییان و عشایری که در سن بازنشستگی بوده و به مدت 9 سال سابقه پرداخت حق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر را دارند در جزییات این طرح پیش بینی شده است.

بررسی طرح الحاق یک تبصره به ماده 5 قانون گزینش معلمان آموزش وپرورش، گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص طرح استبصاریه ماده 133 قانون مالیاتهای مستقیم،‌گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم و گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درخصوص طرح نحوه فعالیت احزاب وگروههای سیاسی را در دستورکار دارد.

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی این طرح را به دلیل داشتن بار مالی و عدم پیش بینی اعتبارات مربوطه به آن در بودجه سنواتی رد کرده بود اما پس از ارائه گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد رد طرح ” بازنشسته کردن کسانی که در سن بازنشستگی بوده و هنوز حق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر پرداخت می‌کنند” نمایندگان مجلس با 141 رای موافق، 25 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 200 نماینده‌ی حاضر با کلیات این طرح موافقت کردند.

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مخالفت با رد کلیات این طرح اظهار داشت: این طرح بار مالی ندارد چرا که افراد با پول خودشان و به اندازه سنواتی که حق بیمه پرداخت کرده‌اند، بازنشسته می‌شوند و اینکه دوستان می‌گویند حق بیمه پرداختی به آنها اندک است و درست نیست که آنها را بازنشسته کنیم، باید بگویم که این افراد در چادرها زندگی می‌کنند و در نیاوران زندگی نمی‌کنند که توقع بالایی داشته باشند و تصویب این طرح حداقل کاری است که برای قشر محروم و مستضعف انجام می‌دهیم.

احمدعلی مقیمی نماینده مردم بهشهر در موافقت با رد کلیات این طرح با بیان اینکه این طرح ضمانت اجرایی ندارد گفت: طرح بازنشسته کردن کسانی که در سن بازنشستگی هنوز حق بیمه اجتماعی عشایر و روستائیان را پرداخت می‌کنند مخالف ماده 26 قانون برنامه پنجم و مواد 29 و 75 قانون اساسی است و شورای نگهبان نیز آن را رد می‌کند.

وی ادامه داد: با تصویب این طرح 4 میلیون نفر از اقشار محروم را از خدمات صندوق بازنشستگی محروم می‌کنیم، چرا که شرط سنی برای بیمه‌گذاران تعیین شده است و آنها باید زیر 50 سال سن داشته باشند.

حامد قادرمرزی نماینده قروه و دهگلان در مخالفت با رد کلیات این طرح گفت: اقتصاد در 3 بخش کشاورزی، صنعت و خدمات است که بخش خدمات بنا شده که بخش اصلی آن کشاورزی است و کشاورزان نیز همه در روستاها زندگی می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما که مدام دم از حمایت از تولیدکنندگان می‌زنیم آیاکشاورزان تولید کننده هستند و یا خیر؟ روستاها امروز در معرض تخریب جمعیتی هستند و اکثر جمعیت آنها کشاورزند که با عدم حمایت از آنها احتمال این می‌رود که یک جمعیت فعال به یک قشر مصرف کننده تبدیل شوند.

نماینده قروه در مجلس اضافه کرد: در زمان ارائه آمار شاغلان، کشاورزان را نیز جزو افراد شاغل محسوب می‌کنیم اما برای حمایت کردن این قشر را مانند اقشار دیگر نمی‌بینیم.

علیرضا منادی نماینده مردم تبریز در موافقت با رد کلیات طرح بازنشسته کردن افرادی که در سن بازنشستگی حق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر پرداخت می‌کنند، گفت: به دو دلیل موافق رد این طرح هستم؛ یکی اینکه با این طرح 4 میلیون نفر را از صندوق بازنشستگی محروم می‌کنیم و انصاف نیست که کشاورزان محروم شوند و دومین دلیل اینکه رقمی که می‌خواهیم به آنها بدهیم بسیار اندک است و زندگی آنها را نمی‌گذراند و اگر این دو مورد برطرف شود بنده مخالف رد این طرح هستم.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود نیز در مخالفت با رد کلیات این طرح با بیان اینکه دلایل کمیسیون برای رد طرح بازنشسته کردن افرادی که رد سن بازنشستگی حق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر را پرداخت می‌کنند منطقی نیست، گفت: این طرح بار مالی ندارد و مغایر مواد 25 و26 قانون برنامه پنجم هم نیست.

پس از سخنان موافقان و مخالفان، محمدحسن ابوترابی‌فرد کلیات طرح را به رای وکلای ملت گذاشت که نمایندگان با 141 رای موافق، 25 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در صحن به کلیات این طرح رای مثبت دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.