سرویس: اجتماعی » علمی 10:57 - چهارشنبه 04 تیر 1393

مدیر مرکز بهداشت شماره 1 اصفهان

بخش خصوصی راه حل آزمایشات سطح 2 هرند است/ در این رابطه نمی توان سلیقه ای عمل کرد

مدیر مرکز بهداشت شماره 1 اصفهان گفت: خرید دستگاه آزمایشات سطح 2 مستلزم انجام آزمایشات نیست بلکه این اقدام می بایست با مجوز معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی به انجام رسد.

به گزارش اصفهان شرق: طی برخی گفتگو ها با جعفری هرندی رییس شورای شهر هرند در خصوص آزمایشگاه هرند و آزمایش سطح 2 در این مرکز بر آن شدیم تا در خصوص بررسی این موضوع و پیگیری های بعدی گفتگویی با ترک زاده مدیر مرکز بهداشت شماره یک اصفهان داشته باشیم.

دکتر حمید ترک زاده با اشاره به این مطلب که شهر هرند از نقاط شهری تحت پوشش مرکز بهداشت شماره یک است، اظهار داشت: در مرکز شبانه روزی هرند خدماتی شامل مامایی، پزشک عمومی، کارشناس بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای، خانواده و خدمات آزمایشگاهی ارائه می شود و در این رابطه با توجه به شرح وظایفی که قانون گذار بر عهده ما گذاشته است انجام آزمایش سطح یک در این مرکز انجام می گیرد.

وی آزمایشات سطوح 2و3 را به تایید معاونت درمان و آموزش دانشگاه علوم پزشکی دانست و گفت: در بحث آزمایش سطح 2 به نیروی تخصصی با مدرک دکترای علوم آزمایشگاهی نیاز می باشد که در این رابطه و تامین نیرو بهداشت شماره یک مسولیتی نداشته و ندارد زیرا قانون گذار اجازه ی انجام آزمایشات سطح 2 را به ما نداده است.

مدیر مرکز بهداشت شماره 1 اصفهان به ورود بخش خصوصی در این مساله پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر در ورزنه آزمایش سطح 2 انجام می شود و بخش خصوصی خدمات این مرکز را به عهده دارد و می توان با هماهنگی های لازم با بخش خصوصی آزمایشگاه ورزنه، بحث نمونه گیری را در هرند و آزمایش مربوطه را در ورزنه انجام داد تا زمینه ای جهت حل مشکل شود.

ترک زاده در پاسخ به این سوال که قدم ابتدایی در خصوص آزمایشات سطح 2 با خرید دستگاه توسط خیرین برداشته شده است و حال چه کسی مسئول پیگیری ادامه مراحل است، خاطر نشان کرد: مسئولین می بایست در ابتدا نیاز سنجی با معاونت درمان انجام می دادند زیرا برخی سطح بندی ها طبق قوانین معاونت درمان است که ایجاد مرکز و تامین نیروی انسانی مورد نیاز را با مشکل مواجه می کند و راه حلی جز ورود بخش خصوصی و عهده دار شدن هزینه های مربوطه در گرفتن مجوز و تقبل هزینه ی پرسنل نیست.

وی با اشاره به رساندن مطالبه ی مسئولین شهر هرند در این خصوص به مسئولین ذیربط تصریح نمود: ما به قوت آنچه که در حیطه ی کارمرکز بهداشت است انجام می دهیم ولی روند آزمایشگاه سطح 2 در رده ی اجرایی ما نمی باشد زیرا قانون گذار این موضوع را تصویب کرده است و ما نمی توانیم سلیقه ای تصمیم بگیریم و لیکن مطالبات آنها را به گوش مسئولین می رسانیم.

مدیر مرکز بهداشت شماره یک اصفهان ارائه خدمات دانشگاه علوم پزشکی را به صورت طبقاتی دانسته و افزود: در بسیاری از بخش ها مانند داروخانه متقاضی زیادی که توان احداث داروخانه را داشته باشند می باشد ولی قانون گذار گقته بر حسب فاصله و جمیعت یک شهر یک داروخانه بیشتر نیاز نمی باشد و در این صورت باید بنا به قانون عمل کرد و در این مورد خاص هم وظیفه ما پیگیری آزمایش شماره یک است و وظیفه در این خصوص جز انعکاس مطالبات مردم به مسئولین بالاتر نیست.

دکتر ترک زاده در پایان از تحول عظیم در بحث درمان در آینده ای نزدیک خبر داد و اظهار داشت: طی جلسه ای با نظام پزشکی ورود پزشک خانواده در روستاها و شهر های زیر 20 هزار نفر انجام می شود و در این رابطه تحول عظیم به وجود خواهد آمد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.