سرویس: تولیدی » خبر پوششی 16:27 - سه شنبه 03 تیر 1393

مسئول واحد مبارزه با بيماريهاي مركز بهداشت شماره يك اصفهان:

مبارزه با سالك در منطقه جلگه نيازمند بسيج همگانی است

دکتر فارسی اعتبار اختصاص یافته برای مبارزه با بیماری سالك را ناكافی خواند و گفت: هم‌اكنون بر اساس آمار ارائه شده از سوي مركز بهداشت منطقه، اين بيماري دربخش در حال افزايش بوده و بايد بكوشيم با مديريت درست و با همكاري مردم، دهياران و اعضاي شوراي اسلامي بخش با بيماري سالك بهتر از گذشته مبارزه كنيم؛اين بيماري نسبت به سال گذشته رو به رشد است و اين افزايش نگران كننده است.

به گزارش مرادی هرندی خبرنگار اصفهان شرق از هرند، دكترفارسي ، مسئول واحد مبارزه با بيماريهاي مركز بهداشت شماره يك اصفهان در جلسه ای که با حضوركارشناسان ادارات، بخشداري، منابع طبيعي، دامپزشكي، جهاد کشاورزی، شهرداري هاي هرند و اژیه ودهیاریهای بخش جلگه با محوريت هماهنگي و برنامه‌ريزي مبارزه با بيماري سالك در بخش جلگه در سالن جلسات بخشداری اين بخش تشکیل شد، اظهار داشت: موش مهمترين عامل ناقل بيماري سالك به انسان است لذا بايد تمامي راههايي را كه به ازدياد نسل اين جونده منتهي مي شود، تحت كنترل درآيد و اگر بخواهيم با بيماري سالك در بخش جلگه بهتر از گذشته مبارزه كنيم، بايد بسيج همگاني در اين زمينه صورت گيرد.

Vater-Mark4555

مسئول واحد مبارزه با بيماريهاي مركز بهداشت شماره يك اصفهان اضافه كرد: آموزش عمومي، جمع آوري و دفن بهداشتي مستمر زباله از محيط زندگي توسط خانواده ها، شهرداري و دهياري ها، استفاده از پشه بند آغشته به سم هنگام غروب آفتاب استفاده از پماد‌هاي دور کننده حشرات به هنگام کار و خواب، بهسازي معابر، مبارزه با جوندگان، اتلاف و معدوم ساختن سگهاي ولگرد ازجمله راه‌هاي اصول پيشگيري از بيماري سالک است.

دکتر فارسی اعتبار اختصاص یافته برای مبارزه با بیماری سالك را ناكافی خواند و گفت: هم‌اكنون بر اساس آمار ارائه شده از سوي مركز بهداشت منطقه، اين بيماري دربخش در حال افزايش بوده و بايد بكوشيم با مديريت درست و با همكاري مردم، دهياران و اعضاي شوراي اسلامي بخش با بيماري سالك بهتر از گذشته مبارزه كنيم؛اين بيماري نسبت به سال گذشته رو به رشد است و اين افزايش نگران كننده است.

Vater-Mark8888

در ادامه جلسه حسینی بخشدارجلگه خاطرنشان كرد: اگر مردم ودهیاران وشهرداری ها با كارشناسان مركز بهداشت بخش جلگه همكاري خوبي داشته باشند، بهتر مي‌توانيم در جلوگيري و پيشگيري از شيوع بيماري سالك موفق باشيم.

حسینی گفت: بهترين راه كه مردم مي‌توانند در جلوگيري و پيشگيري بيماري سالك داشته باشند، توجه به آموزش‌هاي ارائه شده از سوي كارشناسان مركز بهداشت و خانه‌هاي بهداشت است چراكه از اين طريق مي‌توانيم در كاهش آمار مبتلايان به بيماري سالك تاثيرگذار باشيم.

نظام زاده یکی از كارشناسان مركز بهداشت هرند نيز از ارائه آموزش‌هاي لازم در جلوگيري و پيشگيري از بيماري سالك در روستاهاي بخش خبر داد و گفت: آموزش خانواده ها زماني كه توام با استفاده از امكانات لازم نباشد نمي تواند مفيد واقع شود و فعاليت كارشناسان مركز بهداشت و خانه‌هاي بهداشت بي ثمر و بي نتيجه مي شود.

نظام زاده ادامه داد: مردم روستاهاي بخش توانسته‌اند با حضور در دوره‌هاي آموزشي سطح آگاهي خود را براي آشنايي بيشتر با بيماري سالك بالا ببرند ولی زمانی که در روستاهای ما پشه بند مخصوص وجود نداشته باشد ،آموزش ما تا حدودی بی فایده است.

Vater-Mark1

در اين جلسه، دهياران روستاهاي بخش جلگه گزارشي از آخرين وضعيت اين بيماري در روستاهاي خود واقدامات انجام شده در مورد آگاهی بخشی در این زمینه ارائه دادند.
درپایان این جلسه در رابطه با انجام برنامه عملياتي كنترل سالك در سال93 و اهداف اختصاصي آن تبادل نظر و مصوبات ذيل صورت پذيرفت.

1) تمامي ادارات و نهادهاي انقلاب اسلامي موظف هستند در جهت ريشه كني بيماري سالك با مراكز بهداشتي درماني منطقه همكاري كنند.

2)اطلاع رساني دقیق توسط دهیاریها وشهرداری های منطقه

3)بهبود وضعيت ساماندهي نخاله هاي ساختماني

4) تخريب خانه هاي متروكه و مخروبه داخل شهرها و روستاها

5) سمپاشي محل نگهداري دام و طيور با نظارت مراكز بهداشتي درماني

6) سمپاشی حاشيه ي زاينده رود در اژيه که محل زندگی موش ها است .

7)تهیه پشه بند توسط تعاونی های روستایی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.