سرویس: تولیدی » مقاله و یادداشت 04:20 - یکشنبه 01 تیر 1393

فاطمه دانش پسند

یک تلنگر، آسیب های اجتماعی در زنان روستایی

امروزه زنان روستايي در منزل خود با ديدن مظاهر زندگي شهري و جهاني در رسانه هاي داخلي و جهانی(ماهواره) در معرض دگرگونی خلقیات قرار گرفته است.

اصفهان شرق- فاطمه دانش پسند(کارشناسی ارشد برنامه ریزی روستایی)

قصه از اینجا شروع شد که در سالهای نه چندان دور زنان روستایی روزها قالی بافی می کردند و یا مثل حالا که خشکسالی نبود، با توجه به کشت و کار فراوان به صحرا رفته و در کنار رودخانه زاینده رود دسته جمعی کار می کردند.

غروب که می شد بعد از کارهای روزمره به خانه آمده و در حیاط آب پاشی شده گلیم پهن می کردند و این آغاز شب نشینی ها بود.

و اما بعد:

تلوزیون در خانه ها برای آدم بیکارها روشن شد، اوّل فیلم های تلوزیون بود و زندگی شهری، لباس و لوازم خانگی لوکس و شیک، تلوزیون فیلم هایش تکراری شده بود برای همین بر روی بام خانه ها یک بشقاب آویزون شده بود.
دیگر حالا ماشین لباسشویی خودش لباسها را می شست و خشک می کرد، نانوایی محله هم نان تازه آماده دست خانم های لوکس نشین می دادند، کارگردانان آن طرف آب هم فیلم پخش می کردند تا نکند لحظه ای حوصله ی یکی از اعضای خانه سر برود.

همه چیز با تکنولوژی روز دنیا همراه شد ولی اخلاق به ناگاه رنگ باخت و تا چشم باز کردیم عصبانیت زن و از خانه به در شدن مرد را یافتیم.

مرد خانه در جایی داخل باغهای ده یا شهری همان نزدیکی ها به عیش و نوش می پرداخت و زن هم دیگر تنها نبود و یک دوست مجازی با وعده دروغ داشت.
آزادی زیاد شده بود و در حین خوشحالی خانم ها افزایش طلاق و تهاجم فرهنگی در زنان روستایی تیتر خیلی روزنامه ها شد.

امروزه روستاهاي ايران به دليل برخورداري از دستاوردهاي تكنولوژيك دنياي مدرن و به سبب برخورداري از تسهيلات ارتباطي، دورة گذار از سبك زندگي سنتي به سمت سبك زندگي نوين را تجربه می كنند. اين حركت و تغيير را مي توان حاصل عوامل عديده اي دانست كه ازمهم ترين آن ها ورود امكانات مدرن، بالا رفتن سطح تحصيلات روستاييان، جايگزيني نسلي، اجراي طرح هاي خدمات رساني و عمراني درروستاها برخورداري از زیر ساخت های ارتباطی دانست.

13920208172128317444824

1- نقش ماهواره در تغییر روابط خانوادگی

امروزه زنان روستايي در منزل خود با ديدن مظاهر زندگي شهري و جهاني در رسانه هاي داخلي و جهانی(ماهواره) در معرض دگرگونی خلقیات قرار گرفته است. آنتن های ماهواره، توانسته اند ساعتهای زیادی از وقت ایرانیان و مخصوصا بانوان سرزمینمان را به خود اختصاص دهند.

خیانت، خشونت و مثلثهای نامشروع عشقی، بیشترین مضمون سریالهای ترکیه ای است. اسپانسرها و مجموعه ناپیدای حامی این سریالها، پس از مدتها آزمون و خطا متوجه شدند که باید مردم ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه را از طریق یک فرهنگ مشابه تحت تاثیر در جهت فروپاشی قرار دهند بنابراین جنگ نرم رسانه ای بر ضد جامعه ایرانی در ظاهر و محتوا گسترده تر شده باورهای دینی مورد هجوم قرار گرفته و پس از آنکه حساسیت‌های دینی کاهش یافت به ترویج مفاسد دینی می‌پردازند و فرد را از دین‌گرایی دور می‌کنند. نمونه بارز ترویج مفاسد دینی، عفاف زدایی و ایجاد حس رقابت زن و شوهر نسبت به یکدیگر است یعنی آنها به جای اینکه انیس و مونس هم باشند به صورت رقیب یکدیگر نمایش داده می‌شوند و نسبت به هم وفاداری، تعهد و پایبندی ندارند. یکی از سیاستمداران غربی می‌گوید ما اگر نتوانستیم دیوار بلند چین را برداریم اما رسانه‌های ما توانستند این سد را بشکنند و مظاهر زندگی غربی مثل نوع غذا، موسیقی غربی، رفتارهای اجتماعی را در کشور چین گسترش دهند.جنگ نرم دریافته است که برای فروپاشی یک سرزمین ابتدا باید از فروپاشی کوچکترین نظام اجتماعی آن جامعه ، یعنی خانواده آغاز کرد. معضلاتي از قبيل:

1- تأخير در ازدواج و زياد شدن طلاق

2- مبارزه گسترده با ازدواج مجدّد و جنايت جلوه دادن آن

3- معاشرت دختران و پسران جوان، قبل از عقد ازدواج

4- ورود بسياري از عادتهاي غربي به خانه ها و الگوپذيري از سبك غلط زندگي آنان

5- عدم احترام به پدرو مادر

6- قطع صله رحم و بي توجّهي به حقوق شهروندان و همسایگان نتیجه این مهمان ناخوانده است .

images

2- تغییر هویت زنان ایران

اصلي‌ترين راهبرد غرب در تضعيف نهاد خانواده تغيير هويت زنان مسلمان است که با القاي زن‌محوري، تضعيف نقش مرد، تضعيف نقش مادري و همسري، کم ارزش جلوه دادن خانه‌داري و ارزشمند جلوه دادن مشاغل بيرون از منزل، مصرف‌زدگي و … ابتدا به تغيير نگرش زنان مسلمان و در نتيجه به تقدس‌زدايي و سست کردن پايه‌هاي خانواده مي‌انجامد. آن‌ها با درک نقش محوري و اهميت جايگاه زن در خانواده به خوبي دريافته‌اند که براي رسيدن به اهداف خود گام اول را بايد از اين نقطه آغاز کنند.
پس باید صدا و سیما با ساخت فیلم هایی بسازد که مردم آن را می خواهند و با آن همزاد پنداری کنند تا کمتر به سراغ ماهواره روند زیرا این کار به نفع حفظ حریم خانواده ها و ایران عزیز می باشد. در جوامع روستایی نیز باید برنامه ریزان توسعه روستایی آموزش مهارت زندگی و همچنین نحوه برخورد با مشکلات را به مردم آموزش دهند.
در روستا رسانه اداره نمی شود و گاها همه چیز را گردن رسانه می اندازیم ولی می توان با بهره مندی از توان بانوان فرهیخته گامی به سوی آگاهی و تغییر نگرش منفی زنان شد.

مسئولین بدانند که ایجاد شغل های جدید و وام های خود اشتغالی تنها راه مداوا نیست!
همه چیز در جای خود

 

همچنین بخوانید:

3 نظر در مورد “یک تلنگر، آسیب های اجتماعی در زنان روستایی”

  1. ورزنه 22 گفت:

    به موضوع مهمی اشاره داشتید
    ولی توجه داشته باشید تا زمانی که مسئولین به فکر نباشند وضع به همین حالت می ماند

  2. ح.ه گفت:

    یکی از دغدغه های امروز رو بازگو کردید که شبکه های ماهواره ای مانند فارسی1 و GM توسط کشورهای متفاوت و برهم زدن شکل اصلی و اصیل خانواده های ایران ساخته میشود که روابط نا مشروع و همچنین دوستی های بی قید وبند را در جامعه رواج دهد که ب همین هدف هم دستیافته اند متآسفانه.

  3. مصطفی مظاهری گفت:

    ماهواره باید از خانه ها حذف شود ولی وقتی از هرکسی می پرسی چرا ماهواره استفاده می کنی می گویند: ما از چیزهای خوب آن استفاده می کنیم چه بگوییم و چه بگوییم که بعضی از مسئولین و قدیمی های انقلاب از استفاده از ماهواره صحبت می کنند ومی گویند گذشت آن روزی که ماهواره ها را جمع می کردند و حالا باید همه درخانه ماهواره داشته باشند چه بگوییم و چه کار انجام دهیم .

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.