سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 08:06 - جمعه 30 خرداد 1393

عضو کمیته آب کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان:

خشکی زاینده‌رود بحران جدید ریزگرد را به‌وجود می‌آورد/کوره‌های آجرپزی خاک اصفهان را از بین می‌برد

عضو کمیته آب کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اگر این رودخانه خشک شود تالاب گاوخونی نیز از بین می‌رود که به دنبال آن زمین‌های کشاورزی شور شده و بحران جدید ریزگرد را به وجود می‌آورد.

به گزارش اصفهان شرق، سیداحمد خاتون‌آبادی  در نشست هم‌اندیشی و تعامل کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با مدیران رسانه‌های جمعی با بیان اینکه زاینده‌رود محور توسعه پایدار است، اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش اعظمی از تولیدات اصفهان مصرف ملی دارد، زاینده‌رود نه تنها برای اصفهان بلکه برای ایران محور توسعه پایدار تلقی می‌شود.

وی افزود: آب در زاینده‌رود آب‌های سطحی و زیرزمینی را تغذیه می‌کند و زمانی که زاینده‌رود نباشد، سفره‌های آب زیرزمینی آبگیری نمی‌کنند و پس از مدتی فورنشست زمین صورت می‌گیرد و به دنبال آن ابنیه تاریخی، خانه‌های مردم و مدارس ترک می‌خورد و دچار فرونشست می‌شود.

عضو کمیته آب کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: اگر کانال‌های زیر سطحی بسته شوند آب‌های جاری شده به صورت روان آب در می‌آید، در زمین نفوذ نمی‌کند.

وی با بیان اینکه زاینده‌رود کویر مرکزی ایران را به دو قسمت تقسیم کرده و متاسفانه با خشک شدن آن این دو قسمت در شمال و جنوب دوباره به هم می‌پیوندند، خاطرنشان کرد: خداوند متعال مشیت خود را بر این قرار داده که این رودخانه از کوهرنگ شروع شده و تا تالاب گاوخونی تداوم پیدا کند و در منطقه کویری مرکز ایران تمدنی به وجود آید.

وی افزود: اما اگر این رودخانه خشک شود تالاب گاوخونی نیز با توجه به اینکه حیات آن وابسته به رودخانه است از بین می‌رود و شمال و جنوب کویر فلات مرکزی ایران به هم می‌پیوندد و نمک‌های انباشته تالاب تا تهران نیز حرکت می‌کند که به دنبال آن زمین‌های کشاورزی شور می‌شود و بحران جدید ریزگرد را به وجود می‌آورد.

خاتون‌آبادی توسعه شهر اصفهان را وابسته به چهار محدودیت دانست و گفت: هر گونه بارگذاری در حوضه زاینده‌رود و در اصفهان باید در درون این چهار محدوده که شامل زیست محیطی، اکولوژیک، اقلیمی و جمعیتی است، باشد.

وی تصریح کرد: با کمال تاسف تاکنون هر برنامه توسعه‌ای که انجام گرفته، فاقد توجیه زیست محیطی بوده و بر شانه محدودیت‌های زیست محیطی سنگینی کرده و محدودیت‌هایی اکولوژیک، اقلیمی و جمعیتی اصفهان در آن دیده نشده است.

عضو هیئت مدیره جمعیت حمایت از منابع طبیعی و محیط‌زیست پیام سبز تاکید کرد: کوره‌های آجرپزی که در اطراف اصفهان وجود دارد با وجود اشتغالزایی خوبی که ایجاد می‌کند خاک اصفهان را از بین می‌برد و مسئولینی که مجوز احداث این کوره‌های آجرپزی را صادر کرده‌اند باید خسارات مربوط به آن را بپردازند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.