سرویس: اجتماعی 11:33 - جمعه 22 مهر 1401

عملکرد یک ساله شورای اسلامی بخش سیستان و زفره بزرگترین دهستان شهرستان کوهپایه در حوزه های مختلف

رئیس شورای اسلامی بخش سیستان گفت: تلاش کردیم در این دوره از شورای بخش سیستان تا مشکلات تمامی روستاهای بخش احصا و برای رفع آن کوشش کنیم و اقدامات زیادی در این زمینه انجام گرفت که از جمله آن درخواست افزایش سهمیه آرد، پیگیری و درخواست خط انتقال آب شرب روستاها و مزارع بخش از جمله این اقدامات است.

به گزارش اصفهان شرق، بیش از یکسال از فعالیت ششمین دوره از شوراهای اسلامی شهر و روستا می گذرد و اعضای شورای شهر روستا بعد از یکسال فعالیت و تلاش و پیگیری حال باید اقدامات خود را برای مردم، بیان و تبین کنند تا علاوه بر اینکه مردم به عنوان ولی نعمت از آخرین اقدامات شورا اطلاع کسب کنند، بدانند که رفع مشکلات آن ها در چه مرحله ای قرار دارد و آیا مشکلات آن ها پیگیری شده است یا خیر و بتوانند فعالیت شوری را مورد ارزیابی قرار دهند. از این جهت با زهرا عزیزی که عضو شورای اسلامی شهرستان کوهپایه، رئیس شورای اسلامی بخش سیستان و عضو شورای اسلامی روستای زفره است مصاحبه ای انجام دادیم که در ادامه می توانید مشروح این مصاحبه را می خوانید.

شایان ذکر است بخش سیستان ازتوابع شهرستان کوهپایه است که ازترکیب دهستانهای زفره وسیستان تشکیل شده است، مرکز بخش شهر سجزی است؛ این بخش دارای یک شهر و۵ روستا شامل زفره مزرعه عبداله، فشارک ،ورتون و یک لنگی است که زفره بعنوان بزرگترین روستای بخش و شهرستان کوهپایه با بیش از صد مزرعه ومکان است؛ این بخش از شرق به بخش تودشک، جنوب بخش مرکزی اصفهان وغرب وشمال به بخش مرکزی اردستان محدود می شود.

*اولولیت ها و برنامه ها در بخش سیستان چگونه بوده است؟

عزیزی: بعد از ارتقاء بخش کوهپایه به شهرستان و بطبع آن ایجاد بخش سیستان و تشکیل شورای این بخش، این شورا با مشارکت خوب و کارامد اعضا و همچنین همدلی و همکاری که در آن وجود داشت سعی کرد با شناسایی کمبودها و مشکلات در این بخش، برنامه های کوتاه مدت و میان مدت را دنبال کند و همچنین بستر و ریلی را برای برنامه های بلند مدت فراهم کند و در این زمینه گام بردارد که در حرکت در این مسیر اتحاد و همدلی بین اعضای شورای بخش سیستان مثال زدنی و در حرکت به جلو نقش بسزا و کلیدی داشت.

بدون شک یکی از نیازهای اولیه در این بخش با توجه به تازه تاسیس بودن آن، ارتقاء این منطقه و ایجاد بسترهای لازم بود که می بایست در عمل نیز اتفاق بیافتد و این ارتقاء صرفا به یک اسم و نام محدود نشود و در این زمینه برای استقرار ادارات، امکانات و بایدها پیگیری های زیادی در سطح شهرستان، استان و کشور انجام شد و در کنار آن سعی شد بخش سیستان و پتانسیل ها و ظرفیت های آن در منطقه، استان و کشور به خوبی معرفی شود.

*بدون شک یکی از مشکلات در بخش سیستان حوزه راه است در این زمینه آیا اقدام و پیگیری انجام شده است؟

در این زمینه پیگیری‌های مکرر و ارسال نامه درخواست به ارگان‌های دولتی شهرستان، استان و تهران برای مرمت و بازسازی جاده های روستاهای بخش انجام گرفت و همچنان نیز در این زمینه پیگیری ها در حال انجام است.

پیگیری برای دریافت ماشین الات برای فعالیت و استفاده در راه های بخش، پیگیری برای دریافت قیر و همچنین دعوت و حضور مدیران شهرستان و استان برای بازدید از وضعیت راه ها و جاده های بخش انجام شده است.

در کنار پیگیری ها با بازدید های میدانی که از راه های سطح بخش انجام شده کلیه ایرادات و کمبودها در این حوضه احصا و مرتبا نیز با بازدید های مستمر بروز رسانی و در این زمینه پیگیری ها انجام می شود.

*با توجه به اینکه بخشی از مردم در بخش سیستان به کشاورزی فعالیت دارند در این زمینه اقداماتی انجام گرفته است؟

اقدامات در این زمینه در چند بخش و به صورت مستمر انجام شده است که یکی از ان ها پیگیری‌ها و مکاتبات با منابع طبیعی شهرستان و استان جهت تکمیل طرح های آبخیزداری در سطح بخش بوده است که یکی از کارکردهای آن در بحث کشاورزی است و در مواردی چون سیل، حفظ منابع طبیعی و پوشش گیاهی و … اهمیت دارد.

همچنین پیگیری‌ها و مکاتبات با جهادکشاورزی استان و شهرستان جهت ایجاد دامگاه و درخواست ماشین آلات راه سازی جهت تسطیح جاده های روستایی و مزارع، درخواست اعتبار جهت لایروبی قنوات و درخواست لوله های کشاورزی نیز از جمله اقدامات دیگر در این زمینه است.

همچنین تلاش کردیم برخی روستاها که از شبکه توزیع برق بهره مند نبودند این امکان برایشان ایجاد شود که علاوه بر تغییر و اثرات آن در زندگی و رفاه در بحث کشاورزی نیز تاثیر گذار خواهد بود و همچنین در برخی موارد مشکلات موردی کشاورزان نیز پیگیری و در جهت حل آن تلاش شد.

همچنین در بارندگی های که در فصل تابستان انجام شد بلافاصله بازدید میدانی پس از بارندگی های از روستاهای سطح بخش و بررسی خسارات وارده به اراضی، قنوات و درختان و راه های روستایی و بین مزارع و ارسال گزارش مکتوب به مقامات شهرستانی و استانی انجام شد.

*در حوزه روستاها و حل مشکلات آن ها چه اقداماتی انجام شده است؟

تلاش کردیم در این دوره از شورای بخش سیستان تا مشکلات تمامی روستاهای بخش احصا و برای رفع آن کوشش کنیم و اقدامات زیادی در این زمینه انجام گرفت که از جمله آن درخواست افزایش سهمیه آرد، پیگیری و درخواست خط انتقال آب شرب روستاها و مزارع بخش، پیگیری و اخذ موافقت از تهران جهت انشعاب گاز برای روستاهای بخش با همکاری و زحمات بانکی پور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، پیگیری و نصب دکل مخابراتی و راه اندازی اینترنت پرسرعت و پوشش تلفن همراه اول مزرعه عبدالله و مزارع اطراف با مساعدت نمایندگان مجلس شواری اسلامی و مدیران شرکت مخابرات استان و شهرستان و فرمانداری و اداره برق شهرستان کوهپایه، پیگیری و اصلاح شبکه آب شرب روستای یک لنگی با همکاری شورا و دهیاری به طول ۱۷۰۰متر پس از ۳۰ سال، پیگیری و نصب تانک آب شرب روستای کیچی و رسیدگی به وضعیت آب شرب سایر روستاهای بخش، پیگیری نصب کنتورهای آب و تعویض کنتور های خراب، پیگیری و درخواست الحاق زمین از بنیاد مسکن استان و شهرستان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پیگیری و درخواست زمین های کارگاهی بخشی از اقداماتی است که برای روستاها در بخش سیستان انجام شده است.

همچنین پیگیری احداث و توسعه پل های ورودی، برگزاری جلسات مکرر و بازدید مسئولان استانی و شهرستانی جهت حل و فصل مشکلات روستاهای بخش در محل روستاها، رسیدگی به وضعیت مدارس و رفع مسائل ومشکلات مدارس، پیگیری های مکرر خدمات و انشعابات شهرک های مسکونی روستاهای سطح بخش از بنیادمسکن استان و شهرستان و فرمانداری شهرستان، درخواست پنل خورشیدی برای روستاهای فاقد شبکه نیز انجام ده است.

درخواست و پیگیری اصلاح قبوض مخابرات برای مشترکین خارج از محدوه طرح هادی از مخابرات استان، درخواست و پیگیری تقویت خطوط تلفن های همراه اول و ایرانسل و اینترنت پرسرعت، درخواست پنل خورشیدی برای روستاهای فاقد شبکه برق در سطح بخش، پیگیری تسریع در صدور اسناد روستایی و درخواست اعزام کارشناس نقشه برداری، پیگیری و درخواست افزایش سهمیه قیر برای آسفالت معابر روستاهای بخش با مساعدت فرمانداری و همکاری بنیادمسکن استان و شهرستان از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت است.

*سوال بعدی را از روستای زفره بپرسم که به عنوان شورای این روستا نیز شما فعالیت دارید برای این روستا چه اقداماتی انجام شده و در حال انجام است؟

در روستای زفره نیز با اشرافی که اعضای شورای اسلامی این روستا از مشکلات داشتند و همچنین همدلی و همکاری که وجود داشت تلاش کردیم بتوانیم مشکلات را در حوزه های مختلف در این روستا پیگیری کنیم و برای حل این مشکلات در سطح شهرستان، استان و حتی در مراجع بالاتر پیگیری ها انجام شد.

برخی از این اقدامات در این روستا پیگیری و افتتاح باجه بانک سپه در روستای زفره با همکاری و مساعدت مدیریت بانک سپه استان و شهرستان کوهپایه، پیگیری های مکرر و درخواست اتمام ساختمان نیمه کاره مرکز جامع سلامت روستای زفره و چندین بازدید میدانی و زحمات و پیگیری‌های زهرا شیخی و سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فرمانداری شهرستان کوهپایه و شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان و شریفی و دباغی و قول مسئولان جهت اتمام پروژه این ساختمان تا پایان سال جاری و راه اندازی ورزش فوتسال برای جوانان و نوجوانان پسر و والیبال برای نوجوانان دختر و ایروبیک برای بانوان در این روستا نیز انجام شد.

همچنین رنگ آمیزی خطوط سالن ورزشی سالن ۲۲بهمن و خرید لوازم ورزشی، توپ و تور والیبال و فوتسال با همکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان کوهپایه و داوود عابدی رئیس هیئت فوتبال شهرستان کوهپایه، برگزاری دوره آموزش کمک های اولیه برای بانوان در روستای زفره با همکاری هلال احمر شهرستان کوهپایه، پیگیری سرویس مینی بوس از ترمینال جی اصفهان با مساعدت معاون فرمانداری شهرستان کوهپایه ساعدفر جهت ایاب و ذهاب معلمان و مدیران مدارس روستای زفره نیز انجام شد.

از دیگر اقدامات برگزاری آزمون سنجش پایه اول دبستان های روستای زفره در محل دبستان شهید غلامرضا قادری زفره با همکاری محمدی مدیر دبستان و یوسفی مدیر پایگاه سنجش سلمان فارسی شهر سجزی، دعوت از مدیر کل آموزش و پروش استان اصفهان و بازدید وی از مدارس روستاهای زفره و ورتون و ماحصل این بازدید کمک و مساعدت ویژه مدیرکل برای مدارس این روستاها بود.

از جمله اقدامات دیگر درخواست راه اندازی پایگاه اورژانس جاده ای روستای زفره، درخواست و پیگیری اتصال فیبر نوری از مسیر روستای ورتون به زفره جهت بهبود اینترنت و دولت الکترونیک، درخواست رسیدگی به وضعیت نانوایان روستای زفره و افزایش سهمیه آرد نانوایی‌ها از جهادکشاورزی شهرستان، درخواست و پیگیری مجوز زمین فوتبال ساحلی روستای زفره از اداره کل ورزش و جوانان استان و شهرستان نیزانجام شده است.

یکی دیگر از اقدامات و پیگیری های مهم که در روستای زفره انجام شد با توجه به پتانسیل این روستا درخواست و پیگیری دایرشدن شهرداری در روستای زفره از استانداری و فرمانداری است که در این زمینه تلاش فراوان و پیگیری های متعددی انجام شده است.

همچنین پیگیری تهیه نقشه دو باب کلاس و یک سرویس بهداشتی برای مدرسه سعیدی زاده و غلامرضا قادری روستای زفره، پیگیری دایر کردن پایه دهم متوسطه دوم برای دبیرستان دخترانه صدیقه_کبری (س) روستای زفره از اداره کل آموزش و پرورش استان، جلسات مکرر با خواهران پایگاه بسیج حضرت مریم(س) و بررسی مسائل و مشکلات آنان در حوزه فعالیت های فرهنگی روستای زفره، پیگیری برگزاری کلاس آموزش زبان برای دانش آموزان در پایه های مختلف و هماهنگی با مربی زبان در روستای زفره، درخواست وپیگیری آب رسانی به مجموعه صنعتی روستای زفره، پیگیری طرح تفکیکی مجموعه کارگاهی روستاهای زفره و ورتون و طرح موضوع در جلسه بنیادمسکن استان با حضور مدیر کل بنیادمسکن و فرماندار شهرستان کوهپایه، درخواست نصب و تعویض تابلوهای علائم ترافیکی جاده های ورتون به زفره و پلیس راه سجزی به زفره و نصب تابلوی ورتون و ورودی سجزی به ورتون، درخواست اعزام روحانی جهت اقامه نماز در مسجد صاحب_الزمان (عج) روستای زفره از دفتر امام جمعه شهر سجزی، درخواست و پیگیری تدفین شهید گمنام برای روستای شهید پرور زفره از فرمانداری و امام جمعه شهر سجزی، درخواست احداث استخر ذخیره آب کشاورزی روستای زفره از سازمان جهادکشاورزی استان، درخواست و پیگیری صدور مجوزات احداث گلخانه در اراضی مستثنیات جنوب روستای زفره از سازمان جهادکشاورزی استان، پیگیری قطع مکرر آب شرب روستای زفره و رفع مشکلات آبرسانی از اداره آبفای شهرستان کوهپایه نیز از جمله اقدامات دیگر در این روستا است.

البته اقداماتی که در روستای زفره شورای اسلامی روستا انجام داده است بخش عظمی آن با تلاش و همکاری دهیار این روستاست که جا دارد از وی نیز که در این زمینه کوشا و فعال هستند تشکر کنم.

*دیگر اقداماتی که برای حل مشکلات و بهبود بخش سیستان انجام شده، چیست؟

در این مدت برگزاری ۳۰ جلسه رسمی شورای اسلامی بخش سیستان در پنج روستای بخش جهت ایجاد اتحاد و همبستگی بین روستاهای سطح بخش و ارسال مرتب صورت جلسات به فرمانداری انجام شد، همچنین درخواست خودرو حمل زباله و آتش نشانی و گریدر، درخواست و پیگیری یک درصد خسارت معادن به روستاهای سطح بخش از دفتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، درخواست احداث و تجهیز کتابخانه در روستاهای سطح بخش، پاسخ به درخواست های کتبی مراجعات مردمی و مکاتبه با ارگان‌های مربوطه و پیگیری حل مشکلات از ارگان‌های دولتی، جلسه با صنف کارخانجات آجرپزی روستای یک لنگی و تنظیم صورت جلسه با امضاکنندگان نماینده سازمان صمت و مدیرکل منابع طبیعی و محیط زیست استان و فرماندار شهرستان، جهت اجرای تعهدات و انجام مسئولیت اجتماعی آنها نسبت به روستای یک لنگی، مخالفت با استقرار واحدهای شترمرغ و دام و طیور در سطح بخش سیستان به دلیل حفظ محیط زیست و حفظ چشم انداز طبیعی منطقه و محدودیت منابع آب، ارائه نامه های درخواستی روستاهای سطح بخش به دست شخص رئیس‌جمهور در فرودگاه اصفهان نیز انجام شد.

همچنین گرفتن دو دستور کتبی از رئیس سازمان برنامه و بودجه میرکاظمی در سفر به شهرستان کوهپایه با مساعدت فرماندار شهرستان کوهپایه آقای هدایت، پیگیری مسائل و مشکلات مساجد و هیئت امنای روستاهای سطح بخش با حضور حجت اسلام فوقی از ستاد تبلیغات استان و امام جمعه شهر سجزی در روستاهای بخش و همچنین پیگیری جذب اعتبار از ستاد اقامه نماز جهت تعمیرات و تجهیز مساجد روستاهای سطح بخش، پیگیری تعریض جاده پلیس راه سجزی به زفره، پیگیری و درخواست روکش آسفالت گرم جاده های سجزی، ورتون، زفره ورودی بلوار، روستای یک لنگی، جاده فشارک، جاده مزرعه عبدالله که با مساعدت فرمانداری شهرستان کوهپایه در برنامه اجرایی قرار گرفت، مکاتبه و پیگیری راه اندازی سرویس اتوبوس اصفهان، سجزی، ورتون، زفره از فرمانداری شهرستان، درخواست الزام اخذ رضایت مرتع داران روستاهای سطح بخش در مواردی که طرح مرتع داری وجود دارد جهت استقرار صنایع و معادن از مدیرکل منابع طبیعی استان نیز از جمله اقدامات دیگر است.

*برای افراد کمتر برخوردار و محروم در بخش سیستان چه فعالت ها و اقداناتی انجام شده است؟

در این زمینه اقدامات مختلفی انجام شده است که تلاش برای حل مشکلات و توزیع عادلانه امکانات بخشی از ان است و همچنین تلاش کردیم با استفاده از ظرفیت خیرین در این زمینه گام برداریم
همچنین سعی کردیم مشکلت را در این زمینه پیگیری کنیم که اخذ موافقت دو پلاک زمین در روستای فشارک برای دو جانباز محترم از اهالی روستای فشارک با مساعدت بانکی پور نماینده محترم مجلس شورای اسلامی، دیدار و رسیدگی به وضعیت مددجویان کمیته امداد و بهزیستی روستاهای بخش و تکمیل مسکن محرومین روستاهای سطح بخش، درخواست و پیگیری تخصیص سهمیه آرد خانگی برای سرپرست خانوارهای کم بضاعت روستاهای سطح بخش که بصورت خانگی پخت نان دارند از دفتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز انجام شد.

*مطلب و سخنی که لازم می دانید در پایان این مصاحبه به آن اشاره کنید؟

بدون شک ما هر چه تلاش کنیم و انجام دهیم یک وظیفه در قبال اعتماد مردم به ماست که شبانه روز در حسن انجام آن تلاش می کنیم البته بدیهی است که مشکلت زیادی وجود دارد که باید با جدیت در حل آن کوشید و ما امادگی داریم از ظرفیت های مختلف در حل مشکلات استفاده کنیم.

همچنین از نقدهای سازنده استقبال می کنیم و اعتقاد داریم نظرات، نقدها و راهنمایی ها چون چراغی روشن گر در مسیر ماست و بدون شک در رسیدن به هدف امری راه گشا و ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.