سرویس: آخرین اخبار 08:57 - دوشنبه 21 شهریور 1401

فیروزه چگونه تشکیل می شود؟

هزاران سال است که سنگ فیروزه به عنوان یک سنگ قیمتی و سنگ تزئینی به دلیل رنگ خاص و خواص متعدد مورد توجه قرار گرفته است. این سنگ نخستین بار در سینا مورد استخراج قرار گرفت و مصریان از آن در جواهرات خود که شامل انگشتر فیروزه و دستبند فیروزه و گوشواره فیروزه استفاده می‌کردند

اصفهان شرق- آگهی/

نگاهی کلی به فیروزه

در این مقاله نگاه کلی به سنگ فیروزه و نحوه تشکیل آن می پردازیم، فیروزه یک کانی مات به رنگ آبی تا سبز و با فرمول شیمیایی  CuAl6(PO4)4(OH)8·4H2O، یک فسفات مس و آلومینیوم هیدراته است. هزاران سال است که سنگ فیروزه به عنوان یک سنگ قیمتی و سنگ تزئینی به دلیل رنگ خاص و خواص متعدد مورد توجه قرار گرفته است. این سنگ نخستین بار در سینا مورد استخراج قرار گرفت و مصریان از آن در جواهرات خود که شامل انگشتر فیروزه و دستبند فیروزه و گوشواره فیروزه استفاده می‌کردند. با مرور زمان سنگ فیروزه محبوبیت زیادی بین کشورهای دیگر پیدا کرد و در ایران هم به دلیل خواص درمانی و معنوی متقاضی زیادی پیدا کرد. هم اکنون، انگشتر فیروزه جایگاه خاصی در جهان دارد.

فیروزه چگونه تشکیل می شود؟

فیروزه به عنوان یک کانی ثانویه با نفوذ محلول‌های آبی اسیدی در طول هوازدگی و اکسیداسیون کانی‌های از قبل موجود شکل می‌گیرد. به عنوان مثال مس ممکن است از سولفیدهای مس اصلی مانند کالکوپیریت یا کربنات های ثانویه مالاکیت یا آزوریت تشکیل شود و آلومینیوم ممکن است از فلدسپات باشد. از آنجایی که سنگ فیروزه معمولاً در مناطق خشک تشکیل می‌شود، به نظر می‌رسد متغیرهای آب و هوایی نقش مهمی را در تشکیل فیروزه ایفا می‌کنند.

در داخل سنگ‌های آذرین، فسفر و AI2O3 وجود داشته و تحت فشار گرما از لایه‌های زمین خارج می‌شوند. پس از اینکه این عناصر از طریق منافذ به سطح سنگ مادر خود رسیدند، با مواد موجود در محیط اطراف مانند مس ترکیب شده و فیروزه تشکیل می‌شود. تنوع بالای رنگی فیروزه هم از همین موضوع نشات می‌گیرد. بسته به عناصری که از فضای اطراف جذب فیروزه می‌شوند، رنگ آن تغییر پیدا می‌کند. هر چه در تشکیل سنگ فیروزه حضور مس قوی‌تر باشد، رنگ آن به سمت آبی میل می‌کند و چنانچه آهن بیشتری در فرآیند سهیم باشد، رنگ فیروزه به سمت سبز کشیده می‌شود.

البته در نظر داشته باشید که سنگ فیروزه در تمامی نقاط دنیا به این شکل بوجود نمی‌آید. به طور مثال در کشور چین سنگ فیروزه از اسیدی شدن بقایای بجا مانده از ماموت‌ها تولید شده و بیشتر رنگ آن در طیف آبی قرار می‌گیرد.

فیروزه در کجا یافت می شود؟

سنگ فیروزه در کشورهای مختلف سراسر دنیا وجود داشته و بهترین نوع آن در کشور ایران یافت می‌شود.

فیروزه در آمریکا

آریزونا، کالیفرنیا (شهرستان‌های سن برناردینو، امپریال، اینیو)، کلرادو (شهرستان‌های کونژوس، ال پاسو، دریاچه، ساگواچی)، نیومکزیکو (شهرستان‌های ادی، گرانت، اوترو، سانتافه) و نوادا (شهرستان‌های کلارک، الکو، اسمرالدا، اورکا) وشهرستان‌های لندر معادن غنی فیروزه را در خود جای داده بودند. بومیان آمریکایی پیش از کلمبیا، ذخایر کالیفرنیا و نیومکزیکو را با استفاده از ابزار سنگی استخراج کردند. اعتقاد بر این است که Cerrillos، نیومکزیکو محل اولین معدن فیروزه است. دولت قبل از دهه 1920 بزرگترین تولید کننده کشور بود و در حال حاضر تنها یک معدن در کانیون کالیفرنیا کار می‌کند.

سنگ فیروزه مصر

از 3000 قبل از میلاد در مصر باستان و احتمالاً قبل از آن، مصریان از فیروزه استفاده می‌کردند و شبه جزیره سینا بزرگترین معدن منطقه بود. این شبه جزیره دارای شش معدن است که همگی در ساحل جنوب غربی آن قرار داشته و مساحتی به وسعت تقریبی 650 کیلومتر مربع (250 مایل مربع) دارند.

سنگ فیروزه ایران

حداقل 2000 سال است که ایران منبع اصلی فیروزه بوده است. در ابتدا ایرانیان آن را «پیروزه» به معنای «موفقیت» می‌نامیدند و بعد از آن عرب‌ها آن را «فیروزه» نامیدند که در فارسی نیز امروز به آن «فیروزه» می‌گویند. فیروزه در معماری ایرانی برای پوشاندن دیوارهای کاخ و مکان‌های مقدس استفاده می‌شد، زیرا رنگ آن را نشانه بهشت ​​روی زمین می‌دانستند. بهترین فیروزه ایران در حال حاضر از معادن نیشابور استخراج می‌شود و رنگ بندی جذاب فیروزه این منطقه سبب شده که تقاضای زیادی از سمت بازار جهانی داشته باشد.    انگشتر فیروزه جایگاه ویژه ای نسبت به سایر جواهرات فیروزه دیگر دارد.

سنگ فیروزه چین

برای 3000 سال یا بیشتر، چین جز کشورهایی بوده که معادن سنگ فیروزه را در خود جای داده است. علاوه بر چین در تبت هم ذخایر فیروزه‌ای وجود دارد که کیفیت آن بالاتر از فیروزه چینی است.

خریداری سنگ فیروزه:

فروشگاه فیروزه کارما ، فروشگاهی است که سنگ های فیروزه اصل نیشابور را به شما مشتریان عزیز ارائه می دهد. برای مشاوره و راهنمایی، با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.