سرویس: اخبار شهرستان 11:40 - یکشنبه 13 شهریور 1401

نمونه ای از همکاری و تعامل بین مردم کویر؛

مراسم خشت زنی در شهر حسن آباد با قدمت 80 ساله/ یک روز به یاد ماندنی

برای تهیه خشت مورد نیاز لحد قبور مردگان مردم شهر حسن آباد یک روز در سال( معمولا در جمعه آخر شهریورماه) مراسم خشت زنی را با همکاری یکدیگر و به صورت رایگان برگزار می کنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ برای تهیه خشت مورد نیاز لحد قبور مردگان مردم شهر حسن آباد یک روز در سال( معمولا در جمعه آخر شهریورماه) مراسم خشت زنی را با همکاری یکدیگر و به صورت رایگان برگزار می کنند.

خبرنگار اصفهان شرق برای روشن تر شدن موضوع به سراغ بانی این کار رفت و موضوع را جویا شد.

حاج رضا حق شناس معروف به حاجی رضا رمضان کسی است که وسایل و امکانات این مراسم را آماده می کند از وی پرسیدم چند سال است که شما این کار را انجام می دهید حاج رضا اینگونه موضوع را تشریح کرد.

ابتدا پدر بزرگم حاج حسین حق شناس( حاج حسین رمضان) حدود 80 سال قبل این کار را بنا نهاد در آن زمان قبرستان حسن آباد کوچک بود چون وی کشاورز بود جهت کسب ثواب اخروی در مزرعه خشت می زد و بعد با الاغ به قبرستان می آورد و هنگام دفن مردگان ازان هااستفاده می کردند.

حاج رضا در ادامه افزود:بعد از فوت پدربزرگم پدرم حاج رمضان این کار را تا آخر عمرش ادامه داد و مراسم خشت زنی را از صحرا به خود قبرستان منتقل کرد و مردم قدیم با ان روحیه همکاری با کمک یکدیگر این مراسم را زنده نگه داشتند و امروز این کار به بنده محول شده است و با کمک فرزندانم و مردم خوب شهر حسن آباد این مراسم یک روزه را با به نحو احسن برگزار می کنیم.

شایان ذکر است در شهر حسن آباد طبق سنت قدیمی و دینی وقتی قبر می کنند برای متوفی لحد هم درست می کنند و لحد را با خشت می پوشانند و خشت هایی که مراسم خشت زنی تهیه می شود در محلی در قبرستان انبار می کنند تا در مواقع ضروری از آن هااستفاده شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.