اصفهان شرق

۱۰ جای دیدنی شهر کاشان که باید حتما آنها را ببینید/ جزییات

کدخبر: 214453
1401/05/30 در ساعت 09:20

به گزارش اصفهان شرق، جاهای دیدنی کاشان آنقدر زیاد است که یک بار سفر به آن کافی نیست. اما برای اینکه از قبل بتوانید برنامه مناسبی برای سفر به کاشان داشته باشید، در این جا ۱۰ تا از جاهای دیدنی کاشان را به شما معرفی می‌کنیم.

سرزمین گل و گلاب

شهر کاشان به خانه‌های تاریخی،‌ دیدنی‌های طبیعی،‌ آیین سنتی،‌ گل و گلاب معروف است. این شهر داستان‌های زیادی از ۷ هزار سال پیش تا کنون را در سینه‌اش دارد. تپه سیلک زادگاه یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری است و به همین دلیل از کاشان به عنوان اولین تمدن یکجانشینی و شهرنشینی یاد می‌کنند.

 

۱. باغ  و‌ حمام فین

نام باغ فین را احتمالا حتما شنیده‌اید. امکان ندارد کسی به کاشان سفر کند و از این باغ و حمام معروفش دیدن نکند.

باغ فین یک نمونه کامل و زیبا از باغ‌های ایرانی است که در کنار چشمه سلیمانیه قرار دارد. برای همین اینجا از اکثر نقاط شهر خنک‌تر است.

 

۲. مسجد جامع کاشان

مسجد جامع کاشان قدیمی‌ترین بنای تاریخی در این شهر است. ظاهرا این مسجد به دستور دختر مالک اشتر، یعنی صفیه خاتون و در زمان سلجوقیان ساخته شده است. البته در طول این سال‌ها این مسجد تعمیر و مرمت شده.

این مسجد یکی از جلوه‌های هنر اصیل ایرانی و یکی از زیباترین مسجدهای تاریخی است. طرح‌های زیبای کاشی‌کاری و خطاطی جای‌جای این مسجد را پر کرده است.

 

۳. خانه طباطبایی‌ها

خانه معروف طباطبایی‌ها را به خاطر تاجر معروف نطنزی، یعنی جعفر طباطبایی می‌شناسیم که این خانه را در دوران قاجار برای خودش ساخته است.

ساخت این خانه ده سال طول کشیده است. با قدم گذاشتن به درون این خانه و دیدن جزئیات آن متوجه می‌شوید که چرا ده سال ساخت این خانه طول کشیده است.

 

۴. خانه عباسیان

 

مشخص نیست اولین صاحب این خانه کیست؛ اما اکثرا معتقدن که خانه عباسیان زیباترین خانه تاریخی کاشان است. این خانه توسط ورثه به آقای عباسیان که یک تاجر فرش بود فروخته شد و اسم او روی این خانه مانده است.

 

۵. خانه بروجردی‌ها

یکی دیگر از خانه‌های قدیمی کاشان که ساختش به زمان قاجار می‌رسد، خانه بروجردی‌هاست. نمای منحصر به فرد این خانه مدیون بادگیرهای هلالی و قرینه روی بام و کلاه فرنگی است.

 

۶. مسجد و مدرسه آقا بزرگ

یکی از باشکوه‌ترین مسجدهای ساخته شده در زمان قاجار نیز در این شهر وجود دارد. مسجد و مدرسه آقا بزرگ دارای یکی از بزرگ‌ترین گنبدهای آجری در ایران است.

 

تزیینات معماری مثل کنده‌کاری‌، گچ‌بری‌،‌ مقرنس‌‌کاری‌‌،‌ کاشی‌کاری‌،‌ گره‌چینی و نقاشی‌ها بسیار ساده و در عین حال هنرمندانه است.

 

۷. تپه سیلک

بدون شک دیدن جایی که یکی از کهن‌ترین تمدن‌های بشری در آن شکل گرفته تجربه‌ای جذاب است. تپه‌ سیلک در زمان‌ها گذشته محلی برای عبادت بوده است. یکی از گورستان‌های این منطقه مربوط به ۳۵۰۰ سال پیش و دیگری مربوط به ۳۰۰۰ سال پیش است. این تپه در اثر راه افتادن سیل در حدود ۸۰ سال پیش کشف شده است.

 

۸. حمام سلطان امیر احمد

قدمت این حمام به دوران سلجوقیان می‌رسد. بنای فعلی در زمان قاجار مرمت شده است. یکی از زیباترین بام‌های گنبدی ایران مربوط به همین حمام است. پشت بام این حمام میزبان عکس یادگاری هر کسی است که به این حمام می‌آید.

فضای داخلی حمام با کاشی‌های آبی و طلایی، گچ‌بری‌ها، نقاشی‌ها، شیشه‌های رنگی و سقف‌های طاقی کلی بسیار دیدنی است.

 

۹. بازار سنتی کاشان

یکی از جاهای دیدنی مهم کاشان، بازار قدیمی و سنتی این شهر است. مورخان معتقدند قدمت این مکان به زمان آل‌بویه می‌رسد. در خود این بازار کلی مکان تاریخی وجود دارد؛ مسجد میدان میرعماد، کاروانسرای میرپنج، تیمچه امین‌الدوله، تیمچه صباغ، حسینیه سوراخ ریسمان و…

 

۱۰. روستای ابیانه

یکی از روستاهای این استان که شهرتی جهانی دارد، روستای ابیانه است. این روستا در دامنه کوه و کنار رودخانه قرار گرفته است. می‌توانید در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستا بین خانه‌های سرخ و چوبی بگردید و با محلی‌هایی که لباس‌هایشان مربوط به همین خطه است معاشرت کنید.

 

با کمک پینورست اقامتگاه مناسب را پیدا کنید

پینورست یک پلتفرم آنلاین است که به صورت تخصصی در زمینه اجاره انواع اقامتگاه در سراسر ایران فعالیت می‌کند. دلیل تمایز پینورست‌ از بقیه جاها این است که تمامی واحد‌ها گلچین و بازرسی شده‌اند و صحت و درستی امکانات و تصاویر تایید شده است. به همین دلیل هرچیزی که در صفحه اقامتگاه می‌خوانید و می‌بینید کاملا بر واقعیت منطبق است و موقع رسیدن به اقامتگاه غافلگیر نمی‌شوید.

امکان ثبت نظر در پینورست هم باعث می‌شود که هم بتوانید نظر نفرات قبلی که در اقامتگاه‌های مورد نظر شما اقامت داشته‌اند را بخوانید تا خیالتان از رزرو راحت شود و هم نظرتان را به افراد بعدی بگویید تا در انتخابشان کمک کنید.

برای ما مهم است که تجربه‌ای عالی از اقامت داشته باشید؛ برای همین در تمام طول اقامت، یعنی از قبل از رزرو و تحویل کلید تا بعد از خارج شدن از اقامتگاه در کنارتان هستیم.