سرویس: آخرین اخبار 14:28 - سه شنبه 11 مرداد 1401

قیمت میلگرد مورد نیاز یک پروژه چگونه محاسبه میشود‌؟

عواملی مانند نرخ ارز که نوسان آن میتواند بر قیمت میلگرد تاثیر بگذارد و یا میزان عرضه و تقاضای این محصول در انواع مختلف آن، که میتواند باعث بالاتر رفتن و یا پایین تر آمدن قیمت میلگرد شود.

اصفهان شرق- آگهی/

میلگرد که یکی از اساسی ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی به شمار میرود با کاربردهای مختلف در این صنعت مورد استفاده قرار میگیرد و به همین دلیل در انواع مختلفی نیز، به تولید میرسد.

به دلیل کاربردهای متفاوت و مهم این محصول، قیمت میلگرد در بازار آهن بسیار حائز اهمیت است.

موارد بسیاری وجود دارند که میتوانند تعیین کننده و یا تاثیر گذار بر قیمت میلگرد باشند.

عواملی مانند نرخ ارز که نوسان آن میتواند بر قیمت میلگرد تاثیر بگذارد و یا میزان عرضه و تقاضای این محصول در انواع مختلف آن، که میتواند باعث بالاتر رفتن و یا پایین تر آمدن قیمت میلگرد شود.

از عوامل دیگر تاثیر گذار و تعیین کننده قیمت میلگرد، تامین مواد اولیه، قیمت خرید آن و محل تامین است که به نوبه خود میتواند تاثیر محسوسی را بر قیمت این محصول داشته باشد.

میزان صادرات نیز با تاثیر گذاشتن بر میزان عرضه و تقاضای میلگرد، میتواند به صورت دوره ای قیمت میلگرد را دچار نوسان کند.

اما در میان تمامی این عوامل که مستقیم یا غیر مستقیم بر قیمت میلگرد تاثیر میگذارند، عامل وزن میلگرد، یکی از مهم ترین فاکتورهای محاسبه قیمت میلگرد به شمار میرود.

وزن میلگرد میتواند یکی از نشانگرهای میزان کیفیت آن هم باشد؛ به همین دلیل از طرف تولیدکنندگان مختلف میلگرد در کشور، بسیار مورد توجه قرار میگیرد؛ چرا که وزن میلگرد باید مطابق با استانداردهای بین المللی وزنی میلگرد رعایت شود و در هنگام ساخت و تولید میلگرد به نحوی قطر سطح مقطع، مواد به کار رفته در ساخت میلگرد و نحوه تولید تنظیم شوند تا وزن هر سایز آن مطابق با استاندارهای تعیین شده در جداول استاندارد بدست بیاید.

هرچه وزن نهایی میلگرد تولیدی، به عدد وزنی تعیین شده استاندارد، نزدیک تر باشد، نشان دهنده آن است که در تولید آن دقت عمل لازم رعایت شده و به استانداردهای جهانی نزدیک تر خواهد بود و این نشان دهنده کیفیت تولید میلگرد است که سبب میزان کم یا زیاد اعتماد بازار و خریداران به برندهای تولید میلگرد میشود.

حال چنانچه برای اجرای یک پروژه در صدد محاسبه قیمت میلگرد مورد نیاز خود باشیم، چگونه باید این محاسبه را انجام دهیم.

در جواب این سوال، به وزن کل میلگردهای مورد نیاز برای پروژه نیاز داریم تا بتوانیم قیمت کل میلگرد را محاسبه کنیم.

در برخی از موارد، به صورت تخمینی و کلی برای هر متر مربع از مساحت پروژه، میزان ۴۰ تا ۶۰ کیلوگرم میلگرد، در نظر گرفته میشود که البته البته روش دقیقی نیست و معمولا میزان هدر رفت میلگرد خریداری شده در این روش محاسبه زیاد است و قاعدتا مقرون به صرفه نیست و باید به دنبال روش دقیقی برای بدست وزن میلگرد مورد نیاز و سپس قیمت کل آن باشیم.

روشهای بدست آوردن وزن یک متر میلگرد

برای بدست آوردن وزن استاندارد یک متر از میلگرد میتوان به مراجع استاندارد آن مراجعه کرد.

مراجع استاندارد برای بدست آوردن وزن یک متر از میلگرد به شرح زیر هستند:

▫️جدول وزنی اشتال میلگرد

▫️جدول وزنی کارخانه

▫️جدول لیستوفر

▫️با استفاده از فرمول

 

فرمول بدست آوردن وزن میلگرد

برای بدست آوردن وزن یک شاخه میلگرد میتوان از فرمول زیر استفاده کرد:

وزن یک شاخه میلگرد= (قطر میلگرد به توان ۲ × طول میلگرد) تقسیم بر ۱۶۲

با استفاده از فرمول بالا و جایگذاری اعداد مربوطه میتوانیم به وزن یک شاخه از میلگرد برسیم.

سپس با داشتن وزن یک شاخه از آن میتوان به وزن کل میلگرد مورد نیاز برای یک پروژه و در نهایت به قیمت کلی برای خرید میلگرد رسید. بدین صورت که پس از بدست آوردن وزن یک شاخه از میلگرد با استفاده از یکی از روشهای گفته شده در بالا، میتوان این عدد را در تعداد شاخه های مورد نیاز ضرب کرد و وزن کلی میلگرد مورد نیاز را بدست آورد.

محاسبه قیمت میلگرد مورد نیاز پروژه

پس از اینکه توانستیم به وزن کلی میلگرد مورد نیاز برای پروژه خود برسیم، نوبت به محاسبه قیمت کل خرید میلگرد مورد نیاز میرسد.

جهت این کار باید از قیمت روز میلگرد اطلاع داشته باشیم. با دانستن قیمت روز میلگرد، آن را در عدد وزن کل میلگرد مورد نیاز ضرب کرده و قیمت کل را بدست می آوریم.

 

نتیجه گیری:

همانطور که گفته شد میلگرد از مهم ترین محصولات فولادی مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی به شمار میرود که اصلی ترین کاربرد آن، افزایش مقاومت کششی بتن در برابر نیروهای کششی است؛ چرا که بتن با وجود مقاومت فشاری بالا، از مقاومت کششی کافی و خوبی برخوردار نیست و برای بالا بردن ایمنی و استحکام ساختمان لازم است از میلگرد به عنوان یک عضو حمایتی و پشتیبانی استفاده شود.

وزن میلگرد علاوه بر اینکه برای بدست آوردن قیمت کلی جهت خرید میلگرد مورد نیاز برای یک پروژه مهم است، میتواند تا حد زیادی نشان دهنده کیفیت میلگرد نیز باشد. میلگردی که با استاندارهای جهانی بیشترین مطابقت را دارد، از کیفیت بیشتری هم برخوردار است.

برای بدست آوردن وزن میلگرد میتوان از روشهایی که در این مطلب به آنها اشاره شد، استفاده کرد و از این طریق هم به وزن کل میلگردهای مورد نیاز برای استفاده در پروژه رسید.

‌پس از آنکه وزن کل میلگردها به علاوه قیمت روز میلگرد را بدست آوردیم میتوان قیمت هر نوعی از میلگرد مانند قیمت میلگرد ۱۴، میلگرد ۱۰ ساده، میلگرد آجدار و ‌… را از طریق آن محاسبه کنیم و تفاوتی در نوع میلگرد نخواهد داشت.

برای خرید میلگرد بهتر است به مراکز معتبر فروش میلگرد که به ارائه و پخش محصولات معتبر و شناخته شده بازار مشغول هستند مراجعه شود تا تضمینی برای حفظ سرمایه و  همینطور ایمنی پروژه باشد.

شما میتوانید برای خرید میلگرد با بهترین قیمت روز، با مرکز پخش آهن جم با شماره‌  03133869211 تماس  حاصل نمایید.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.