سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 07:31 - چهارشنبه 05 مرداد 1401

آیا کمبود ویتامین دی خطرناک است؛

در مورد ویتامین دی (D) بیشتر بدانیم ،ویتامین دی برای چی خوبه

چناچه می دانیم بدن هر فدری برای سلامتی در برار انواع بیماری ها “ویتامین d” نیاز دارد. این ویتامین یکی از موجبات نیاز تراکم استخوان بدن است.

ویتامین دی چیست؟

ویتامین دی (کلسیفرول) که در بافت چربی بدن ذخیره می شود.این ویتامین را می توانید بصورت طبیعی دریافت کنید، غذاها بیشتربا ویتامین D2 یا D3 غنی می شوند.علاوه بر غذاهای بیعی بصورت مکمل هم در داروخانه انلاین و سطح شهر می توانید پیدا کنید. همچنین تابش اشعه فرابنفش (UV) نور خورشید به پوست سبب تشکیل ویتامین دی (D) می شود.

فواید ویتامین D برای بدن

مصرف ویتامین دی برای سلامتی بدن فواید زیادی دارد که به اختصار به آن می پردازیم

تقویت تراکم استخوان ها

یکی از ضروری ترین ویتامین های مورد نیاز برای استخوان ها دی است. این ویتامین با جذب کلسیم سبب تقویت استخوانها و مقاوت تراکم آنها می شود. از نبود ویتامین دی مشکلاتی چون پارانتزی بودن پا و کشیدگی زانو ها می شود.

پیشگیری ا بیماری راشیتیسم ( نرمی استخوان)

همانگونه که فهمیدید ویتامین دی سبب مقاوم بودن اسخوان می شود. ویتامین دی از بروز بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان پیشگیری می کند.افرادی که از نور آفتاب گریزانند باید این ویتامین را بصورت خرید از داروخانه انلاین یا دیگر داروخانه تهیه و استفاده کنند.

پیشگیری از بیماری ام اس:

پژوهش ها نشام می دهد رابطه مستقیمی بین نور خورشید، ویتامین D و  ابتلا به بیماری ام اس وجود دارد. بیماری ام اس در جاهایی که کمتر نور آفتاب به انجا می تابد بیشتر شایع است.

آسیب چشمی به حداقل می رسد

یکی از دلایل ضهیف شدن چشم ها در سنین بالا دژنراسیون ماکولا  است. پیشرفت آهسته تاری دید کم کم سبب ضعف  دید چشم ها می شود. ویتامین دی یکی از علل تقویت چش ها است. طبق تحقیقات انجام شده این ویتامین در بینایی بیماران گلوکوم ( آب سیاه) بسیار موثر است.

رفع اسپاسم عضلانی:

ویتامین D در بدن به عضلات برای جذب کلسیم، تقویت بدن و عملکرد بهتر کمک می کند. دریافت کم ویتامین Dاز دلایل مهم و اسپاسم عضلات است.

لاغری :

یکی از برترین ویژگی های ویتامین D که ناگفته مانده است روند چاق شدن و افزایش وزن را کند می کند، نبود ویتامین دی بر روی چربی ها اثر منفی دارد. ترکیب امگا3 و ویتامینD باعث لاغری می گردد. زنان یائسه که روزانه 400 واحد ویتامین د به علاوه 1000 میلی گرم کلسیم مصرف می کنند، نسبت به دیگر افراد لاغر می شود.

پیشگیری از کلسترول :

اگر ویتامین دی بدن شما زیاد باشد  کاهش LDL نیز بیشتر خواهد بود.افرادی که به اندازه کافی ویتامین D دریافت می کنند، افزایش کلسترول را نخواهد داشت.

فشار خون بالا

برای افرادی که دچار فشار خون بالا هستند یکی از دلایل گرفتاریشان نبود ویتامین دی را بر شمردند. نبود ویتامین دی سب بیماری کلیوی نیز خواهد شد.

بیماری قلبی:

کمبود ویتامین د خطر ابتلا به بیماری قلبی، حملات قلبی، سکته و نارسایی قلبی و همچنین خطر رسوب کلسیم در شریان ها را افزایش می دهد.

احتمال ضعیف مبتلا شدن به سرطان :

تحقیقات نشان می دهد کسانی که ویتامین دی بالایی دارند کمتر به سرطان های کولون، سینه، پروستات، پوست و پانکراس مبتلا می شوند. برا اساس پژوهش ها زنان یائسه که مکمل کلسیم و ویتامین د مصرف می کنند، سران سینه کمتر می گیرند. در این مورد تحقیقات ادامه دارد تا متایج با ثبات تر به دست بیاید

مبارزه با فراموشی ( الزایمر):

نبود به اندازه کافی ویتامین D  سبب الزایمر در افرادپیر می شود. زوال عقل  یکی از علت های مهم عدم وجود ویتامین د در بدن است، بزرگسالانی که در معرض کمبود ویتامین دی هستند، 55 درصد بیشتر نسبت به دیگر افراد همسن خود زوال عقل قرار دارند.

چه مقدار ویتامین D در روز برای بدن کافی است؟

نمی توان دقیق گفت چرا که به سن و سال افراد بستگی دارد. در دهه اخیر، موسسه پزشکی میزان مصرف مرجع (DRI) را برای کلسیم و ویتامین D تعیین کرد. برای جزئیات بیشتر در گوگل DRIs for Calcium and Vitamin D تایپ کنید و مطالعه کنید.

نبود ویتامین D چه کسانی را تهدید می کند؟

اطفال
بچه های زیر 4 سال
زنان شیرده و باردار
افراد مسن
کسانی که به انداه کافی از نور خورشید بهره مند نیستند
افراد دارای پوست برنز و تیره
بیماری سلیاک
اشخاص چاق
کسانی که از پوکی استخوان زجر می کشند
بیماران کلیوی
بیماران هیپرپاراتیروئیدیسم
اشخاص مبتلا به لنفوم (نوعی سرطان)
اشخاصیکه داروهایی مانند کلیسترامین ،داروهای ضد قارچ، داروهای درمان ایدز، داروهای ضد تشنج و گلوکوکورتیکوئیدها را بصورت مداوم مصرف می کنند

علائم کمبود ویتامین D چیست؟

تشخیص در مراحل نخستین بصورت خفیف کاری سخت و دشوار است چراکه علائم و نشانه‌های خاصی ندارد اما زمانی که کمبود ویتامین D شدید باشد در بلندمدت علائم زیر در فرد ظاهر می‌شوند. ابتلای مکرر به بیماری‌های عفونی، ضعف و خستگی ، افسردگی ، کمر درد ، استخوان درد و اختلال در ترمیم زخم را می توان بر شمرد.

مقدار ویتامین موردنیاز روزانه برای هر فرد در سنین مختلف عبارتند از :(مقادیر بر حسب میکروگرم هستند.)

نوزاد تازه بدنیا آمده تا 12 ماهگی:10

کودکان 1 تا 13 سال:15

افراد نوجوانان 14 تا 18 سال:15

بزرگسالان 19 تا 70 سال:15

مادران  باردار و شیرده:15

مهمترین منابع ویتامین دی :

بصورت کلی می توان گفت از منابع مختلفی بدست می آید همچون:

قرار گرفتن در معرض تابش نور آفتاب:

در فرایند تکمیل ویتامین د از رق نور آفتاب بخار اشعه فرابنفش است

مواد خوارکی حاوی ویتامین دی:

انواع خوراک دریایی مثل تن و ماهی سالومون
جگر گاو
لبنیات
قارچ
زرده تخم مرغ
غلات
مرکبات
نوشیدنی های سویا
مکمل ویتامین د در داروخانه آنلاین:

برای دریافت ویتامین د از طرق رژیم غذایی باید هزینه زیادی متقبل شد و دریافت آن سخت است.از همین جهت شما می توانید مکمل های ویتامین دی را بصورت مولتی ویتامین در اشکال مختلفی چون کپسول یا قرص از دوز 50 تا 1000 واحد از داروخانه تهیه نمایید.در مصرف این ویتامین تجویز دکتر مربوطه مهم است

کمبود ویتامین دی

عللی که باعث کاهش ویتامین د می شوند

رژیم غذایی که ویتامین د ندارد
عدم جدب دی بخاطر سو جذب
دوری از نور خورشید
عوارض اصلی نبود ویتامین دی

بهم خوردن تراکم استخوان و استخوان درد
ابتلا به نرمی استخوان در کودکان و ابتلا به نوعی نرمی استخوان (استئومالاسی) بخار عدم ویتامین D
ضعیف شدن اسخوان ها
درد و ضعف ماهیچه ها
سرگیجه و درد شدید در ناحیه سر
مشکلات گوارشی شدید
تعری زیاد
ریزش مو
پیشگیری و درمان کمبود ویتامین دی D:

خوردن غذاهای  دارای ویتامین D
زیر تابش افتاب قرار بگیرید و لذت کافی از آن ببرید. برای دریافت ویتامین دی به حد کافی باید 5 تا 15 دقیقه به صورت، دست ها، پاها و کمرتان دو تا سه بار در هفته بتابد.قرار گفتن زیاد در معرض تابش خورشید سرطان پوست و پیری زودرس پوست را به دنبال دارد.
از مکمل های ویتامین دی و قرص تریپل فلکس  استفاده کنید. ویتامین دی در داروخانه ها به دو حالت دی 2 (ارگوکلسیفرول) و دی 3 (کوله کلسیفرول) وجود دارد که هر جفتش برای بدن ضروری است.
عوارض ناشی از مصرف بیش ­از اندازه­‌ی ویتامین دی

در اثر مصرف زیاد ویتامین D مسمومیت  غیر اختصاصی مانند،  بی­‌اشتهایی، کاهش وزن شدید، تکرر ادرار زیاد و ارتیمی قلب، داشته باشد. و دیگر اینکه بالا رفتن کلسیم در خون سبب توده­‌های کلسیم در رگ و بافت­‌ها و درنتیجه آسیب دیدن قلب و عروق و کلیه شود. استفاده  داروی کلسیم (۱۰۰۰ میلی­‌گرم روزانه) و ویتامین د (۴۰۰ IU) توسط بانوان پیش از یائسگی طی چند سال در موسسه­‌ی سلامت زنان منجر به افزایش 18% خطر ابتلا به سنگ کلیه شد. ذخیره ۵۰۰nmol/L  (>200 ng/mL) از ۲۵(OH)D در خون به‌­صورت بالقوه خطرناک و سمی محسوب می­‌شود.

تداخلات دارویی ویتامین D:

ویتامین D، با قرص هایی  مانند فشارخون بالا و مشکلات قلبی تداخل دارد . بعضی کپسول ها مثل مسهل ها، استروئیدها، ضد تشنج ها و داروهای ضد کلسترول سبب جذب کمتر ویتامین D در بدن می شوند.اگر دارو مصرف می کنید،حتما با پزشک مربوه در تماس باشید.

لینک فروشگاه

لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.