سرویس: تولیدی 11:05 - شنبه 25 تیر 1401

تصمیم با شماست...

آیا مسیری که غرب طی کرد، زیان دید و بازگشت را دوباره تجربه کنیم؟

مساله ی عفاف و حجاب به عنوان یک دستور دینی تنها یک عقیده ی اسلامی نیست که عده ای بگویند به اسلام اعتقاد ندارند و عده ای دیگر بگویند ما این اعتقاد را قبول نداریم. در تبیین مساله ی عفاقت و حجاب همانند دیگر گزاره های دینی باید بیان بشود که رعایت عفاف در زن و مرد به سود خودشان، خانواده ها و جوامع بشری است.

اصفهان شرق، بهنام شاکر؛ شاید مهمترین مشکل ما بخصوص در سال های بعد از انقلاب در مساله ی عفاف و حجاب، دینی و عقیدتی معرفی کردن آن بوده است.

بهتر است برای تبیین این مساله ابتدا به تعریف دین بپردازیم. همانگونه که علامه ی طباطبایی در کتاب قران در اسلام فرموده اند، دین به معنای روش زندگی است و طبق این تعریف همه ی گزاره های دینی در جهت زندگی بهتر انسان است. یعنی هر انچه از آن نهی شده به ضرر انسان و جامعه ی انسانی است و هر انچه به ان توصیه شده به نفع انسان و جوامع انسانی است. ان احسنتم احسنتم لانفسکم و ان اساتم فلها
(آیه 7 سوره اسراء)

هر کار خوبی انجام بدهید به نفع خودتان است و هرانچه از بدی ها انجام بدهید به ضرر خودتان است و متاسفانه شاهد هستیم که در جامعه ی ما بهیچ وجه این نوع از دینداری به خصوص در موضوع عفاف و حجاب تبیین نشده است.

مساله ی عفاف و حجاب به عنوان یک دستور دینی تنها یک عقیده ی اسلامی نیست که عده ای بگویند به اسلام اعتقاد ندارند و عده ای دیگر بگویند ما این اعتقاد را قبول نداریم. در تبیین مساله ی عفاقت و حجاب همانند دیگر گزاره های دینی باید بیان بشود که رعایت عفاف در زن و مرد به سود خودشان، خانواده ها و جوامع بشری است.

در صورت کنار گذاشتن پوشش و زیست عفیفانه در ابتدا ارزش زنان از بین خواهد رفت و زمانی که ارزش زن از بین برود خانواده آسیب خواهد دید چرا که ستون هر خانواده ای زن است و در نهایت با فروپاشی ارزش زن و نهاد خانواده، جامعه با بحران رو به رو خواهد شد.

در این موضوع تجربه ی غرب به ما بسیار کمک می کند و انسان عاقل از تجربه ی دیگران استفاده می کند و در حال حاضر چه کسی است که نداند بعد از انقلاب صنعتی و با شروع انقلاب جنسی در غرب، با آزادی پوشش و روابط، آمار تجاوز، کشتن زنان توسط شریک جنسی شان، کالای جنسی شدن زنان در تبلیغات و رسانه ها، کاهش شدید ازدواج، فروپاشی خانواده، افزایش آمار سقط جنین و کودکان متولد شده در خارج از چارچوب خانواده ده ها برابر شد.

در حال حاضر سالانه 66 هزار نفر زن و دختر در جهان کشته می شود؛ در آلمان هر دو و نیم روز و در فرانسه هر سه روز یک بار، یک زن توسط دوست پسر و شریک جنسی اش کشته می شود.

حالا همین غرب با کسب تجربه های هولناک کنار گذاشتن پوشش، عفت و آزادی روابط به سمت زیست عفیفانه و خویشتنداری می رود.

جنبش های (True love wait) در کشورهای غربی به شدت در حال گسترش و به دنبال ترویج زیست عفیفانه و کنترل روابط آزاد تا زمان ازدواج است؛ این جنبش در کنار ده ها جنبش دیگر در نقد وضعیت زنان در غرب مثل (Women are not object) زنان کالا نیستند که به نقد کالای جنسی شدن زنان در تبلیغات، صنعت توریسم و هنر و… می پردازد و یا جنبش (women against the feminism) که به مخالفت با فمینیسم می پردازند. بله به مخالفت با فمینیسم چرا که با گذر زمان مشخص شد این نظریه نه تنها حامی حقوق زنان نبود بلکه باعث کالای جنسی شدن زنان و در نهایت فروپاشی خانواده و جامعه ی غربی شد.

در نهایت جنبش بازگشت به عفاف که یکی از مبلغین آن خانم وندی شلیت (wendy shalit)، محقق امریکایی است که در کتاب خود با نام دختران به عفاف باز می گردند (Return to modesty) به این نکته اشاره می کند که زن غربی از این که تنها کالایی در جهت ارضای نیازهای مردان باشد خسته شده و به دنبال بازگشت دوباره به پوشش و زیست عفیفانه است.

حال تصمیم با شماست، ایا مسیری که غرب طی کرد، زیان دید و بازگشت را دوباره تجربه کنیم؟

یا این که با استفاده از تجربه ی غرب به ترویج زیست عفیفانه منطبق با شرایط کنونی جامعه بپردازیم.

تصمیم با شماست…

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.