سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:10 - دوشنبه 13 تیر 1401

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح کرد؛

تشکیل کارگروه نوآوری در حوزه فعالیت های فرهنگ بنیان در استان اصفهان

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: کارگروه مشورتی برای مشورت و آموزش نحوه کار در حوزه فناوری‌های فرهنگی و حل مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی در اصفهان تأسیس خواهد شد.

به گزارش اصفهان شرق،سید مجید امامی در نشست «ظرفیت‌های صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی استان اصفهان» که توسط خانه فناوری های فرهنگی اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد با بیان اينکه دوره نصب بنر به عنوان‌ کار فرهنگی گذشته تاکید کرد: باید به زیست بوم نوآوری فرهنگی بازگشت تا راه حل مشکلات کشور از دل مسئله استخراج شود و این کارگروه ها ‌که با مرکز نوآوری دفتر تبلیغات اسلامی و خانه خلاق ارتباط گسترده‌ای پیدا می‌کند به دنبال تداوم این اتفاق در استان هاست.

وی افزود: برخی مجموعه‌ها هنوز در حوزه نوآوری فرهنگی ورود نداشته اند و ما از آنها دعوت می‌کنیم که به سراغ

جبهه مظلوم زندگی اجتماعی ما، یعنی فرهنگ، هنر و رسانه بیایند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه از دو سال گذشته «اخلاق هوش مصنوعی» دستور کار جهانی در معاونت فرهنگی یونسکو  شده است، اذعان داشت: پس از مذاکرات بسیار،  امسال در مجمع عمومی، سند اخلاق هوش مصنوعی یونسکو به صورت قطعنامه تصویب شد،  مسئله فرهنگ جهانی در هزاره آینده، مسئله اخلاق هوش مصنوعی است، چون الگوی زیست و حکمرانی جهانی به سمت هوش مصنوعی می‌رود پس الگوی فرهنگ جهانی هم تغییر می‌کند.

وی از برگزاری کنفرانس منطقه‌ای به صورت حضوری و مجازی با رویکرد اسلامی در حوزه اخلاق هوش مصنوعی خبرداد و گفت:  یکی از مشکلات مطرح این است که هوش مصنوعی از زمان ایجاد، در حال تهاجم به نظم  اخلاقی فطری است و این سوال که هوش مصنوعی چگونه توانسته بر اختیار و حریم خصوصی افراد فائق بیاید در بین افراد فعال این حوزه مطرح است.

امامی افزود: یکی از مشکلات کشور در صنایع و نوآوری‌های فرهنگی،  فقدان صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصصی است، در همین راستا ما در حال حاضر طرح اولین صندوق‌ سرمایه‌گذاری کاراکتر را در حال اجرا داریم که کار آن سرمایه‌گذاری و مشارکت در طراحی، معرفی و تجاری‌سازی شخصیت‌ها و کاراکترهاست که با هویت مصرف کننده ارتباط دارد و با مطلوبیت فرهنگی مخاطب رابطه برقرار می‌کند.

وی ادامه داد: به طور مثال باب اسفنجی که یکی از شخصیت‌های محبوب جهان است با دیرینگی نزدیک به ۲۰ سال اثرگذار است و برهمین اساس است که اقتدار فرهنگی آمریکا و هژمونی فرهنگی آمریکا ایجاد می‌شود و ما اگر بنا بر مقاومت فرهنگی داریم، بخشی از آن مقاومت مبتنی بر کاراکتر است و ما اگر کاراکتری برای مقابله و مقاومت نداشته باشیم دچار آسیب خواهیم شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به محصول خوب «سلام فرمانده» گفت: با وجود این اتفاق خوب نتوانسیم از آن کاراکتر و محصول جنبی استخراج کنیم چرا که شبکه توزیع نداریم.

وی ‌‌یکی از چالش‌های امروز را آموزش زبان دوم و زبان انگلیسی دانست و بیان کرد: چون منابع مکتوب و مولتی مدیای آموزش زبان مبتنی بر فرهنگ و سبک زندگی غربی است و آموزش زبان، فوق العاده موجب تغییر سبک زندگی می‌شود و ما به خصوص در حوزه گروه‌های آسیب‌پذیری مثل کودکان خردسالان باید منبع داشته باشیم، منبعی که تجاری و بازاری شود و آنقدر کارآمد که بازیگران این حوزه خود به سراغ آن بیایند.

امامی ادامه داد: ما در نشاط اجتماعی مسئله داریم و اگر محصولی در این حوزه تولید شود، قطعا حمایت می کنم اما مسئله اینجاست که محصول در مجموعه های متعهد به فرهنگ ملّی تولید و تبدیل به شبکه‌های تجاری خود کفا بشود.

وی با بیان اينکه بخش عظیمی از رسالت‌های ما در دفتر تبلیغات اسلامی به حوزه صنایع فرهنگی مربوط است، گفت: البته صنایع فرهنگی نه هدف که ابزاری برای صیانت از فرهنگ ملّی و دینی و ارتقا تعالیم آل الله(ع) در اخلاق مصرف فرهنگی و تعاملات روزمره مردم است که  یکی از بهترین روش‌هاي آن صنایع فرهنگي است.

 شناخت واقعی نیازهای فرهنگی سطح جامعه لازمه توسعه صنایع فرهنگی

 

سیدامیر آقایی، دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور در این نشست به لزوم حضور طلاب در تأمین محتوا برای حوزه گیم و انیمیشن اشاره کرد و گفت: زنجیره هویتی و جریانی بین ساحت‌های مختلف فرهنگی باید ایجاد شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مسئله، شناخت واقعی نیازهای فرهنگی سطح جامعه و براساس آن ارائه راه‌حل در ساحت‌های مختلف صنایع فرهنگی است که براساس آنها مدل‌های درآمدی و گردش اقتصادی درست تعریف شود و عقل متمرکز برای ایجاد ارتباط متمرکز ارگانیک میان مراکز فعال نیاز است تا بخش‌های فعال جدا از هم نباشند و فعالیت‌ها هدفمند و همسو باشند.

دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد:  در این اکوسیستم یک آفت است که واقعی و عملیاتی بودن راه حل ها مورد توجه نیست و ما در قرارگاه به این توجه می کنیم که هم افزایی به سمتی برود که کاراکترهای محبوب را برای نوجوان فعلی و مسائل حال حاضر نوجوان‌ها به کار ببریم.

وی افزود: در قرارگاه، بازی بخشی ناظر به هماهنگ سازی ظرفیت نهادها و ایجاد تمرکز بر موارد با کیفیت تحت قالب برنامه ملّی زیست‌بوم حمایت از بازارپردازی ایجاد شده، همچنین، زیرساخت خدمات مالی با عنوان صندوق تجاری‌سازی بازارپردازی ایجاد شده که به صورت مشترک میان صندوق هنر و صندوق شکوفایی شکل می‌گیرد، رویداد محوری برای سرمایه‌پذیری و جذب مخاطب اقتصادی نیز مشترک با صندوق نوآوری در قالب دوشنبه های استارتاپی برگزار می‌شود.

آقايی با بیان اينکه رفع موانع تولید و ایجاد سازوکاری برای مدیریت مشکلات بین دستگاهی و مشکلات قانونی و زیرساختی از دیگر اقدامات قرارگاه بازارپردازی است، اظهارکرد: بخش دیگر فعالیت قرارگاه تمرکز بر انتقال کسب و کارهای فرهنگی در ساختاری است که به آنها بسط  بدهد و ارتباط آنها را با حوزه‌های ديگر ایجاد کند.

وجود ظرفیت ویژه در دفتر تبلیغات اسلامی برای ورود جدی به صنایع خلاق و نوآوری‌های فرهنگی

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرسول احمدیان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه این دفتر اوّلین نهاد فرهنگی تأسیس شده به دستور امام خمینی(ره) است، گفت: مقام معظم رهبری از این مجموعه به عنوان نماد روشنفکری حوزه نام برده اند.

وی افزود: با توجه به شعار سال جاری مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی»، حمایت ویژه از مجموعه‌های دانش‌بنیان در جهت صنایع خلاق و نوآوری‌های فرهنگی از جمله اولویت‌های خانه فناوری های فرهنگی اصفهان  خواهد بود.

وی افزود: اجماع حوزه‌های مختلف کاری اعم از پژوهش، آموزش، تبلیغ، هنری و… در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و همچنین ارتباط با طیف وسیعی از طلاب، مبلغان و روحانیون، ظرفیت ویژه ای برای ورود جدی به صنایع خلاق و نوآوری‌های فرهنگی فراهم کرده است.

ظرفیت عظیم اصفهان در صنایع خلاق و نوآوری‌های فرهنگی

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قطبی، مدیرعامل مرکز ملّی نوآوری و خلاقیت اشراق نیز در این مراسم اظهار داشت: بدون تردید اگر  صنایع خلاق  شکل نگیرد،  توسعه معنای عام شکل نخواهد گرفت وامروز بسیاری از حوزه‌ها و جنبه‌های رشد و پیشرفت مرهون این حوزه است.

وی افزود: امروز اگر حج در دنیا دیده شده به برکت صنایع خلاق است، همینطور وسعت و دیده شدن اربعین به همین واسطه است و بسیاری حوزه‌های دیگر که دیده و پررنگ شدند، مدیون همین صنایع خلاق هستند.

مدیرعامل مرکز ملّی نوآوری و خلاقیت اشراق با بیان اینکه فرهنگ عمومی و سبک زندگی در دنیا توسط صنایع خلاق مدیریت می‌شود تأکید کرد: اگر از سیطره فرهنگ غرب ناراحت و ناراضی  هستیم به علت در اختیار گرفتن صنایع خلاق توسط آنها است، همچنین این صنایع درحوزه امنیت پیشتاز است، افکار را جا به جا می‌کند  و واسطه آن بدترین کار به عنوان بهترین شناخته می‌شود.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان‌ «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» گفت: اگر صنایع خلاق پیش و پس از صنعت و اقتصاد دانش‌بنیان در همه حوزه‌ها قرارنگیرد، موفقیتی حاصل نخواهد شد؛ با صنایع خلاق است که نگاه کشاورز به این حوزه تغییر می‌کند و روش‌های نوین به کار گرفته می‌شود؛ مدیریت بزرگترین شرکت‌های دنیا بر اساس صنایع خلاق انجام می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی ادامه داد: صنایع خلاق در همه عرصه‌ها پیشتاز، توام و پس از هر اقدام وارد  کار می‌شود، دیدگاه، نگاه و تصویر ذهنی و مدیریت افکار مردم را در دست می‌گیرد و امروز به دنبال تعریف و رشد فرهنگ عمومی جامعه  ناگزیر از توجه به صنایع خلاق هستیم‌ بدون این فرهنگ عمومی رشد نخواهد کرد. این صنایع ضرب همه هنرها در یکدیگر و توانایی انسان‌ها در یکدیگر است.

وی با اشاره به قوت و قدرت نخبگانی صنایع خلاق نسبت به فعالیت یدی و بدنی گفت: صنایع خلاق مدیریت افکار نگرش‌ها و ذهنیت‌های انسانهاست و اصفهان ظرفیت بی نظیری در این حوزه دارد و اصفهان در حوزه صنایع دستی تنها شهری است که بیشترین رشته هنری فعال را دارد، ۱۹۰ رشته رسمی تا  رشته‌های غیررسمی بین ۲۷۰ رشته هنری را شامل می‌شود. اصفهان در حوزه تئاتر و موسیقی و ادبیات دارای مکتب است و اینها میراثی است که گذشتگان برای ما به یادگار گذاشته‌اند و متاسفانه امروز نگاه پایتخت به اصفهان اگر نگوییم سطحی نگر، بچگانه لااقل سختگیرانه است.

مدیرعامل مرکز ملّی نوآوری و خلاقیت اشراق افزود: امروز اگر شاخصه‌هایی برای سنجش سلیقه‌های هنری مردم داشتیم اصفهان رتبه بالایی در فهم علاقمندی و رویکرد هنری و اقبال به هنر خواهد داشت و با اکوسیستم خوب کسب و کار، کریدور صنایع خلاق را به تمام معنا شکل داده، شهرک علی تحقیقاتی اصفهان، اولین نهاد سازمان‌یافته رسمی در حوزه علم و فناوری در کشور است که وقتی تاسیس شد (حدفاصل سال‌های ۷۹ تا ۸۲) نام پارک علم و فناوری وارد ایران نشده بود و پارک علم و فناوری پردیس تهران که امروز انقدر مورد توجه است با چندسال تاخیر نسبت به اصفهان تاسیس شد همچنانکه  اولین مراکز رشد علوم انسانی در اصفهان ایجاد شدند.

وی تأکید کرد: اینها ظرفیت اصفهان است که نباید آن را نادیده گرفت، جلسات فصلی برای استفاده از این ظرفیت‌ها تعیین مأموریت و مطالبه گری نیاز است.امروز فضای مجازی تمام ابعاد زندگی ما را در بر گرفته و اصفهان توان و ظرفیت‌های خوبی در حوزه فضای مجازی دارد و اساسا فضای مجازی ترکیبی از هنرو فناوری است و بهترین هنرمندان ما از اصفهان هستند، باید به این ظرفیت‌ها اعتماد کرد و به آنها مسئولیت داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین قطبی با اشاره به اینکه شتاب ‌دهنده‌های اصفهان فعال و تاثیر گذار هستند، گفت: ۵۷۰ شرکت دانش بنیان در اصفهان وجود دارد، اصفهان  با ۷ درصد جمعیت کشور ۱۰ درصد شرکت دانش بنیان را در اختیار دارد، همه این ظرفیت‌ها برای کمک به کشور و مسئولین پای کار هستند.

انتهای پیام/

روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.