سرویس: اجتماعی 13:07 - شنبه 07 خرداد 1401

کوچه مروی تهران را در این صفحه بخوانید

کوچه مروی یکی از قدیمی‌ ترین مراکز خرید و جاهای دیدنی تهران است. کوچه‌ مروی، کوچه ‌ای شرقی و‌غربی است که از سمت‌ غرب از خیابان ناصرخسرو، مقابل شمس ‌العماره شروع شده و به خیابان پامنار ختم می ‌شود.

کوچه مروی تهران

کوچه مروی یکی از قدیمی‌ ترین مراکز خرید و جاهای دیدنی تهران است. کوچه‌ مروی، کوچه ‌ای شرقی و‌غربی است که از سمت‌ غرب از خیابان ناصرخسرو، مقابل شمس ‌العماره شروع شده و به خیابان پامنار ختم می ‌شود. این کوچه با قدمتی نزدیک به 200 سال، در نزدیکی بازار بزرگ تهران واقع شده است. در این مقاله آس چارتربه معرفی این کوچه قدیمی می پردازد. برای سفر به تهران شما می توانید از سایت آس چارتر بلیط هواپیما ارزان زابل تهران را تهیه نمایید.

تاریخچه کوچه مروی

در اوایل سلطنت فتحعلی ‌شاه، ازبک‌ها به مرو حمله کردند و محمدحسین‌ خان که اجدادش از زمان شاه طهماسب صفوی حکومت آن محدوده را بر عهده داشتند، از آنان شکست خورد و در سال 1214 هجری قمری به کابل فرار کرد. سپس از آنجا به قندهار و از قندهار به سیستان رفت و در نهایت به تهران آمد. در تهران نیز با عزت و احترام فتحعلی‌شاه مواجه شد و لقب فخرالدوله یافت. او در طول اقامت خود در تهران، در غربی ‌ترین نقطه محله عودلاجان داخل حصار صفوی شهر تهران، خانه و باغی برای خود تهیه کرد. خان مروی در زمان حیات خویش در سال 1231 هجری قمری در زمینی در شمال کوچه مروی، یک مسجد و مدرسه علوم دینی در مجاورت آن ساخت. او بعدها باغی که در جنوب مسجد و در ضلع جنوبی کوچه مروی قرار داشت، وقف مسجد و مدرسه دینی‌ کرد و در پایان عمر تمام اموال و املاک مزروعی را که شامل چند آبادی و نیز چندین خانه، مغازه و غیره بود، به همین منظور اختصاص داد. این مدرسه و مسجد به خان مروی یا مروی شهرت پیدا کرد. هر چند در برخی از اسناد این بناها را با اشاره به لقب او (فخرالدوله) فخریه نیز نوشته‌ اند. درهنگام  گود برداری‌های چند سال پیش، زمانی که کارگران برای کف سازی مسجد سرگرم کار بودند، آب‌ انبار و پله‌های کهن آن کشف شد.

معرفی کوچه مروی تهران

در این کوچه می توان جلوه های فرهنگی و زندگی عربی را مشاهده کنید. در گذشته مهاجران عرب و ایرانیانی که قبلا ساکن عراق بودند، در این بازار به تجارت می ‌پرداختند. این کوچه در دهه‌ 80  توسط شهرداری بازسازی شد و اکنون این خیابان بورس لوازم آرایشی و بهداشتی، خوراکی‌های خارجی است. معروف ‌ترین فلافلی تهران نیز در ابتدای کوچه مروی فعالیت می ‌کند. شما می توانید کوچه مروی می‌ توانید انواع خوراکی‌های خارجی نظیر شکلات‌ و قهوه را خریداری کنید و چای، لوازم آرایشی، وسایل تزیین لباس و… را در سبد خریدتان بگنجانید. قسمتی  از کوچه مروی مسقف است و حجره‌هایی در آن واقع شده است. در داخل کوچه مروی  نیز کوچه‌های پیچ ‌درپیچ بسیاری را می ‌توان دید که خانه‌های قدیمی آن به انبار کالا تبدیل شده ‌اند. فلافلی مروی نیز یکی از معروف‌ ترین فلافلی‌های ایران، در ابتدای کوچه مروی قرار دارد. عمارت شمس ‌العماره و بسیاری دیگر از ساختمان‌های قدیمی و جاذبه‌های گردشگری مانند سرای روشن و بازار تهران در نزدیکی این کوچه واقع شده‌ اند. امروزه کوچه مروی تبدیل به پیاده ‌راهی برای گردشگران شده است و مغازه‌های آن نماسازی و کف کوچه سنگ ‌فرش شده است. تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی همه روزه برای دیدن از این کوچه و جاذبه‌های گردشگری اطراف آن و همچنین خرید به این کوچه می ‌روند. دبیرستان مروی نیز در این کوچه قرار دارد که اکنون به حوزه علمیه مروی تبدیل شده است، و همچنین از مراکز خرید معروف این کوچه به بازار رضای مروی است. کوچه مروی محل خرید و فروش اجناس آنتیک و پوشاک است. کوچه مروی اکنون جایی پررفت ‌وآمد شناخته می‌ شود و کاربری‌های بازرگانی، آموزشی، مسکونی و تجاری دارد.

انواع شکلات و آبنبات

شما می توانید خوش‌ عطرترین چای و قهوه‌ها را در این کوچه‌ تاریخی پیدا کنید، و همچنین در کوچه مروی انواع خوراکی‌های خارجی به فروش می ‌رسد که در نقاط دیگر شهر کمتر به چشم می ‌خورد، به‌ عنوان مثال در بخش‌های مختلف کوچه چندین مغازه شکلات‌ فروشی فعالیت می ‌کنند. مغازه‌های لوازم آرایشی، وسایل تزیین لباس و… نیز جزو پرفروش ‌ترین اجناس کوچه مروی هستند. اگر به ‌دنبال اکستنشن مو و تزیینات آن و تاج عروس و کلاه‌ گیس هستید، در این کوچه مغازه‌هایی وجود دارد که شما می توانید از آنجا تهیه نمایید.

مجسمه ی مرد گاری کش

در مقابل شمس العماره از چند سال پیش مجسمه ای از مردی گاری ‌کش و فرزندش در ورودی کوچه گذاشته شده است. این تندیس نشانه ‌ای از کاربری تجاری کوچه به حساب می ‌آید که سر تندیس در سال 1395 هجری شمسی توسط افرادی کنده شد و پیکر آن آسیب دید هرچند این اثر مورد مرمت قرار گرفت. کوچه مروی نزدیک به 350 متر درازا دارد و مغازه‌ها و ساختمان‌های زیادی در دو سوی کوچه قرار گرفته است.

مدرسه مروی

یکی از سازه‌های کهن کوچه مروی مدرسه ای است که در سال 1231 هجری شمسی به دستور فخرالدوله ساخته شد که نخستین آموزشگاه دینی شهر تهران محسوب می ‌شد. در زمان رضاشاه مدرسه مروی به دبستان و دبیرستان تبدیل شد. کسانی در آن درس خواندند که در سال‌های بعد، از نام ‌آوران فرهنگ و هنر ایران شدند؛ اشخاصی مانند: مرتضی ممیز، جلال خالقی ‌مطلق، پرویز تناولی، جلال آل‌احمد، ابوالقاسم حالت، حسین الهی قمشه ‌ای و… این مدرسه  در آغاز دهه 60 هجری شمسی فعالیت نداشت تا اینکه بعد از سال‌ها فعالیت علمی، به حوزه علمیه تبدیل شد.

سرای روشن

ساختمانی در سال 1311 هجری شمسی در نزدیکی کوچه مروی، احداث شد که معماری آن بسیار منحصر بفرد بود. این ساختمان سرای روشن نام دارد که از آن به ‌عنوان یکی از نخستین مراکز بازرگانی تهران نام می ‌برند. طراح و معمار سرای روشن مشخص نیست؛ سبک معماری این ساختمان  آمیخته ‌ای از هنر مدرن اروپا و نشانه‌هایی از معماری باستانی ایران دارد و در دهه 70 توسط مهندس صفامنش به‌ زیبایی مرمت شد.

بناهای تاریخی درنزدیکی کوچه مروی تهران

بناها وآثارتاریخی که در نزدیکی کوچه مروی قرار دارند: خیابان ناصرخسرو، ساختمان شمس‌العماره، دبیرستان مروی، مسجد مروی، سرای مظفریان، بازار قدیمی مروی و مسجد آقامحمود یا مسجد حکیم، هستند. دبیرستان مروی هم که ازمهمترین و معروفترین مدارس ایران پیش از انقلاب بود، که افراد برجسته و بزرگی را تحویل جامعه علمی کشور داده است. این مدرسه بعد از شصت سال فعالیت علمی دراختیار حوزه علمیه مروی قرارگرفت تا در آینده تبدیل به واحد تجاری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.