سرویس: اجتماعی 10:23 - دوشنبه 29 فروردین 1401

اطلاعاتی در مورد برج خلیفه

برج خلیفه بلندترین ساختمان جهان و یکی از مشهورترین بناهای دیدنی است که ساخت آن 6 سال طول کشید و در 4 ژانویه 2010 افتتاح شد.

به گزارش اصفهان شرق،

 

اطلاعاتی در مورد برج خلیفه

برج خلیفه بلندترین ساختمان جهان و یکی از مشهورترین بناهای دیدنی است که ساخت آن 6 سال طول کشید و در 4 ژانویه 2010 افتتاح شد. سازه بتنی 828 متری اولین تلاش در تاریخ بود. در دنیا برای سازه ای به این ارتفاع و به همین دلیل طراحان و مهندسان از بهترین و جدیدترین تکنولوژی و طراحی سازه برای این کار استفاده کردند. این برج غول پیکر نمونه بی سابقه ای از برتری معماری را ارائه می دهد. با توجه به عظمت این برج، جای تعجب نیست که بسیاری آن را شهری عمودی با صدها آپارتمان خصوصی، هتل، یک سالن ورزشی بزرگ، یک استخر، رستوران های متعدد و حتی یک مسجد توصیف می کنند. طراحی این برج 163 طبقه با تاثیرات فرهنگی و تکنولوژی مدرن ترکیب شده تا سازه ای با بهترین عملکرد در اقلیم این شهر بسازد. برای آشنایی بیشتر با برج خلیفه با ما همراه باشید.

تاریخچه برج خلیفه

برج خلیفه در ابتدا با نام برج دبی شناخته می شد. اما زمانی که به طور رسمی در سال 2010 افتتاح شد، به برج خلیفه تغییر نام داد. کلمه خلیفه برگرفته از نام شیخ خلیفه بن زاید آل مکتوم، حاکم ابوظبی و امارات متحده عربی است. در جریان ساخت و ساز برج خلیفه  در تور دبی لحظه آخری و سایر پروژه های ساختمانی در این شهر، بحران اقتصادی کارگران ساختمانی را در آستانه تعطیلی قرار داده است. در این دوران سخت، این ابوظبی بود که به این شهر کمک کرد و این دلیل اصلی تغییر نام این برج است.

دولت این شهر تصمیم به ساخت بلندترین ساختمان جهان گرفت و اهداف مختلفی را دنبال کرد که برخی از آنها به شرح زیر است:

 

  1. این شهر می خواست گردشگری را به دومین صنعت بزرگ امارات متحده عربی تبدیل کند تا وابستگی خود را به تجارت نفت کاهش دهد.

 

۲. ساخت برجی با این عظمت می تواند هویت و شهرت این شهر را تا حد زیادی در جهان افزایش دهد و توجه جهانیان را به خود جلب کند.

 

  1. عنوان بلندترین ساختمان جهان را به خاورمیانه بازگرداند. مانند هرم بزرگ جیزه که بیش از 4000 سال در مصر وجود داشت.

 

  1. حاکم این شهر یک بار توییت کرد که ایده ساخت برج خلیفه دهه ها پیش هنگام بازدید از ساختمان امپایر استیت در نیویورک به ذهنش خطور کرد. در آن زمان این بلندترین ساختمان جهان بود. او که عمیقاً تحت تأثیر این سازه قرار گرفته بود به فکر ساخت بلندترین سازه جهان در کشور خود افتاد.

 

برج خلیفه توسط آدریان اسمیت از Skidmore, Owings, Meryl (SOM) در شیکاگو طراحی شده است. از دیگر پروژه های قابل توجه می توان به برج جین مائو، مرکز گرینلند ووهان در چین و برج جده در عربستان سعودی اشاره کرد.

این پروژه توسط Emaar Properties، یک شرکت املاک و مستغلات محلی توسعه یافته است. این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین توسعه دهندگان املاک در امارات متحده عربی، بسیاری از آسمان خراش های این شهر را توسعه داده است و در حال حاضر بر روی بلندترین سازه بعدی جهان، برج نهر این شهر، کار می کند. شرکت ساختمانی سامسونگ، یکی از شرکت های تابعه گروه سامسونگ، پیمانکار برج خلیفه بود. دیگر پیمانکارانی که در ساخت برج شرکت کردند، گروه بلژیکی Besix و گروه اماراتی Arabtec بودند. شرکت ساختمانی ترنر به عنوان پیمانکار اصلی انتخاب شد.

آفر تور گرجستان پیشنهادی سفر باتو را حتما ببینید.

برج خلیفه کجاست؟

برج خلیفه در این شهر، امارات متحده عربی، در بلوار شیخ محمد بن راشد اول، درست در مجاورت این شهر مال واقع شده است. در واقع، این جاذبه دیدنی در مرکز این شهر خودنمایی می کند. این منطقه در امتداد جاده شیخ زاید قرار دارد و یکی از چندین منطقه در شهر است که تعداد زیادی آسمان خراش دارد. برج خلیفه در 3.3 کیلومتری دریا واقع شده است و اگرچه چشم انداز طبیعی اطراف آن به اندازه این شهر مارینا وسوسه انگیز نیست، اما دریاچه ها و رودخانه های دست ساز زیادی در اطراف این برج وجود دارد که تا حدودی این شکاف را جبران کرده اند.

مراحل ساخت برج خلیفه

ساخت برج خلیفه در سال 2004 و ساخت آن در سال 2005 آغاز شد و پس از آن ساخت برج سرعت گرفت و در کمتر از یک سال 30 طبقه ساخته شد. از ژانویه 2007، این برج به یک آسمان خراش فوق العاده با بیش از 100 طبقه تبدیل شد. با این حال، تنها یک ماه بعد، این برج به بلندترین سازه در جهان تبدیل شد. این آسمان خراش از برج 101 تایپه که زمانی بلندترین سازه جهان بود پیشی گرفت و در جولای 2007 بلندترین ساختمان جهان از نظر ارتفاع معماری بود.

با ادامه روند ساخت و ساز، ارتفاع برج خلیفه 527 متر از برج سیرز و همچنین برج CN بیشتر شد. اگرچه برج خلیفه تاکنون به بلندترین سازه جهان تبدیل شده است، اما ارتفاع آن همچنان در حال افزایش است.

تعداد طبقات آنقدر زیاد است که در مجموع 2909 پله از طبقه همکف تا طبقه 160 وجود دارد. اگرچه تعداد طبقات برج معمولاً 163 طبقه است. اما سازه ای با ارتفاع 828 متر فقط می تواند به همین تعداد طبقه داشته باشد. در واقع طبقات بالای 163 تا زیر مناره مخروطی غیرمسکونی که برای قسمت تاسیساتی استفاده نمی شود، 46 طبقه است و بنابراین از نظر فنی ساختمان 209 طبقه است. در اطراف برج، زمین توسط فواره ها، فضاهای سبز و خیابان های عریض مناسب برای پیاده روی احاطه شده است. تور باکو زمینی را پیسنهاد می کنیم.

طراحی داخلی فضاهای عمومی برج خلیفه نیز توسط معماران Skidmore, Owings, Merrill (SOM) به سرپرستی Nada Andric انجام شده است. فضای داخلی از شیشه، فولاد ضد زنگ و سنگ های تیره صیقلی با کف تراورتن نقره ای، دیوارهای گچی ونیزی، فرش های دستباف و کف سنگ ساخته شده است. فضای داخلی از فرهنگ محلی الهام گرفته شده است. این سازه در عین حال نماد و اقامتگاه جهانی به شمار می رفت.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.