سرویس: تولیدی 22:02 - دوشنبه 22 فروردین 1401

ساخت مرحله دوم نیروگاه خورشیدی غدیر جرقویه اصفهان آغاز شد

ساخت مرحله دوم نیروگاه 20 مگاواتی برق خورشیدی غدیر در زمینی به وسعت 30 هکتار و با 400 میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهرستان جرقویه در شرق اصفهان آغاز شد.

به گزارش اصفهان شرق،مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر در این مراسم گفت: مرحله دوم نیروگاه 20 مگاواتی برق خورشیدی غدیر در دو فاز 10 مگاواتی 6 تا 8 تا ماهه آینده به بهره برداری می رسد.


سید فریدالدین معصومی افزود: در دوره ساخت این نیروگاه برای 190 نفر به صورت مستقیم و 400 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد می شود و در زمان بهره برداری 10 نفر مشغول به کار خواهند شد.

او تولید 900 مگاوات برق با انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور را از برنامه های این شرکت تا سال 1404 اعلام کرد.
او در ادامه با بیان ان که از 365 روز سال آسمان حدود 300 روز کشورمان آفتابی است، میزان متوسط تابش خورشید در ایران را 2 هزار کیلو وات ساعت بر متر مربع اعلام کرد و گفت: این میزان تابش خورشید در شرق اصفهان، شمال استان فارس و همچنین جنوب استان یزد بیش از 5 هزار کیلو وات ساعت بر متر مربع بوده و این مناطق مکان مناسبی برای تولید انرژی خوشیدی است.
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر با اشاره به این که 4 سال پیش مرحله نخست نیروگاه برق خورشیدی غدیر شهرستان جرقویه با ظرفیت 10 مگاوات به بهره برداری رسید افزود: با بهره برداری مرحله دوم نیروگاه برق خورشیدی غدیر ظرفیت تولید برق خورشیدی شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر در استان اصفهان به 30 مگاوات می رسد.


معصومی ادامه داد: ظرفیت امسال تولید برق خورشیدی این شرکت با ایجاد نیروگاه های برق خورشیدی در کشور از 40 مگاوات به 100 مگاوات افزایش می یابد.
او به مزیت های تولید انرژی برق اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به ازای تولید هر کیلووات ساعت برق در نیروگاه های اصفهان بین یک دهم لیتر تا 2 لیتر آب مصرف می شود که میزان بالایی است در صورتی که برای تولید انرژی خورشیدی این میزان آب مصرف نمی شود.
همچنین مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری غدیر با بیان این که یکی از ارکان مهم در توسعه منطقه ای و توسعه ملی توجه به زیرساخت ها است گفت: بزرگترین چالش های منطقه خاورمیانه در دو دهه آینده در حوزه برق و آب بوده چرا که میزان تولید برق تابعی از میزان وجود آب است و این دو چالش بر همدیگر اثرگذار اند.


امیر عباس حسینی با اشاره به این که از 365 روز سال آسمان حدود 300 روز کشورمان آفتابی است افزود: بسیاری از مناطق کشورمان ظرفیت تولید انرژی برق خورشیدی را دارند و کارشناسان باید به این موضوع توجه کنند.
وی نبود توازن انرژی را چالش آینده توسعه صنعتی کشورمان بیان کرد و گفت: تولید 100 مگاوات برق خورشیدی هدف گذاری امسال و تولید 900 مگاوات برق خورشیدی تا سال 1404 کشور از برنامه های مجموعه شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر است.
همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهانگفت: در حال حاضر 580 مگاوات ظرفیت اماده واگذاری تولید انرژی برق خورشیدی در استان وجود دارد و آمده سرمایه گذاری است.
مهران زینلیان افزود: این ظرفیت در استان وجود دارد تا شرکت سرمایه گذاری غدیر بتواند تولید 900 مگاوات برق خورشیدی تا سال 1404 را در استان اجرایی کند.
او افزود: به دلیل موقعیت جغرافیایی استان اصفهان و افزایش دمای هوا و همچنین استقرار صنایع مادر در استان میزان مصرف برق در اصفهان زیاد بوده و با ایجاد ایجاد نیروگاه های خورشیدی می توان منبع تولید تا مصرف برق را در استان کوتاه کرد.
همچنین مدیر عامل شرکت برق منطقه ای اصفهان با بیان این که منطقه شرق اصفهان منطقه مستعدی برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی است ، دیماند مورد نیاز برق استان را 6 هزارمگاوات اعلام کرد و گفت: با بهره برداری از فاز دوم نیروگاه 20 مگاواتی غدیر حدود 2 دهم درصد برق مورد نیاز استان از طریق این نیروگاه تامین خواهد شد.
رسول موسی رضایی با اشاره به این که در کشور شرکت های توانمندی برای تولید انرژی های تجدید پذیر وجود دارد ، تنها مشکل این شرکت ها را تامین زمین برای ایجاد نیروگاه بیان کرد و افزود: مدیریت استان اصفهان باید با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع منابع طبیعی استان زمین مورد نیاز است شرکت ها را تامین کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.