سرویس: دین و اندیشه » ماه رمضان 09:25 - پنجشنبه 24 اسفند 1402

توصیه های طب سنتی برای ماه مبارک رمضان

کارشناسان طب سنتی می گویند در بدن انسان چهار طبع صفرا، دم، بلغم و سودا وجود دارد. اگر طبع خودتان را بشناسید، خیلی راحت می‌توانید از پس یک ماه روزه داری بربیایید.

در ماه رمضان سردرد سراغتان می‌آید؟ خیلی‌ها همیشه از درد معده در ماه رمضان شکایت دارند و دلیلش را نمی‌دانند. مطمئن باشید اگر به توصیه‌های طب سنتی در وعده افطار و سحر توجه کنید، کوچک‌ترین مشکلی در ماه رمضان برایتان پیش نمی‌آید.

*مزاجتان را بشناسد تا روزه گرفتن برایتان راحت‌تر شود

کارشناسان طب سنتی می گویند در بدن انسان چهار طبع صفرا، دم، بلغم و سودا وجود دارد و هرکس ابتدا باید طبع خودش را تشخیص دهد. صفراوی‌ها و سوداوی ها کم خوراک هستند، اما دموی ها و بلغمی‌ها اشتهای زیادی به خوردن غذا دارند. اگر در هر 4 فصل سال احساس سرما می‌کنید و به قول معروف لرز می‌کنید، بلغمی هستید. سوداوی مزاج‌ها خیلی احساس سردی نمی‌کنند. در بین گرم مزاجان، گروه صفراوی‌ها در چهار فصل حرارت بدنشان بالاست و همیشه از گرما شاکی هستند، اما دموی ها، فقط در فصل بهار و تابستان از گرما شاکی هستند و در بقیه فصول خیلی احساس بدی ندارند و بالاخره گروه پنجمی وجود دارند که اگر چه با یکی از شرایط گفته شده فوق منطبق بوده ولی قسمتی از بدنشان مثل نوک انگشتان دست، همیشه سرد است یا همیشه گرم است. صاحبان هر یک از این مزاج‌ها در ماه رمضان باید حواسشان به خورد و خواکشان باشد. کارشناس طب سنتی به خوانندگان پیشنهاد می‌کند لیستی از طبع مواد غذایی مختلف تهیه کرده و بر اساس آن برنامه غذایی‌شان را تنظیم کنند.

*سم کشی یک کیلو و نیمی بدن در ماه رمضان

شاید باور نکنید اما روزه داری در ماه رمضان اثراتی در بدنتان باقی می‌گذارد که شاید در تصورتان هم نگنجد. البته به شرطی که پرخوری را در زمان سحر و افطار کنار بگذارید و به اندازه، غذامیل کنید. درمانگران طب سنتی معتقدند در داخل عضلات و در بین چربی‌ها اخلاطی مخفی است که فقط با گرسنگی طولانی از بدن خارج می‌شود. طوری که اگر یک فرد ۳۰ روز کامل روزه بگیرد به طور کامل مواد سمی از بدن وی خارج می‌شود و فردای عید فطر بدنی سالم دارد. بدن انسان، حدود یک کیلو و نیم سم اضافی در خود حفظ می‌کند و این فقط از طریق روزه داری طولانی از بین می‌رود.

*یک توصیه کلی!

فراموش نکنید در فصل بهار روزه می‌گیرید. پس برنامه غذایی‌تان را هم باید با این فصل از سال منطبق کنید. بهترین توصیه، مصرف غذاهای آبدار است، آن هم آبی که با سرعت از بدن خارج نشود. برای همین باید غذاهایی از انواع سوپ‌ها را مخصوصاً برای افطار انتخاب کنید. چون آب سرد جذب بدن نمی‌شود و با سرعت دفع می‌شود. ولی آب گرم در بدن باقی می‌ماند.

از آنجا که در این فصل، فاصله وعده غذایی افطار تا سحرکوتاه است، بنابراین باید این زمان را طوری تقسیم بندی کرد که بتوانیم غذای سبک را در افطار و غذای سنگین را در سحر داشته باشیم. نباید هر دو وعده سبک یا سنگین باشد، بهتر است که افطاری سبک و مقوی باشد. آن را با چند خرما و آب نیم گرم شروع کنیم. پس از فاصله ۲۰ دقیقه‌ای غذایی سبک مانند سوپ بخوریم و غذایی سنگین‌تر را در سحر بخوریم.

*وقت افطار مراقب صفرا باشید

کارشناسان طب سنتی معتقدند پس از گرفتن یک روزه کامل، خلط صفرا در بدن افزایش پیدا می‌کند. پس باید غذای مصرفی دروعده افطار طوری انتخاب شود که موجب افزایش صفرا نشود، مواد غذایی انتخابی باید غذاهایی خنک و با طبع سرد باشد. بعضی از مواد غذایی مانند زولبیا بامیه، پیتزا و غذای چرب در وعده افطار صفرای بدن را افزایش می‌دهد. وقتی هم که صفرای بدن زیاد می‌شود مشکلات بسیاری مثل ریزش مو، پیچیدن صدا در گوش، داغی کف پا، سیاه شدن پوست و گر گرفتگی به وجود می‌آید. پس حواستان باشد که صفرا مزاج خشک وگرم است و می‌توان در وعده افطار از مواد غذایی خنک مثل شربت کاسنی، سکنجبین و خاکشیر و میوه‌های آبدار مانند هندوانه و مرکبات استفاده کرد.

*وقت سحر مراقب بلغم باشید

از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح ساعات سردی بدن است که بلغم در خون زیاد است. برای خروج این بلغم و سردی از بدن باید در وعده سحر موادغذایی با طبع گرم و خشک مثل فسنجان، خرما، حلواارده و عسل و یا غذاهای دیگری با طبع گرم و خشک مصرف کنید. اگر در وعده سحر نیز غذاهای سرد خورده شود، طبع بدن به سمت سردی می‌رود و فرد را دچار بیماری‌هایی مانند آرتروز و سردرد می‌کند.

البته می‌توان گفت که در وعده سحر و وعده افطار نباید به طور خالص گرمی یا به طور خالص سردی خورد. باید در وعده سحر ۷۰ درصد موادغذایی از طبع گرم و ۳۰ درصد از مواد سرد باشد و در وعده افطار این رویه برعکس است یعنی ۷۰ درصد مواد سرد و ۳۰ درصد مواد غذایی با طبع گرم خورده شود.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.