سرویس: غیر تولیدی 11:52 - سه شنبه 16 فروردین 1401

اعلام قیمت زولبیا و بامیه در اصفهان/ گرانی مواد اولیه آش و حلیم را گران کرد

امسال زولبیا و بامیه با افزایش ۶۳ درصدی، آش شله قلمکار ۳۹ درصدی و حلیم بادمجان با افزایش قمت ۵۰ درصدی همراه بوده است، در کنار این موضوع گران فروشی، موارد بهداشتی و همچنین عرضه کافی این اقلام نکاتی قابل توجه است.

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برخی از اقلام خوراکی مورد توجه بیشتر مردم است و تقاضایی بیشتری برای آن وجود دارد؛ در حالی که برخی از این اقلام با افزایش قیمت قابل توجه نسبت به سال گذشته عرضه می شوند، این افزایش قیمت تقاضا را تحت تاثیر قرار داده است.

امسال زولبیا و بامیه با افزایش ۶۳ درصدی، آش شله قلمکار ۳۹ درصدی و حلیم بادمجان با افزایش قمت ۵۰ درصدی همراه بوده است، در کنار این موضوع گران فروشی، موارد بهداشتی و همچنین عرضه کافی این اقلام نکاتی قابل توجه است که در ادامه به بررسی و چگونگی آن پرداختیم.

*برای زولبیا و بامبیه مخلوط مبلغی اضافه پرداخت نکنید

مجتبی برزگر رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: برای تعیین قیمت زولبیا، بامیه و گوشفیل، جلسات متعددی با کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف و روسای صنوف مربوطه برگزار شد و در نهایت قیمت زولبیا و بامیه درجه یک ۶۲ هزار تومان، قیمت زولبیا بامیه درجه دو ۵۷ هزار تومان، قیمت گوشفیل ساده ۴۰ هزار تومان و گوشفیل زعفرانی با کنجد ۴۵ هزار تومان تعیین شد.

وی افزود: دریافت مبلغی غیر از مبالغ اعلام شده بابت افزودنی‌های دیگر مجاز نیست و دریافت قیمت بیشتر از مشتری برای زولبیا و بامیه مخلوط با اضافه کردن عناوینی مانند برگه بیدی و هویجی ممنوع است، نرخ‌های اعلامی باید از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تأیید و پس از آن به اتاق و اتحادیه‌های مربوطه برای اجرا ابلاغ شدند.

*قیمت خوراکی های ماه رمضان تایید شده سازمان صنعت و معدن و تجارت استان اصفهان

اسماعیل نادری معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: پس از بررسی آنالیز قیمت‌ها در نهایت نرخ متعادلی با حداقل استفاده برای زولیبا و بامیه همچنین آش و حلیم در اصفهان برای ماه رمضان مصوب شد،  جلساتی با اتحادیه‌های صنفی و انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان اصفهان برگزار شد، قیمت نهایی اقلام پرمصرف ایام ماه مبارک رمضان اعم از زولبیا و بامیه، آش و حلیم در دبیرخانه کمیسیون نظارت مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود:  قیمت این اقلام کاملا مورد تایید سازمان صنعت و معدن و تجارت استان اصفهان است و تخطی از آنها با پیگیری‌های شدید بررسی خواهد شد؛ البته قیمت‌های تعیین و اعلام شده ویژه مرکز شهر اصفهان است و شهرستان‌های تابع باید با هماهنگی اتاق‌های اصناف و ادارات صنعت و معدن و تجارت با بررسی آنالیزها نهایتا براساس سقف نرخ‌های فعلی مرکز اعلام قیمت کنند و بیش از نرخ‌های مصوب تخلف منصوب می‌شود.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان  بیان کرد: همچنین در ایام ماه رمضان امسال قیمت حلیم بادمجان درجه ممتاز هرکیلو حداکثر بین 40 تا 45 هزار تومان و آش شله قلمکار 28 تا 32 هزار تومان تعیین شده است.

*گرانی مواد اولیه آش و حلیم را گران کرد

علی میزبانی در خصوص افزایش قیمت‌ها، اظهار کرد: در سال گذشته نرخ حلیم ۳۳ تا ۳۵ و آش هم ۱۷ تا ۲۳ هزار تومان بود، تغییرات اعمال شده بر قیمت این اقلام غذایی، جزئی و با تأیید اتاق اصناف و سازمان صمت انجام گرفته است.

رئیس اتحادیه آش، حلیم، کباب و بریانی شهر اصفهان افزود: علت این میزان از گرانی، به افزایش قیمت مواد اولیه مانند گوشت، روغن، حبوبات و کشک باز می‌گردد، به علاوه آنکه هزینه‌هایی مانند دستمزدها نیز افزایش یافته است.به غیر از گرانی اقلام اشاره شده، روغن از مواد اولیه مورد نیازی است که با وجود افزایش قیمت چند برابری، با کمبود مواجه است و درخواست‌هایی برای تأمین آن شده، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی بیان کرد: بر این اساس نرخ کمتر از موارد اعلام شده با توجه به هزینه‌های مختلف، قابل‌پذیرش نیست، البته افزایش قیمت آش و حلیم نسبت به اقلامی دیگر مانند زولبیا و بامیه کمتر بوده و هنوز هم جزو به‌صرفه‌ترین مواد غذایی است که مردم در ماه رمضان خریداری می‌کنند، از این رو به نظر نمی‌رسد استقبال از خرید آن کم شود. این در حالی است که با گذر از ماه رمضان تأمین روغن مورد نیاز، چندان فایده‌ای برای یک واحد صنفی در بر نخواهد داشت.

*فروش زولبیا و بامیه در هر مکان به غیر از واحدهای قنادی ممنوع

حسن شریفی رئیس اتحادیه گز و شیرینی اصفهان اعلام کرد: نصب اعلامیه قیمت‌ها و دسته بندی آن واحد قنادی الزامی است و اگر واحدی اعلامیه دسته بندی نداشته باشد، جزء گروه دو به شمار می‌رود و موظف به ارائه این محصولات با قیمت هر کیلوگرم ۵۷ هزار تومان است،  بازرسان اتحادیه گز و شیرینی همراه با بازرسان ادارات صمت، اتاق اصناف و مرکز بهداشت عملکرد واحد‌های قنادی را رصد می‌کنند.

وی تصریح کرد: عرضه زولبیا و بامیه در سوپرمارکت‌ها ممنوع است شهروندان می‌توانند تخلفاتی همچون درج نشدن قیمت، گرانفروشی و عرضه غیربهداشتی را از طریق شماره‌های ۰۳۱۳۳۳۵۵۱۸۳ و ۱۲۴ گزارش کنند.

*تخفیف ۳۰ الی ۴۰ درصدی بازارهای روز کوثر شهرداری اصفهان در اقلام اساسی

همچنین جدا از خوراکی‌های ویژه ماه رمضان اقلام اساسی هم در این ماه مورد توجه مردم خواهد بود.

امیرحسین ماه‌آورپور مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان اظهار کرد: فروش ویژه بازارهای روز کوثر به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان از شانزدهم تا بیست‌ویکم فروردین‌ماه انجام می‌شود که شامل ۲۶ قلم کالای خوراکی مورد نیاز همچون سبزی آش، برنج پاکستانی، انواع خرما، نبات، انواع حلوا شکری، انواع ارده شیره، حلوا ارده، کشک، انواع پنیر، سس مایونز، سویا، آرد سفید، رب گوجه‌فرنگی، خاکشیر، تن ماهی، چای، ماست، شیر و زعفران است.

وی اعلام کرد: همچنین سبد خانوار نیز در بازارهای روز کوثر عرضه خواهد شد که شامل برنج، روغن، شکر، مرغ و گوشت قرمز خواهد بود، این کالاها با تخفیف ۳۰ تا ۴۵ درصدی به شهروندان عرضه می‌شود، و بازارهای روز کوثر در ایام ماه رمضان از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ به صورت یکسره برای خدمت‌رسانی به شهروندان در حال فعالیت هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.