سرویس: سیاسی 00:54 - دوشنبه 15 فروردین 1401

در میزگرد تخصصی بررسی شد؛

جهاد تبیین از چرایی و چگونگی تا وظیفه مردم در این عرصه/ ضرورت تشکیل قرارگاه جهاد تبیین و حضور مردم در صحنه برای نیل به حالت تهاجمی در برابر دشمن

اساتید دانشگاه‌های استان اصفهان در میزگردی ضمن بررسی شرایط به وجود آمدن جنگ شناختی و صدور فرمان جهاد تبیین، بر ضرورت حضور عموم مردم در صحنه این نبرد و ضرورت تشکیل قرارگاه مرکزی برای آن تأکید کردند.

فرمان جهاد در عرصه تبیین آخرین امر ولی فقیه و دیدبان هوشیار انقلاب اسلامی ایران بوده است که به تازگی توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده است.

برای بررسی چرایی صدور این فرمان و چگونگی انجام و ملزومات آن میزگردی را با شرکت دکتر بیژن شمس معاونت منابع انسانی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان و دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های پیام نور کشور، دکتر فرهاد مصری نژاد معاونت تحلیل و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان و دکتر علی اکبر جعفری معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج اساتید استان‌ترتیب دادیم.

*صاحب نیوز: چه شرایطی به وجود آمده که رهبر انقلاب به عبارتی حکم جهاد تبیین را صادر فرمودند؟

شمس: جبهه رسانه‌ای دنیای غرب پرقدرت‌تر از گذشته در زمینه تحریف به میدان آمده و می‌توانیم بگوییم دستاوردهای انقلاب اسلامی و شرایطی که امروز برای رشد و توسعه کشور وجود دارد جنگ رسانه‌ای تمام عیار را به وجود آورده است که امکان دارد در بعضی جاها دلسردی‌ها و کاهش سرمایه اجتماعی مردم را نیز به همراه داشته باشد و در این مدت آن چیزی که مورد غفلت واقع شده و جایش در جامعه خالی بوده جهاد تبیین است.

یادمان نرود در سال 61 هجری امام حسین(ع) در جامعه اسلامی و توسط کسانی به شهادت رسیدند که نماز می‌خواندند، روزه می‌گرفتند، زکات می‌دادند و سایر اعمال اسلامی را رعایت می‌کردند و تنها آن چیزی که در بین آن‌ها وجود نداشت تبیین و اسلام ناب محمدی بود و به همین دلیل گروه کثیری در برابر 72 تن از یاران صدیق امام حسین قرار گرفتند. ضرورت تبیین می‌رساند که جامعه اسلامی زمینه دولت اسلامی و تمدن نوین اسلامی را به وجود بیاورد.

مصری نژاد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع خبرگان رهبری، جنگ نرم دشمن علیه مردم ایران را یکی از سنگین‌ترین جنگ‌های نرم تاریخ کشور تا امروز خواندند و در بیان علت آن فرمودند که ما قوی شده‌ایم که جنگ نرم علیه ما این قدر سخت شده است. امروز به لطف الهی و با رهبری مردی حکیم و آشنا به زمان، ایران اسلامی و جبهه حق در حوزه‌های مختلف قوی شده است. طبیعی است که با توجه به این قدرت، رویارویی دشمن با جبهه حق آسان نیست و در نتیجه به روش‌هایی نظیر جنگ نرم و جنگ شناختی روی می‌آورد.

از مهمترین روش‌های این نوع جنگ خراب کردن اذهان امت است که در‌ این راستا تمامی ابزارها به ویژه رسانه مورد استفاده دشمن قرار می‌گیرد. اینجاست که رهبر فرزانه انقلاب با درایت و هوشمندی مثال زدنی راه مقابله با این جنگ دشمن را جهاد تبیین یعنی جهاد با زبان و بیان معرفی می‌نمایند. رهبر معظم انقلاب با شناخت دقیق و درست شیوه دشمن، به این موضوع اشاره می‌فرمایند که بایستی نوآوری صورت بگیرد، بایستی سخن نو گفته بشود و شیوه نو در بیان ذکر بشود.

امروز تلاش دشمن در جهت تضعیف و تخریب اصول، ارکان و نهادهای انقلابی‌است که ذهن مردم را نسبت به آنها بدبین یا حداقل بی‌تفاوت کرده و نتیجه آن تضعیف روحیه انقلابی ‌و عدم مقابله با دشمن خواهد بود.

مدل رفتاری دشمن تاکنون تهاجمی بوده است و صرفاً با بیان و سخن و بدون هیچ ابزار جنگی این به افکار عمومی هجوم آورده است و برعکس روش ما بیشتر بر مبنای حرکت تدافعی تنظیم شده است. بنابر این توسل به شیوه‌های نو در جهاد تبیین که خواست رهبر معظم انقلاب نیز می‌باشد اگر درست برنامه‌ریزی و اجرا شود نه فقط باعث خنثی شدن توطئه‌های دشمن می‌شود بلکه می‌تواند آرایش دشمن را از حالت تهاجمی به تدافعی تبدیل کند که در نتیجه ابتکار و قدرت عمل به دست جبهه حق خواهد افتاد.

جعفری: باید به عقبه و پیشینه جنگ نیمه سخت، به دوران جنگ سرد، به عملکرد دشمن در مقابله با انقلاب اسلامی بعد از پایان دوران دفاع مقدس و همین طور تحولات منطقه پیرامونی خودمان توجه داشته باشیم و این را در نظر داشته باشیم که اگرچه ظاهراً در همه این مراحل جنگ سخت و نظامی مانند جنگ هشت ساله ما و غیره تمام شده اما خصومت و دشمنی و تصمیم دشمن برای مقابله و سد کردن و حتی اگر بتواند برای براندازی همچنان ادامه دارد.

دشمنی دشمن پیش از این نیز وجود داشته و ‌اکنون به این شکل جنگ شناختی و تبیینی درآمده است. از سال‌های اولیه بعد از دوران دفاع مقدس که رهبر معظم انقلاب از تعبیر تهاجم فرهنگی شروع کردند و مرتب به فراخور زمان این فضا را با عبارات مختلف ترسیم کردند باید گفت این شرایط به وجود آمده بود اما در ماه‌ها و روزهای اخیر‌، جنگ به این مدل نرم که در حال حاضر در نقطه جنگ شناختی قرار گرفته، درآمده و سبب شد رهبری ضرورت توجه در قالب جهاد را گوشزد کنند.

وقتی دشمن با‌ هدف براندازی به طریق اولی گرفته تا محدود و بی‌خاصیت کردن انقلاب به طریق کمتر، ایستاده و چنین شرایطی را ‌ایجاد و هجمه را بیشتر کرده است و عقبه آتش دشمن در عرصه تبیین خطر یک تک بزرگ را نشان می‌دهد باید هم فرمانده و هدایتگر‌ این کشتی انقلاب یعنی رهبر معظم انقلاب به عنوان کسی که اشراف کامل دارند بر مسائل و بازی دشمن، حکم جهاد تبیین را صادر کنند.

*از نظر شما ‌آیا نباید در عرصه جهاد تبیین قرارگاهی مرکزی مثلاً ذیل ستاد کل نیروهای مسلح شکل بگیرد برای شناسایی حربه‌های دشمن و خنثی‌سازی آن‌ها؟

شمس: رهبر انقلاب در چندین نوبت در سال‌های گذشته در موضوع تبیین فرمایشاتی داشتند اما متناسب با شرایط روز و فضای اجتماعی و عملکرد رسانه‌های غربی در 19 بهمن 1400 جهاد تبیین را مطرح کردند. با توجه به این که این موضوع قطعی و فریضه‌ای است که خیلی سریع باید نسبت به آن اقداماتی صورت بگیرد، هر چند ممکن است در گذشته مباحث تبیینی هم مطرح می‌شده اما امروز لازم است جبهه و قرارگاهی برای این منظور تشکیل شود و زیرمجموعه و متولی پیدا کند.

این که هر ارگانی بخواهد ستادی تشکیل دهد خیلی خوب است اما اگر یک قرارگاه مرکزی تشکیل شود. اکنون وزارت علوم چنین قرارگاهی را زیرمجموعه معاونت فرهنگی در دانشگاه‌ها تشکیل داده است و باید این مسأله در همه وزارت‌خانه‌ها، دستگاه‌ها و ارگان‌ها رخ بدهد.

مصری نژاد: تشکیل چنین قرارگاه و اتاق فکری برای سیاستگذاری ضروری است تا در ذیل آن همه صاحبان تریبون اعم از همه کسانی که در فضای مجازی در عرصه‌های مختلف فعالیت دارند، ائمه جمعه و جماعات، صدا و سیما، روزنامه‌ها و غیره تحت سیاستگذاری این قرارگاه حرکت کنند. تفاوت حرکت ما با دشمنان ما این است که وقتی یک موضوعی را می‌خواهند برجسته کنند همه ابزار خودشان را در این راستا به کار می‌برند یعنی همه یک خبر و تحلیل را به شکل‌های مختلف منتقل می‌کنند اما درباره ما هرچند اتفاقات خوبی می‌افتد اما چون یک قرارگاه مشترک نداریم و هر کسی بر اساس ظن خودش تولید محتوا می‌کند سینرژی ایجاد نمی‌کند و تأثیرش از کار دشمن کمتر است.

لازم است قرارگاه تاسیس شود و در این جنگ روایت‌ها ضمن رصد دشمن، اولین روایت از هر اتفاقی را در افکار عمومی منتشر کند و همه تریبون‌هایی که در اختیار افراد و ارگان‌های مختلف است را در این راستا به کار بگیرد.

جعفری: قطعا هر عقل سلیم و هر کسی که در این فضا اطلاعات و شناختی دارد تاکید می‌کند که باید چنین اتفاقی بیافتد. طرف مقابل ما جبهه‌ای عمل می‌کند ما نباید جویباری و متفرقه عمل کنیم، طرف مقابل ما قرارگاه‌هایی برای این کار دارد که اتاق فکر‌ها و نظریه پردازها پشت سرش هستند و همه در یک قرارگاه مرکزی تجمیعی عمل می‌کنند لذ قاعدتاً در برابر چنین شکلی ضرورتاً باید قرارگاهی عمل کنیم.

در مورد این که ‌آیا الزاماً این قرارگاه مرکزی باید ذیل نیروهای مسلح شکل بگیرد یا نه مشخصاً نظر مثبتی ندارم. این که باید شکل بگیرد و از کسانی که در این عرصه نقش و توانمندی دارند استفاده شود صحیح است اما تأکیدی بر این که زیرمجموعه نیروهای مسلح قرار بگیرد ندارم چرا که هر چند این عرصه میدان جنگ است اما جهاد در مقابل این جنگ از نوع سخت افزاری که ما را سوق می‌دهد به سمت نیروهای مسلح نیست و با وجود این که یکی از ارکان اصلی این قرارگاه لازم است که نیروهای مسلح باشد اما الزاما تمرکز باید در جایی غیر از نیروهای مسلح باشد و حتی شاید ضرورت داشته باشد ذیل فرماندهی کل قوا شکل بگیرد مانند نمونه‌های متعددی که در شرایط خاص مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای عالی فضای مجازی یا حتی در سطح بالاتر مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام تعریف شود. همچنین قرارگاه مرکزی جهاد تبیین می‌تواند به صورت فراسازمانی دیده شود.

*وظیفه عموم مردم در عرصه جهاد تبیین چیست؟

شمس: همان طور که رهبری در بیانیه گام دوم همه آحاد جامعه را درنظر گرفتند در جهاد تبیین هم همه آحاد جامعه را مدنظر قرار دادند. با توجه به این که پایه اساسی انقلاب و جامعه اسلامی مردم هستند و ظرفیت غنی و آگاه در عرصه‌های مختلف مردم بودند که انقلاب را به وجود آوردند، در انتخابات‌ها شرکت می‌کنند، در 9 دی به میدان آمدند، در دفاع مقدس، در مقابل داعش، در فشارهای اقتصادی مردم بودند این جا هم مردم هستند که باید در میدان بیایند و کار تبیین را انجام دهند.

در مباحث ناب اسلامی، احکام دینی و آن چیزی که رسانه‌های غرب تحریف می‌کنند و تلاش می‌کنند دروغ را به جای حقیقت بنشانند آحاد مردم باید رسانه باشند و بتوانند احکام دینی، مسائل سیاسی حقیقی، مسائل اجتماعی، دستاوردها و فرصت‌ها و ظرفیت‌های انقلاب اسلامی را به سمع و نظر جامعه برسانند.

مصری نژاد: مردم باید به فرموده رهبرمعظم انقلاب بصیرت داشته باشند. اخبار خواه ناخواه به گوش مردم می‌رسد، باید مردم تحلیل درست داشته باشند و گوششان به اخبار صحیح باشد و فراموش نکنند اخباری که از سمت دشمن می‌آید به خاطر دشمنی و تغییر فکر، نگرش و جهت گیری منتشر می‌شود.

گوش به فرمان رهبر انقلاب باشیم و به بیانات رهبر معظم انقلاب به عنوان اولین کسسی که جهاد تبیین را شروع کردند توجه کرده و فراموش نکنیم اگر مشکلاتی در کشور است باید با توان و تدبیر خودمان و لطف الهی این مشکلات رفع شود و هیچ فرد خارجی که طبیعتاً جز به فکر منافع خودش نخواهد بود دلسوز ما نمی‌شود.

جعفری: یکی از موضوعات مورد توجه در این رابطه وظیفه شناسی گروه‌های مختلف در جامعه است که در رأس این گروه‌ها به لحاظ جمعیت، آحاد مردم هستند که باید نسبت آن‌ها با جهاد تبیین مشخص شود و از این موضوع غفلت نکنیم.

در دوران دفاع مقدس به عنوان دوران طلایی و درخشان انقلاب اسلامی عموم مردم، میدان‌دار جبهه مقاومت بودند و خوب وظیفه خود را می‌دانستند و در هر جا لازم بود، حضور داشتند و در اعزام‌های مردمی میدان داری و مدیریت کردند و در عرصه جنگ سخت به خوبی عمل کردند. اکنون نیز شکل و صورت جنگ تغییر کرده است اما واقعیت این است که باز هم جنگ است و باید دوباره آحاد مردم میدان داری و مدیریت کنند لذا اولین وظیفه، بودن مردم در صحنه و حاضر بودن در میدان و پاپس نکشیدن از جهاد است.

اگر روزی عرصه نبرد حضور در ارتفاعات شمال غرب و دست به اسلحه بردن بود، امروز عرصه نبرد حضور فعال و نه منفعل مردم است. دومین نکته که می‌توان از جنگ سخت با رژیم بعث عراق درس گرفت این است که در روزهای جنگ در حالی که دشمن می‌توانست مراکز حکومتی ما را مورد تهاجم قرار می‌دهد تا پایان جنگ پیوسته شهرها و مدارس ما را مورد تعرض قرار می‌داد و به مردم تعرض می‌کرد. در جنگ شناختی نیز باز جبهه اول مردم هستند و این مردم هستند که باید بشناسند و بدانند در معرض تیر و ‌ترکش گلوله‌های جنگ تبیینی، جنگ شناختی و جنگ هیبریدی قرار دارند. همین که عموم مردم بشناسند هدف جنگ دشمن خودشان هستند گام بعدی را برایشان مشخص می‌کند.

نکته سوم این که در جنگ تبیینی و شناختی همچون جنگ سرد و دوران بین جنگ سخت تا امروز که جنگ شناختی شده است، یکی از کانون‌هایی که به شدت مورد تهاجم قرار می‌گرفت خانواده بود و امروز هم کانون خانواده مورد تهاجم است لذا وظیفه سوم توجه کردن به این نقطه یعنی خانواده که نزدیک‌ترین حلقه و اولین زیرساخت همه حلقات ما است، است.

من به عنوان فردی که بین مردم زندگی می‌کنم نباید غافل شوم که دشمن من را به عنوان جزئی از یک خانواده مورد هدف قرار می‌دهد و این جاست که می‌شود دقیق‌تر گفت روشنگری و تبیین خانواده خود به عنوان سومین وظیفه‌ای است که بر گردن عموم افراد جامعه است. یک بار در جمع خانوادگی می‌بینیم یک نفر دچار غفلت شده و با مشکلاتی در زمینه معرفتی و شناختی نسبت به مبانی، ارزش‌ها، اصول و دستاوردهای انقلاب اسلامی روبرو است و نمی‌داند که در پازل دشمن بازی می‌کند لذا این جا وظیفه این است که از اولین محیط پیرامونی خودمان یعنی خانواده شروع به تبیین کنیم.

در مورد وظیفه مردم در جهاد تبیین چهارمین نکته این است که در مقابل تهاجم دشمن باید هوشیار بود، عکس العمل به موقع داشت، باید مسلح شد و با سنگرسازی به تعبیری پیش دستی کرده و از وارد آمدن آسیب جلوگیری کرد.

شناخت صحیح و درست گذشته پنجمین وظیفه مردم در جهاد تبیین است همان طور که رهبری در بیانیه گام دوم می‌فرمایند ضرورت دارد درست بشناسیم تا تحریف شده‌ها را به ما نگویند و این در عرصه جهاد تبیین وظیفه عمومی مردم است که برای شناخت درست گذشته تلاش کنند.

رهبری در بیانیه گام دوم تحلیل درستی از نظام اسلامی دارند که می‌فرمایند انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن از نقطه صفر آغاز شد در حالی که همه چیز علیه ما بود. وظیفه عموم مردم در جهاد تبیین شناسایی خود ما و تلاش برای شناخت گذشته ما است که سبب می‌شود برای حضور در این عرصه آماده شویم.

تلاش برای به دست آوردن شناخت و معرفت به عنوان سلاح‌های سبک و سنگین میدان جهاد تبیین از گذشته، دستاوردها و وضعیت فعلی و مقایسه با وضعیت گذشته دیگر وظیفه مردم در جهاد تبیین است.

دشمنان ما شناخت خوبی‌دارند و آبشخور این شناخت، گروهی هستند که از قطار انقلاب پیاده شدند و حتی ممکن است داخل نظام هم زندگی کنند. وظیفه مردم این است که در شناخت، منابع درستی را برای شناخت انتخاب کنند که قطعاً منابع شناخت ما، منابع معاندین و اپوزیسیون و چشم داشتن به رسانه‌های خارجی که هر هدفی داشته باشند قطعا دغدغه ایران را ندارند نیست.

آخرین وظیفه ما در این عرصه مطالعه است که متاسفانه میزان مطالعه در کشور ما رقم و عدد خوبی ندارد و نسبت به مطالعه وقت کمی گذاشته می‌شود این در حالی است که مطالعه نورافکنی برای طی مسیر در جهاد تبیین به مردم می‌دهد.

ما در جهاد، فرماندهی و فرمانبرداری و اطاعت از فرماندهان را نیاز داریم و شناخت باور و حرکت در این ساختار وظیفه عموم مردم است. وظیفه مردم شنیدن، گوش کردن، دقت کردن به نواندیشی‌ها و نکات و نظرات دقیق و ظریفی است که رهبری به عنوان سکاندار انقلاب در فرمایشات خودشان بیان می‌فرمایند.

*با توجه به این که میدان امروز مبارزه، جنگ شناختی در فضای مجازی است، با توجه به دسترسی فراگیر به فضای مجازی چگونه می‌توان در این عرصه از موضع دفاعی صرف خارج شد و مواضع دشمن را در سراسر جهان مورد هدف قرار داد؟

شمس: فضای جنگ نرم بیش از دو دهه است که در کشور تاثیرات و تبعاتی داشته و دنیای غرب در کنار تحریم‌های اقتصادی، علمی، فناوری و انواع و اقسام جنگ‌های اقتصادی، سخت، نرم و نیمه سخت همه ابزارهای خودش را به کار گرفته است اما جدیدترین جنگی که با آن وارد میدان شده است جنگ روایتی، ادراکی و شناختی است که بر پایه همه ابزارهای گذشته ترسیم شده است و در این جنگ باید ببینیم دقیقاً چه روایتی را دشمن عنوان می‌کند و کجا را می‌زند که ما آن را تقویت کنیم.

از طرفی هم رهبری فرمودند اگر ما روایت‌های صحیح خودمان را به سمع و نظر مردم نرسانیم دشمن روایت دروغ خود را جایگزین می‌کند پس ما روایتگر حقایق اجتماعی و دستاوردهای عظیم و بزرگ انقلاب اسلامی در سطح جهانی، بیداری اسلامی انسان‌ها و هوشیاری انسان‌ها باشیم.

امروز در یک پیچ تاریخی بزرگ به سر می‌بریم دنیا متوجه برخورد دوگانه غرب شده است و نژادپرستی مدرن دنیای غرب را درک کرده است. امروز مردم دیدند این سخن که سالیان سال می‌گفتند ورزش سیاسی نیست یک فریب بزرگ بود و دست آن‌هایی که اشک تمساح می‌ریختند برای کودکان مورد ظلم قرار گرفته، برای جهان رو شده است.

مصری نژاد: آن قرارگاهی که توضیح داده شد ضرورت دارد بخش داخل و خارج را تفکیک کرده هر کدام را رصد کند و مانند دشمن که این رصد را انجام می‌دهد و نقاط ضعف ما را درشت و نقاط قوت را تضعیف می‌کند و به خورد افکار عمومی می‌دهد بخشی از این قرارگاه باید معطوف به کشورهای هدف باشد و برای آن‌ها تولید محتوا کند. باید مانند سپاه قدس که فعالیتش در خارج از مرزها است در ذیل قرارگاه، واحدی تشکیل شود و ضمن شناسایی نقاط ضعف و قدرت دشمنان، تلاش کند آن نقاط را مورد هدف قرار دهد.

جعفری: هر نوع جنگی یک فضای عملکردی دارد که بر اساس آن فضا و اقتضائات آن باید تصمیم ‌گیری شده و برای آن برنامه ریزی کرد و بر این اساس عمل کرد. وقتی میدان، عرصه تبیینی در فضای مجازی می‌شود، به شدت لازم است عرصه در دست قرارگاه جنگ شناختی بوده و توسط آن مدیریت شود.

ساده‌ترین و اولین پاسخ طرح این موضوع است که میدان فضای مجازی چه مقدار در کشور مدیریت می‌شود؟ سال‌هاست صحبت از راه اندازی شبکه ملی اینترنت می‌شود که اصطلاحاً فرصت و شرایط بسیار ‌ایده عالی را برای مدیریت این فضا ایجاد می‌کند، چه عملکردی در این زمینه داشته‌ایم و چقدر در این زمینه عملیاتی و برنامه‌ای اقدام شده است؟ دولت‌های گذشته بگویند چقدر با وجود تاکید رهبری عمل کردند؟ به نظر می‌رسد برای خروج از موضع دفاعی و هدف قرار دادن مواضع دشمن در عرصه جهاد تبیین، اولین کار این است که فضای مجازی که میدان تاخت و تاز دشمن است عوض شود، میدان را عوض کنیم و مدیریت میدان را در دست بگیریم. خواسته چندین ساله نظام به مفهوم عام آن است تا بتوانیم مواضع دشمن را هدف قرار بدهیم.

نکته بعدی بالا بردن سواد رسانه‌ای جامعه است. قرار نیست در عرصه مدیریت فضای مجازی محدودیت‌های شدید و مشکل آفرینی‌های جدیدی داشته باشیم اما به نظر می‌رسد سواد رسانه‌ای جامعه خیلی نیاز به کار، تلاش و آموزش دارد.

تولید محتوای به موقع در جنگ تبیینی و شناختی بسیار حائز اهمیت است و این که کِی شروع کنیم خیلی در حصول موفقیت در این جنگ موثر است. ما باید قبل از تهاجم دشمن محتوا داشته باشیم و برای ورود به عرصه آمادگی پیدا کنیم.

تجربه‌ای که از دفاع مقدس در این زمینه کسب کرده‌ایم این بود که تا زمانی که ما در مقابل دشمن تنها موضع دفاعی داشتیم مجبور بودیم آسیب‌ها را تحمل کنیم اما زمانی که تغییر رویکرد دادیم به حالت تهاجمی، این دشمن بود که زمینگیر و مجبور به عقب نشینی شد، در عرصه جهاد تبیینی هم باید از الگوی دفاع مقدس استفاده کنیم و با آموزش و تولید محتوا آمادگی تهاجم پیدا کنیم.

جتنگ شناختی و تبیینی لازم است که برای خانواده‌ها و برای نسلی که در معرض ترکش‌ها و آسیب‌های گلوله‌های این جنگ قرار دارند شناخته شود. برای این کار هم خیلی زمان نداریم و خیلی سریع باید در قالب فوق برنامه و الحاقی به برنامه‌های درسی این کار انجام شود تا سطح شناخت و آگاهی سربازان این میدان و نیروهای پشتیبانی این میدان یعنی عموم جامعه تقویت شده، از موضع دفاعی خارج و وارد موضع تهاجمی شویم. این جا به نظر می‌رسد باید جبهه‌ای عمل کنیم همان طور که دشمن جبهه‌ای ورود پیدا کرده است.

*پشتیبانی لجستیکی و مهمات در عرصه جهاد تبیین چگونه باید انجام شود و مردم چگونه باید مسلح شوند به نیازمندی‌های جهاد تبیین؟

شمس: هر مجاهدت و قرارگاهی نیازمند ابزارهایی است. ابزار رسانه‌ای در کشور ما کم نیست و ابزارهای تاثیرگذاری داریم. از طرفی هم ابزارهایی که متعلق به کشورهای دیگر بوده اما مورد استفاده مردم ما هستند خوب است که از این‌‌ها برای تبیین استفاده کنیم و برای محتوا هم بیانات رهبر انقلاب و فرمایشات امام، احکام دینی، کتب اسلامی، قران مبین و نهج البلاغه و در حوزه سیاسی تحلیل‌های رهبر انقلاب تحلیل‌های مختلف دوستداران نظام و دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف در دسترس است.

این که می‌گوییم حتما باید همه وزارتخانه‌ها در میدان بیایند و دستاوردهای عظیم را تشریح کنند و قبل و بعد خود را بیان کنند به همین سبب است زیرا همه باید در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی، فناوری و غیره در میدان باشند و می‌توانند ابزاری باشند برای روشنگری و اگاهی بخشی به جامعه به ویژه رسانه‌های فراگیر مانند صدا وسیما.

مصری نژاد: اولین کار داشتن سواد رسانه است. مردم باید بدانند رسانه و آن چه اخبار منتشر می‌کند نیاز به تحلیل دارد زیرا هر منبع و مرجعی بر اساس منافع و مصالح خودش اخبار را منتشر می‌کند و مردم باید به دانش تحلیل مسلح شوند و آماده بشوند برای این که شرایط را تحلیل کنند.

بی‌توجهی و مقابله با حرف دشمن باید توسط عموم مردم پیگیری شود. هر کسی در هر جمعی از خانودگی گرفته تا کلاس درس اگر قدرت صحبت دارند و قدرت تحلیل در جمع‌های کوچک، شروع کنند به رفع شبهات و کمک فکری دادن به مردم در جهت تحلیل درست.

تبیین سخنان مقام معظم رهبری در هر جمعی ضرورت دارد چون بخشی از مردم شاید فرصت یا دقت توجه کردن به صحبت‌های رهبری را نداشته باشند و می‌طلبد افرادی که در این زمینه تلاش می‌کنند انتقال دهنده صحبت‌های مقام معظم رهبری باشند و به این ‌ترتیب بتوانند توطئه‌های دشمن را خنثی کنند.

وظیفه تک تک ما تبیین موفقیت‌ها و راه‌های مقابله با ضعف‌ها و این حقیقت است که دشمن هیچ کمکی به ما نمی‌کند. نکات مهمی که رهبری در جلسه با اعضای مجلس خبرگان بیان فرمودند شاخه‌ها و موضوعات مختلفی که در خصوص جهاد تبیین باید روی آن کار کرد و به سمع و نظر مردم رسید در سبک زندگی اسلامی، حکمرانی اسلامی و غیره حوزه‌های مختلف، سریال‌ها و فیلم‌هایی که ساخته می‌شود باید با همین محوریت برود جلو تا تاثیرگذار باشد تا در مقابله جنگ نرم دشمن هم همان طور که در جبهه‌های مختلف پیروز و سربلند بیرون آمدیم، پیروز شویم.

جعفری: اگر می‌خواهیم مصداقی‌تر در مورد این موضوع صحبت کنیم اول این که قرارگاه داشتن و به صورت جبهه‌ای عمل کردن یک بایسته است برای ترسیم و عملیات و مدیریت عملیات برای تهیه و تدارک نیازمندی‌ها و پشتیبانی از فعالیت‌ها.

نکته دوم حساس کردن شاخک‌های جامعه است نسبت به این مساله و فعال کردن حساسیت‌های جامعه است نسبت به اصل مساله. وقتی در دوران دفاع مقدس مردم صداهای گلوله‌ها را شنیدند آژیرهای خطر را می‌شنیدند و صدای غرش هواپیماها به گوششان می‌خورد جامعه به این سطح از شناخت رسید که خودش باید همراهی و پشتیبانی کند. اشکال جنگ شناختی این است که این صداها دیرتر و خیلی کند شنیده می‌شود و گوش‌های شنوا کمتر وجود دارد در نتیجه این حس که باید پشتیبانی و همراهی کنند وجود ندارد.

قبل از این که دنبال ابزار بگردیم دنبال معرفی زایی و آگاهی بگردیم و آن را پیشه راه قرار دهیم که برای پشتیبانی، تولید محتوا بسیار مهم است. همچنین استفاده از نیروهای توانمند، جوانان نخبه به ویژه کسانی که در این عرصه به لحاظ فناوری و تکنولوژی ورود پیدا کردند اهمیت دارد.

رسانه ملی در زمینه آموزش عمومی خیلی می‌تواند موثر باشد اما یک سطح بالاتر از این ‌ها همان طورکه عموم جامعه را باید آموزش دهیم و آماده کنیم به میدان بکشیم در سطح کلان جامعه هم باید باور برای این جنگ رخ دهد و همان طور که برای خیلی از برنامه‌های دیگر فکر می‌شود مدیریت می‌شود بودجه تعیین می‌شود برای این هم باید اتفاق بیافتد.

حضرت آقا که فرمودند امروز زمان و عرصه تبیین است باید در سطح جامعه و در رده‌ها و لایه‌های مختلف آن این باور نهادینه شود و در صورت نهادینه شدن این قضیه، پشتیبانی لجستیکی اتفاق می‌افتد و و قتی این قضیه حادث شود وظیفه هر سازمان و نهاد مشخص می‌شود و آن سازمان خودش را ملزم به انجام تعهدات و تامین لجسستیکی می‌داند و از آن جا که نوع جهاد متفاوت است نوع لجستیک نیز متفاوت خواهد بود که در این جا نقش اساتید در تامین خوراک و تولید مهمات بسیار مهم است و در نظر گرفتن جایگاهی برای این قشر در قرارگاه ضرورت دارد که پشتیبانی برای کسانی هم که در این قرارگاه مسئولیت پیدا می‌کنند باید اتفاق بیافتد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.