اصفهان شرق

الگوی سوم، نگاه به زن مسلمان در جامعه از دریچه مبانی اسلامی – ایرانی

کدخبر: 213414
1400/11/20 در ساعت 11:36

به گزارش اصفهان شرق، عفت رمضانیان مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان دریادداشتی به تبیین الگوی سوم زن مسلمان اشاره داشتند.
-الگو یعنی چه؟
“الگو” در محاورات زبان فارسی به معنای مدل، گونه، روبُر، سرمشق و در متون دینی به معنای “اسوه” به کار می رود. الگو در بستر جامعه و گروه های اجتماعی شکل می گیرد و به عنوان مدل یا راهنمای عمل در رفتارهای اجتماعی به کار می آید. در واقع الگوی مطلوب و صحیح کسی است که در زندگی خودش موفقیت هایی را کسب کرده و با رفتار خود می تواند راهبری کند و با تقلید کورکورانه یا تبعیت محض فرق می کند.
-آیا انسان در زندگیش نیاز به الگو دارد؟ بله حتماً، الگوطلبی یک نیاز فطری و هویت ساز برای بشر است.
-چرا مگر انسان اشرف مخلوقات نیست که با نعمت عقل نسبت به بقیه موجودات برتری دارد؟ پس چرا خودش به تنهایی قادر به پیمودن مسیر نیست؟

چون انسان با یک استعدادهای بالقوه ای خلق شده که قابلیت به فعلیت رسیدن و شکوفا شدن را دارند. پس بشر باید در این زندگی کوتاه دنیایی در مسیر ظهور و بروز استعدادهای وجود خودش حرکت کند که بدون شک این حرکت هم رو به کمال و رشد و در جهت فتح قله های عالی پیشرفت و ترقی خواهد بود، یعنی در واقع یک سیر صعودی و رو به بالا.
خوب حال برای پیمودن این مسیر پر فراز و نشیب، نیاز به راهبری و هدایت هست که جهت صحیح حرکت را به انسان نشان بدهد. با داشتن الگو علاوه براینکه انسان اطمینان پیدا می کند که راهی که می رود اشتباه نیست بلکه هم بدون خطا و هم با سرعت بیشتری این مسیر کمال را طی می کند. وجود الگوها و سرمشق های بزرگ در زندگی انسان، وسیله موثری برای تربیت آنهاست.
-آیا در قرآن هم اشاره ای به این بحث الگو برای انسان شده است؟ بله، خداوند به این نیاز طبیعی انسان نیز توجه داشته است. در داستان حضرت یوسف (ع) ایشان را الگوی عفت و شجاعت و تقوا معرفی می کند. در آیه ۲۱ سوره احزاب خداوند متعال می فرمایند: “لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه” یعنی: مسلماً برای شما در رسول خدا سرمشق نیکویی است. یا در آیه ۴ سوره ممتحنه حضرت ابراهیم (ع) را بعنوان الگو و اسوه به مسلمانان معرفی می کند.
با نگاه به این آیه و سخن خداوند متعال متوجه میشیم که پروردگاری که خودش در مرحله تکوین خالق این بشر هست در مرحله تشریع و هدایت هم به این نیاز فطری انسان توجه کافی داشته و وجود الگو را برای او ضروری می داند لذا خودش الگو معرفی می کند و چه الگوئی بهتر از نبی مکرم اسلام که بی شک کامل ترین اسوه و برترین الگوست.
-یک الگوی خوب چه ویژگی ها و شاخصه هایی باید داشته باشد؟
الگوی خوب شامل رفتارها، مهارت ها و نگرش های بسیاری است. الگوهای خوب معمولاً ویژگی هایی مثل اخلاق مداری، فروتنی و همدلی، مهارت برقرای ارتباط با دیگران، کار گروهی، نگرش مثبت، خویشتن داری و … را از خود نشان می دهند.
-الگوی سوم زن مسلمان یعنی چه؟
ببینید ما از ابتدای خلقت انسان تا الآن در مورد زن یک نگاه حداقلی را در تمدن ها و جوامع مختلف شاهد هستیم.
چه زمانی که در نگاه شرقی زن را محصور در خانه و موظف به خدمت رسانی به اعضای خانه می کردند و اجازه حضور در اجتماع را به او نمی دادند. فرقی هم نمی کرد که مانع این حضور و مشارکت در بیرون خانه، مرد باشد و یا تفکر مردسالارانه حاکم در جامعه و یا نگاه منحطِ ناچیزانگاری جنس زن باشد. و چه زمانی که در نگاه جوامع به اصطلاح متمدن غربی با نگاه ابزاری و جنسیت محور، زن یک عنصر فعال و حاضر در کف جامعه اما گریزان از خانه و مسئولیت های خانواده بود که این نگاه هم حاصل تغییرات صنعتی دنیای مدرن و تحول در اقتصاد کشورها بود که نظام سرمایه داری را به سمت استفاده از نیروی کار ارزان و بهره وری بالا همراه با سود فراوان سوق داد.
خوب بدون شک در این معادلات سرمایه داری جنس زن بیشتر می توانست این اهداف صاحبان ثروت را تأمین کند.
خوب این دو نگاه هر دو به نوعی ظلم به زن و تعرض به حقوق ذاتی او بود. حقوقی که پروردگار متعال براساس طبیعت و خلقت اولیه زن به او اعطاء کرده بود.
حال در این می بینیم یک نگاه سومی به زن می شود در دین مبین اسلام به نحوی که زن در این نگاه یه انسان خانواده محور هست که نقش ها و مسئولیت های خانوادگی خودش یعنی وظیفه همسری، مادری و تربیت فرزند را به خوبی انجام می دهد و در عین حال در جامعه هم حضور دارد اما نه حضور تنها بلکه حضور مؤثر و نقش آفرین به گونه ای که تاریخ ساز است و سهم بزرگی را در مشارکت اجتماعی در عرصه های مختلف به خود اختصاص می دهد. یعنی در متن و مرکز و با رعایت ضوابط دین مبین اسلام. این آن نگاه متعالی به زن است که شأن زن و جایگاه او در این هستی را به خوبی ترسیم می کند که نمونه و مصداق عینی آن در شخصیت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) تجلّی یافته است و این همان الگوی سوم زن مسلمان هست که امروز هم رهبران نظام ما بر آن تأکید دارند و ان شاءالله به دنبال این هستیم که این الگو را در جهت تمدن سازی نوین اسلامی در جامعه ترویج و گسترش دهیم.
انتهای پیام/*