اصفهان شرق

مکتب حاج قاسم در امتداد مکتب امام و مکتب اسلام است/آخرتگرایی ویژگی بارز سردار سلیمانی

کدخبر: 213131
1400/10/08 در ساعت 10:34

غلامعلی کریمی در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره به خدامحوری، معنویت و اخلاق حاج قاسم اظهار کرد: اخلاص و در واقع نیت الهی حاج قاسم است که بر همه وجود او سایه انداخته و در واقع به شخصیت حاج قاسم هویت بخشیده و به تعبیر قرآن کریم رنگ وجودی او را به وجود آورده است که در واقع اساس شخصیت حاج قاسم معنویت، اخلاص و همان خدا محوری اوست.

مدرس گروه معارف دانشگاه حضرت امیر المومنین(ع) افزود: تمام ویژگی های بارز و درخشنده و نافع به حال بشریت از این ویژگی یعنی از معنویت و اخلاص ایشون نشات می گیرد و در واقع اصل؛ معنویت و اخلاص است که حاج قاسم را تبدیل به مصداق بارز کرده است.

وی با اشاره به تربیت افراد ذیل این مکتب بیان کرد: خدای تبارک و تعالی خطاب به پیامبر عظیم‌الشأن اسلام می فرماید: و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین؛ و افرادی که در این مکتب تربیت پیدا میکنند میشوند؛ می دانند که باید برای همگان نوید رحمت را بیاورند و سردار شهید قاسم سلیمانی این مصداق را به خوبی متوجه شد زیرا در جوار مکتب حاج قاسم چه انسانهایی ک به اسارت نرفتند؛ چه دخترهایی که اسیر نشدند و کودکانی که سر بریده نشدند همه و همه به برکت مجاهدت حاج قاسم بود و می توان گفت که نه فقط برای مسلمین بلکه برای همه انسانها رحمت بود.

کریمی با ذکر اینکه رحمت رحمانیه خداوند برای همه و مصداق رحمت رحیمیه خداوند بود؛ تاکید کرد: پس اساس شخصیت حاج قاسم اخلاص، معنویت و خدامحوری و نیت الهی اواست و حاج قاسم مصداق بارز بسیاری از آیات قرآن شریف است چرا چون که او به معنای واقعی کلمه مومن است لذا ما اگر می‌خواهیم شخصیتی مثل حاج قاسم را که مصداق اتم و اکمل و احسن مومن است به معنای واقعی کلمه شناسایی بکنیم باید به سراغ آیات هدایتگر قرآن کریم برویم.

وی در ادامه مطلب با اشاره به ایات و روایات گفت: یکی از آیاتی که در قرآن کریم آیه ۱۳۸ سوره بقره است که خدا می فرماید: صبغت الله و من احسن من الله صبغه؛ رنگ خدایی و حاج قاسم مصداق صبغت الله بود یعنی رنگ خدایی و نیت الهی تمام وجودش را گرفته بود و نکته دیگر این است که حاج قاسم مصداق قیام لله بود چون عبد خداوند بود اینجا او تبدیل به یک امت میشود در واقع چون تربیت یافته مکتب اسلام است و این نکته دومی که خیلی باید حتما تاکید بشود تا شخصیت‌ قاسم تحریف نشود.

استاد دانشگاه با اشاره به جمله رهبر معظم انقلاب بعد از شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که او در زمره برجستگان تربیت یافته مکتب اسلام و مکتب امام خمینی(ره) و تربیت یافته اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم بود و مکتب حاج قاسم در امتداد مکتب امام که همان مکتب اسلام است. پس به گفته رهبری حاج قاسم را باید به عنوان یک مکتب مطرح کرد و چون تربیت یافته مکتب اهل بیت و انقلاب است.

وی خاطرنشان کرد: به سردار سلیمانی باید به عنوان یک مکتب نگاه کرد چرا که اگر به عنوان یک فرد به وی بنگریم جای تحریف برای دیگران باز می شود و باید به چشم یک مکتب به سردار نگاه کنیم؛ به تعبیر قران کریم یک ملت و یک امت است که حضرت امام در رابطه با شهید بهشتی میفرمایند او یک ملت بود برای این ملت مظلوم و حاج قاسم نیز اینگونه است.

کریمی اذعان کرد: وقتی یه فرد تبدیل به یک امت می شود که مطیع فرمان خدا باشد و همان اخلاص و معنویت و خدامحوری حاج قاسم بود و چون تربیت یافته مکتب اسلام و مکتب امام است و چون در این تربیت یافتگی تمام بعدی رشد کرده تمام ویژگی ها را دارد پس میشود به چشم یک مکتب باید به او نگریست.

وی با بیان اینکه حاج قاسم بالقوه بودن را به بالفعل تبدیل کرد، خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی ویژگی‌های معنوی مثل شجاعت، اخلاص و تواضع را در خود به وجود آورد و تمرین تقوا در حاج قاسم مثال زدنیست. اخلاق یعنی حالت ثابت نفسانی و ما در دوران تربیت تلاش می‌کنیم یک برجستگی اخلاقی مثل اخلاص مثل تواضع را در خودمان ایجادکنیم.

استاد دانشگاه حضرت امیر المومنین(ع) در ادامه مطلب گفت: اگر اقا از حاج قاسم به عنوان قهرمان ملت و جهان اسلام یاد می شود بخاطر تبلور ویژگی های دینی و معنوی در حاج قاسم است که محبوب همه است.

وی به ویژگی های حاج قاسم اشاره و اخرت گرایی را به عنوان ویژگی خاص ایشان نام برد و افزود: سردار سلیمانی بشدت آخرت گرا بود و نقش اخرتگرایی در معنویت خیلی مهم است و حاج قاسم مظهر اخرتگرایی بود و تربیت یافته اسلام ناب محمدی(ص) و مکتب امام خمینی (ره) بود و تمام ابعاد شخصیتی حاج قاسم از این بعد معنویت خدا محوریه او نشات میگیرد.

انتهای پیام/