سرویس: اجتماعی 10:27 - دوشنبه 08 آذر 1400

حکایت فضایی غبارآلود؛

اینستاگرام و رواج زندگی به سبک لاکچری/ سقف زندگی هایی که با مقایسه خراب می‌شود

تقلید از بلاگرها، بسیاری از زندگی‌ها را متلاشی کرده و موجب و جدایی زن و شوهر از هم شده است، مقایسه زندگی واقعی با آنچه که در صفحات اینستاگرام وجود دارد یکی از چالش‌های جدی میان زن و شوهرهای جوان است.

به گزارش اصفهان شرق، این روز‌ها با وجود بلاگر‌های اینستاگرامی، بخش عمده‌ای از مردم تمام فکر و ذکرشان تقلید از این افراد به ظاهر لاکچری شده است.

البته بهتر است بگوییم این روز‌ها نصف بیشتر مردم کشور فکر و ذکرشان  اینستاگرام شده است، بلاگر‌ها و اینفلوئنسر‌هایی که فالوشان کردند و حالا هرکدام از این بلاگر‌ها فالوور بیشتری داشته باشند محبوب ترند و طرفداران پرو پاقرص خود را دارند، این محبوبیت‌ها آنقدر بعضی اوقات جدی می‌شود که برای خودشان میتینگ هم برگزار می کنند و قرار ملاقات با طرفداران خود می‌گذاردند!

این حرکت اغلب در خانم‌های بلاگر دیده می‌شود، و  خانمی که تنها شگفتانه‌اش برای مخاطبان به تصویر کشیدن روزمرگی‌هایش است آنقدر معروف شود که به قول خودشان وقت نمی‌کنند حتی دایرکت چک کنند، در واقع می‌توان گفت که این افراد در فضای بی‌قانون و کاملا رها می‌تازند و هیچ قانونی برای رسیدگی به امور آن‌ها وجود ندارد.

*برای لایک بیشتر هنجار شکنی نکنید!

محسن موسوی جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز،  در این‌باره اظهار کرد: به طور کلی کار کردن برای نوجوانان چیز بدی نیست بلکه امر خوبی هم است.قاعده‌های کار کردن برای کودکان و نوجوانان باید مشخص شود چرا که ممکن است به درس آن‌ها لطمه زند، سال هاست که این امر وجود دارد کودکانی را می‌بینیم محصولاتی را که خود تولید می‌کنند، میفروشند یا اینکه برای کسب درآمد و ارتقای مهارت شغلی را انتخاب می‌کردند و به آن مشغول بودند.

وی افزود:  اینکه کار کردن نوجوانان امر بدی است یا نشانه فقر است، دیدگاه غلطی است و هنجار خوبی ندارد و به نوعی تبلیغ بیکاری است. شبکه‌های اجتماعی فضای کار کردن جدیدی را ایجاد کرده است چرا که شکل مجازی‌ای از یک جامعه واقعی است و ممکن است نوجوانان در این محیط کار کنند،  بسیار دیده شده که این افراد در شبکه‌های مجازی محصولی را می‌فروشند یا با ساخت ویدیو‌هایی حرف‌ها و مهارت‌هایی را به نمایش می‌گذارند و در ازای آن نیز مخاطبان زیادی را جذب می‌کنند همچنین گاهی می‌بینیم که این افراد ویدیو‌هایی در قالب طنز تهیه می‌کنند.

جامعه شناس اذعان کرد: این فضای مجازی نیز به نوعی بازار بوده و امر خوبی است که نوجوان فکر می‌کنند و دنبال عوامل خلاقانه هستند تا دیده شوند و بعضا از آن درآمد داشته باشند. این اقدام در مجموع امر بدی نیست و به افزایش تفکر و خلاقیت این قشر کمک می‌کند. در فضای مجازی آدم‌ها برای اینکه لایک بیشتری بگیرند و یا بیشتر دیده شوند، نمی‌توانند نوآوری داشته باشند ودست به هنجار شکنی می‌زنند،  این هنجار شکنی‌ها حتی باعث می‌شود افراد به خود یا به دیگران آسیب بزنند. این عوامل می‌تواند شامل برهنگی، حرف‌های رکیک و روابط نامتعارف باشد که کاری غیر اخلاقی است.

وی ادامه داد: استفاده از عوامل و جذابیت‌های جنسی باعث می‌شود آسیب‌هایی را داشته باشد. علاقه به تماشا کردن زندگی لوکس آدم‌ها باعث می‌شود نوجوانان از این ابزار برای جلب توجه استفاده کنند چرا که در کشور‌های توسعه یافته سرمایه داری هم سلبریتی‌ها لوکس نشین، جذابیت‌های ظاهری لباس و آرایش برای مخاطبانشان ندارد و غالبا دیده می‌شود که از زندگی لوکس خود چیزی را به نمایش نمی‌گذارند.مشکلی در جامعه ما وجود دارد این است که طبقه‌ای وجود دارد که طبقه سرمایه دار واقعی نیست و از طریق تولید به ثروت نرسیده اند؛ آن‌ها کسانی هستند که از طریق نابسامانی‌های اقتصادی جامعه درآمد بالایی دارند و نشان دادن این ثروت برای آن‌ها لذت بخش است.

*محتوا های بی معنا با تبلیغات گران قیمت!

این افراد مبالغ بسیار هنگفتی برای تبلیغات خود می‌گیرند، به طوری که هر فرد شاید با شنیدن چنین هزینه‌هایی فکر تغییر شغل به سرش بزند حتی اگر نگاهی به لیست پردرآمدترین شغل‌های جهان بیندازید، متوجه می‌شوید که یکی از این شغل‌ها بلاگر بودن است.

بسیاری از این بلاگرنما‌ها با انتشار ویدیو از نحوه آرایش کردن و یا حتی نظافت منزل و مهمانی رفتن افراد زیادی را همراه شبکه اجتماعی خود کرده اند و انصافا از این طریق توانسته اند آگهی‌های تبلیغاتی زیادی را بگیرند، گفته می‌شود تا جایی که هزینه تبلیغ برای برخی از بلاگر‌ها درهر دقیقه بالغ بر ۱۰ میلیون تومان است.

*سقف زندگی هایی که با مقایسه خراب می‌شود

شاید غیرقابل باور باشد اما تقلید از این بلاگرها، بسیاری از زندگی‌ها را متلاشی کرده و موجب و جدایی زن و شوهر از هم شده است برای مثال چند روز پیش با یکی از خانم های داخل مترو برای همراهش تعریف می‌کرد که تک تک دقایق زندگی‌اش را وقف این تصاویر به ظاهر زیبا از زنگی بلاگرها کرده و به گفته خودش بسیاری از اوقات حسودی‌اش می شود و مجبور می‌شود به همسرش شکایت کند و خواستار زندگی این چنینی شود.

متاسفانه مقایسه زندگی واقعی با آنچه که در صفحات اینستاگرام وجود دارد یکی از چالش‌های جدی میان زن و شوهرهای جوان است که موجب سردشدن روابط‌شان و در برخی موارد طلاق هم می‌شود.

اخیرا یک کاربری در توییتر نوشته بود: انگار آمار طلاق‌های با ریشه اینستاگرام هم بالا رفته است. زوجی بدون اینکه هیچ مشکلی با هم داشته باشند و تنها به دلیل اینکه مرد زیاد اهل عکس گرفتن نیست و حاضر نیست لباس یک شکل یا یک‌رنگ با زنش برای عکس گرفتن بپوشد دارند از هم جدا می‌شوند؛ باور می‌کنید؟ به نظر می‌رسد که شبکه های مجازی و افراد فعال و معروف در آن خواه ناخودآگاه افکار و رفتار افراد را تحت تاثیر قرار می دهند که نباید از آن غافل شد.

بسیاری از روانشناسان بر این باورند که عدم اشتغال جوانان و داشتن تفریح و سرگرمی باعث شده است تا گردش در فضای مجازی جایگزین بسیاری از کارهای روزمره شود، افراد با دنبال کردن بلاگرها، زندگی دور از حقیقت و آمیخته با رویا می‌سازند.

*عدم حضور متخصصان فضای مجازی برابر با ولنگاری اجتماعی

اکنون اگر مسئولان امر به زودی به این وضعیت آشفته فضای مجازی، ولنگاری‌های صورت گرفته در این فضا، تبلیغات غلط و سو علیه زندگی مشترک و فرزندآوری، ترویج سبک زندگی مغایر با فرهنگ ایرانی_اسلامی و … ورود نکنند و به تولید محتوا درست دست نزنند مشخص نیست آخر و عاقبت زندگی‌های زوجین جوان به کجا ختم می‌شود این نسخه‌های من درآوردی بلاگرهای اینستاگرامی آخر هم کار دست خودشان و هم قشر جوان امروز ما می‌دهد. از این رو به نظر می‌رسد داشتن الگوی مناسب در فضای مجازی و تولید محتوای درست و حضور فعال متخصصان در این زمینه به شدت احساس می شود.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.